امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


لبخند نزدن به Winston، سگ Boston Terrier دوست داشتنی تو انیمیشن کوتاه برنده اسکار Feast به کارگردانی Patrick Osborne، سخته. این انیمیشن کوتاه شش دقیقه ای داستان عشقی یک مرد رو از زاویه دید اشتهای بی اندازه سگش برای غذا بیان میکنه، از اولین سیب زمینی سرخ کرده تا ظرف اسپاگتی و کوفته اسطوره ای.

 

 Osborne، در سال 2008 به عنوان انیماتور (Animator ، متحرک ساز) انیمیشن Bolt به Walt Disney Animation Studio پیوست، روی انیمیشن کوتاه برنده اسکار (Oscar) سال 2012 یعنی Paperman کار کرد، که بعد، اون رو به شغل رویاییش یعنی سر متحرک ساز انیمیشن بعدی این استودیو، Big Hero 6 رسوند. تمام اینها زمانی که ایده Feast رو که سالها در ذهن داشت رو بیان ارائه داد تغییر کرد. در ابتدا نه تنها سگی توی این فیلم نبود بلکه فکر میکرد کار رو به صورت واقعی (live-action) بسازه.

وقتی Osborne چراغ سبز رو از رییس استودیو یعنی John Lasseter برای کارگردانی Feast دریافت کرد، شغل رویاهاش رو بدون اینکه حتی ضمانتی برای ساخت انیشمیشن کوتاهش وجود داشته باشه رها کرد. البته ما هم خوش شانس بودیم که این انیمیشن ساخته شده و در کنار کار قبلیش یعنی Big Hero 6 به نمایش دراومد. ریسک کردن Osborne نتیجه داده بود. Feast برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه سال 2015 شد. (تمامی نامزدها و برندگان 87 امین دوره اسکار ( 2015 ) )

Osborne میگه: "میتونید هرکاری بکنید. میتونید کاری کنید تا کاملاً واقعی به نظر برسه یا کاملاً رویایی. بنابراین فکر میکنم چیز هیجان انگیز، انتخاب های هنرمندانه ای هست که به داستان کمک میکنه و اون رو با چیزهای متفاوتی به جلو میبره، چیزهایی که تو دنیای واقعی نداریم، چیزهایی که با خودشون جادو و شور دارن."

برای Osborne به حقیقت پیوست رویاش برای کارگردانی انیمیشن خودش، 12 سال زمان برد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم به افکارش سری بزنیم و ببینیم انیماتورهای مشتاق برای وارد شدن به این صنعت (و در نهایت بردن اسکار) چیکار میتونن بکنن.

 

1- پشتیبانی قوی داشته باشید.

 

 

برای Osborne هنر از زمان کودکی بخشی از زندگیش بود. خودش میگه: "همیشه دوست داشتم نقاشی کنم. پدرم طراح عروسک برای Kenner بود ( چیزهایی مثل عروسک های Star Wars و Care Bears (در ایران به عنوان خرس های مهربون شناخته میشن) و Strawberry Shortcake). تو دهه 80 من هم با اون نقاشی میکردم. والدینم این کار رو تشویق میکردن، که اولین قدم موفقیت داشتن دلگرمی از کسانی هست که فکر نمیکنن علاقه به نقاشی عجیب و غریب و بی عقلی هست."

" من به مدرسه Ringling (مدرسه ای در Florida آمریکا) برای یادگیری انیمیشن رفتم. الان راه های زیادی برای یادگیری انیمیشن، حتی از طریق آنلاین وجود داره. شرکت Disney خیلی از افراد رو از طریق کلاس های آنلاین جذب میکنه. ما به دنبال استعداد هستیم، نه به دنبال اینکه اعتبارتون چی بوده."

 

2- فقط شروع به کشیدن کنید.

 

تعلل، چیزی که هممون تجربه کردیم. و اغلب برای غلبه بر اون فقط باید شروع به انجامش کنید. Osborne میگه توی انیمیشن هم همینطور هست. اگر میخواید انیماتور بشید، باید شروع به کشیدن کنید (و ترجیحاً هیچ وقت متوقفش نکنید).

"بزرگترین چیز توی مسیر، خواست فرد برای شروع هست. تو هر پروژه خلاقانه ای، یک بار که شروع به نوشتن چیزی کنید، چیزی دارید که به مردم بگید و براشون بخونید و ازشون کمک بگیرید. کم کم به واقعیت میپیونده. سخت ترین بخش کار شروع کردن هست. حتی قبول کردنش به عنوان نصیحت هم سخت هست. چون نشستن و انجام ندادن کاری راحت تر از آوردن ایده روی کاغذ هست. اما وقتی چیزی داشتید (چیزی که الهام بخشتون باشه) میتونید گسترشش بدید."

 

3- قلب ایده تون رو پیدا کنید.

 

 

وقتی الهام بخشتون رو پیدا کردید، قلبش رو پیدا کنید. Feast به عنوان یه فیلم واقعی درنظر گرفته شده بود (تبدیل شدنش به انیمیشن کوتاه خیلی تغییر بزرگیه، اما قلب کار همیشه ثابت بوده: غذا.)

" برای Feast، قلب کار این بود که فکر میکردم بیان داستان از طریق وعده های غذایی میتونه کار باحالی باشه. تو ذهنم بود که غذایی که یه مرد مجرد میخوره کمی با زمانی که اولین قرارش رو میزاره و سخت تلاش میکنه تفاوت داره. بعد، وقتی که تو رابطه احساس امنیت کردید وعده های غذاییتون عوض میشه، و وقتی ازتون جدا میشه، باز هم غذاها متفاوت به نظر میرسن. اون زمان اصلاً سگی درکار نبود. اصلاً فکر نمیکردم یه کار انیمیشنی باشه. فکر میکردم یه فیلم واقعی مستقل باشه که خودم میتونم یه روز بسازم."

وقتی Osborne شروع به کشیدن کرد، همه چیز تغییر کرد. " وقتی شروع به کشیدن اون وعده های غذایی کردم، متوجه فضای خالی ای که همیشه دور میز هست شدم. با خودم فکر کردم اگر یه سگ بانمک رو بزارم زیر میز جالب میشه، و شاید برای چیزی که Disney ممکنه بسازه مناسب تر باشه. بنابراین بهش فکر کردم و هر چند وقت یک بار ایدم رو دوباره بررسی میکردم. اون زمان داشتم روی Big Hero 6 به عنوان یکی از سرانیماتور ها کار میکردم، اما با اینکه سرم خیلی شلوغ بود، خوبه که تو پس زمینه ذهنیتون یه چیزی باشه که اگر افراد و ارتباط های مناسب رو براش پیدا کنید به یه چیز خوب تبدیل میشه."

 

4- تسلیم نشید.

 

 

"وقتی اتفاق میفته شاید متوجه نشید، ولی ممکنه یه مشت تو دهنتون بهترین چیز براتون تو دنیا باشه." – Walt Disney

میخوایم باهاتون صادق باشیم: انیمیشن سخته. مثل همه چیزهای دیگه، برای حرفه ای شدن به سالها تمرین نیاز هست. Osborne میگه: " باید یادتون باشه، و شنیدم Ira Glass (مجری آمریکایی رادیو و تلویزیون) هم اینو میگه، که سلیقه اتون از تواناییتون ممکنه برای یه مدت بهتر باشه. چون فکر میکنید به خوبی چیزی که باید، نیستید، تسلیم نشید. همینطور که تمرین میکنید (نقاشی کردن خیلی تمرین نیاز داره) کارتون بهتر میشه. بنابراین اجازه ندید فاصله بین خوبِ توی ذهنتون و توانایی واقعی تون مانع از انجام کارتون بشه. اگر اشتیاق انجام کاری رو داشته باشید، فکر میکنم بیشتر مردم میتونن ذهنشون رو وارد اون کار کنن و به چیزی که میخوان."

نیازی نیست براتون هزینه داشته باشه. نه، واقعاً! Osborne  میگه: "بیشتر برنامه ها رایگان هستند، یا نسخه ای ازشون به صورت رایگان موجود هست. فقط نیاز به حرکت و شروع به انجامش دارید."

بنابراین وقتی شک داشتید، به Dory (شخصیت انیمیشن Nemo) گوش کنید: فقط شنا کن.

 

 


 

5- همش راجع به بیان هست.

 

یه ایده دارید. حالا چی؟ وقتش هست تا برای بیانش آماده بشید . برای Osborne به این معنی بود که سه احتمال ممکن برای انیمیشن کوتاهش رو ثبث کنه. Osborne: "نیازی نیست که همه ایده هاتون رو تو یه سبد بزارید." بعد بهترینش رو تکامل داد و یه بیان رسمی از اون رو به Lasseter داد. و چیزی که یه بیان خوب رو از یه بیان پر زرق و برق جدا میکنه ساده است: شما اید.

Osborne :"چون ما تو محیطی هستیم که یکی مثل John Lasseter شما رو به صورت رودررو نمیشناسه، خیلی خوب هست که یه توصیف جامع از خودتون به اون، یا هرکسی که ازش برای ساخت چیزی زمان میخواید، ارائه بدید. باید مطمئن شید یه ارتباط شخصی با داستان وجود داره."

 

6- تیم انتقام جویان خودتون رو تشکیل بدید .

 

 

یه تیم برای جان بخشیدن به Winston و صاحبش نیاز بود. Osborne میگه: "انیمیشن هنوز کار خیلی اشتراکی هست. به تنهایی انجامش نمیدید چون خیلی زمان میبره."

پس چطوری میتونید تیم ویژه خودتون رو تشکیل بدید؟ اول، باید خودتون رو به عنوان رهبر ثابت کنید، و توانایی های روحیه بخشیتون رو بهبود بدید. Osborne: "این که چند نفر رو میتونید برای پروژه ای که دارید به کار بگیرید همیشه یه محدودیت هست ؛ چه با ایجاد یه جرقه اولیه ، بالا بردن دستمزدها یا چه اینکه واقعاً بیانتون اینقدر خوب باشه که افراد نخوان به جز کمک به شما کار دیگه ای انجام بدن. این یکی از دو دلیلی هست که افراد وارد انیمیشن میشن. دلیل این که یه استودیو خیلی خوب کار میکنه این هست که میتونید چندین استعداد رو یه جا جمع کنید و روی یک چیز همکاری کنید و در نهایت پاداش کار بین همه تقسیم بشه."

Osborne :"پس نیاز هست که یه راه دیگه برای انجام کار پیدا کنید چون انیمیشن هیچوقت کار سریعی نیست. چون روش ساختش فریم به فریم هست زمان خیلی زیادی میبره. در کل ساخت فیلم راحت تر هست چون دوربین ها ارزان تر هستن، کیفیت هم تعریف شده هست. میتونید یه چیز با کیفیت رو با هزینه خیلی کم بسازید. انیمیشن زمان میبره. فقط بحث پول نیست، زمان افراد هست، بنابراین باید فکر کنن دارن کاری انجام میدن که ارزشش رو داره. اگر شخص کاریزماتیکی هستید و یه ایده عالی دارید، میتونید به اندازه کافی انگیزه بدید تا افراد پشتتون وایسن. حتی تو یه استودیو مثل Dinsney، هر کسی روی انیمیشن کوتاه کار نمیکنه. باید تشویق کنید. باید ایدتون رو بیان کنید و براش پوستر بسازید. پروژه های عالی زیادی هست که افراد براش داوطلب میشن، ولی شما میخواید که افراد با شما کار کنن."

 

7- اما زیاد درگیر نشید.

 

 

وقتی Osborne موقعیتش رو به عنوان سر انیماتور Big Hero 6 رها کرد تا روی Feast به صورت تمام وقت کار کنه، دچار وضعیت سختی شد. نیاز داشت یه تیم رو از صفر تشکیل بده. Osborne میگه: "یکم عجیب بود چون خیلی از افرادی رو که کارشون رو تحسین میکردم برای Big Hero 6 دور هم جمع کرده بودم و بعد به Feast چراغ سبز داده شد، بنابراین مجبور بودم Big Hero 6 رو رها کنم. اون افراد همه کسایی بودن که دوست داشتم باهاشون کار کنم! اما Disney پر از استعداد هست، بنابراین تشکیل یه تیم جدید سخت نبود، افرادی که از این ایده هیجان زده میشدند. و اونا افرادی هستن که میخواید تو تیمتون باشن."

 

8- سبک انیمیشنتون رو انتخاب کنید.

 

 

به عنوان انیماتور، آشنایی با سبک های انیمیشن مهم هست، از انیمیشن کشیده شده با دست تا کار دقیق و پرزحمت stop motion تا استخوان گذاری کاراکتر. انیمیشن ترکیبی 2D 3D برنده اسکار Disney یعنی Paperman، که Osborne به عنوان ناظر انیمیشن توش فعالیت کرده، نقاشی دست رو با تصاویر کامپیوتری با نگاشت انیمیشن 2D روی فرم های 3D ترکیب کرده و مرزهای این دو سبک رو در هم آمیخته. Osborne با انیمیشن Feast مرز بین این دو سبک رو تار تر کرد.

Osborne: "اجبار نیست، اما فشاری رو احساس میکنید که فیلم باید بینظیر باشه. با Feast میخواستم ایده انیمیشن شبه 3D و طراحی های ساده رو به جلوتر ببرم. فکرکنم باید مثل دنیای واقعی باشه و شما رو به درون خودش بکشه، اما نباید واقعی به نظر بیاد."

 

9- و مهم تر از همه، خوش بگذرونید!

 

 

برای انیماتورهای اینجوری نیست که فقط کار کنن و بازی نکنن. در حقیقت، بعضی وقت ها کرتون بازی کردن هست. Osborne میگه: "جمعه هر هفته Feast (مهمانی) داشتیم. یکی از غذاها رو میخوردیم و باهاش بازی میکردیم، میریختیمش رو زمین و کارایی مثل این. و یه جشن کوچک راه مینداختیم و به همه، کاری که اون هفته کرده بودیم رو نشون میدادیم. همه غذاهای توی فیلم رو هم میخوردیم. روزهای هویج و کرفس کمتر از روزهای وافل (نوعی کلوچه) محبوبیت داشت. نمیدونم چرا !"

 

ترجمه از CGCube

 


منبع: MTV                        نویسنده: Crystal Bell


 

Walt Disney   Animation   Interveiw   Short   Basics   انیمیشن   کوتاه   مصاحبه   Biography   زندگینامه   اصول