امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


داشتن شغل در تبلیغات میتونه سخت باشه، به خصوص در اوایل کار. ساعت های خسته کننده کار کردن روی کارهای به درد نخور، دیدن اینکه 99 درصد ایده هاتون – اغلب بهترین هاش – همون ابتدا از بین میرن و بعد فروبردن خشمتون وقتی که مشتری اصرار داره چیزایی که باعث پیشرفت توی دیدارتون شده رو نابود کنه. اما برای خلاقانی که استعداد و بلندپروازی دارن – یا فقط دل و دماغشو دارن – که زمان کافی دوام بیارن، میتونه فرصت های خوبی هم باشه، برگذاری کمپین های تبلیغاتی برای برندهایی که به اندازه کافی بزرگ و به اندازه کافی شجاع هستن که فرهنگ عمومی رو تحت تأثیر قرار بدن، حتی شاید دنیا رو جای بهتری کنند.

 

اینجا، یکسری کارهای خوب رو داریم که یه جوان خلاق ممکنه یک روز آرزوش رو داشته باشه، و اینکه چطور افرادی که اون مشاغل رو به دست آوردن، این کار رو انجام دادن.

 

 

Ryan O’Rourke

 

 

دفتر تبلیغاتی Wiedern + Kennedy از Portland, Ore. ، کارگردان خلاقیت در بخش جهانی Nike

 

به عنوان یه پسربچه، O’Rourke در حالی که کارتون های روز یکشنبه رو نگاه میکرد تبلیغای خودش رو برای California Raisins و Willy Wonka’s Chocolate Factory (کارخونه شکلات سازی ویلی وونکا)، میکشید. سریع بریم به 2003، وقتی بعد از کارهایی تو TBWA\Chiat\Day and Crispin Porter + Bogusky، در W+K به عنوان کارگردان هنری (art director) برای Nike انتخاب شد. او جوان ترین خلاق اون بخش از شرکت بود. خودش یادش میاد: "اون زمان، برام مثل آدم کشا بودن. همه خیلی پیشرفته بودن." او به مدت هشت سال روی بخش NFL شرکت کار کرد، تو این مدت به یه خلاق با سابقه تبدیل شد و قبل از اینکه در 2010 به عنوان یک کاگردان خلاقیت (creative director) جهانی شناخته به موضوعات دیگه مثل Nike پرداخت. O’Rourke همراه شریکش Alberto Ponte، تمام کارهای خلاقانه بین المللی برند Nike رو در W+K به دست گرفت، از پورتلند (Portland) تا آمستردام (Amsterdam)، توکیو (Tokyo)، سائو پائولو (Sap Paolo) و فراتر از اونها. اون به طور خاص به تبلیغ Fate (سرنوشت) برای NFL سال 2008 و تبلیغ Jogger (دونده) برای المپیک سال 2012 افتخار میکنه. جدیدترین کار O’Rourke یعنی Last (آخر)، یه ادامه بامزه از تبلیغ سال 2012 هست، این بار درباره یه ورزشکار ناشناخته هست که میخواد به ماراتن راه پیدا کنه.

 

مدرسه: Penn State برای تبلیغات و طراحی گرافیکی

 

چطور Nike رو سرزنده نگه میداره: "کار کردن تو ورزش خیلی مفیده. حتی اگر سابقتون سال به سال تغییری نکنه، ورزشکارها و موقعیت های تو ورزش تغییر میکنن. بنابراین، دنیای بیرون پیوسته شما رو به روز میکنه و احساسات جدیدی رو به برند اضافه میکنه."

 

توصیه کلیدی به خلاقان جوان: "برای خلاق بودن و به اشتراک گذاری کارتون نیازی به اجازه ندارید. و اگر توی دفتر تبلیغاتی هستید که به ایده های خلاقانه احترام میگذاره، از اون ایده ها، از هرجایی که بیان استقبال میکنه. سعی نکنید کاری بسازید که فکر میکنید اون دفتر براش پول میده. کاری بسازید که واقعاً دلتون میخواد بسازید. هرچقدر اوایل کارهاتون رو شخصی تر بسازید، سریع تر کارگردان خلاقیتی پیدا میکنید که علایق و ذائقه اش با شما یکی باشه و به رشدتون کمک میکنه."

 

Peter Kain و Gianfranco Arena

 

 

کارگردانان خلاقیت اجرایی برای Snickers در دفتر تبلیغاتی BBDO

همه میدونن که گشنه بودن یعنی بد اخلاق بودن. Snickers یه شعار نمادین بر اساس این حقیقت ساخته. از سال 2009 شروع شد، وقتی Arena و Kain یکی از چندین تیم BBDO بودن که انتخاب داشتن: شانس توسعه یه کمپین برای دفتر تبلیغات که به تازگی برنده مسئولیت تبلیغات شکلات در Super Bowl 2010 شده بود. اونها اول متن "You’re not you when you’re hungry" (تو خودت نیستی وقتی گشنته) برای تبلیغی با حضور Betty White و Aretha Franklin – و از اون زمان تاحالا کار رو اداره کردن. هر دو در دانشگاه Syracuse تبلیغات خوندن اما تا اولین شغلشون در Hill، Holliday/Altschiller در نیویورک (New York) همدیگه رو ملاقات نکردن. Arena میگه: "به ما یک ماه زمان برای یه تبلیغ چاپی میدادن، و بعد ما به زمان اضافی نیاز داشتیم." فرصت های دیگه در سال های ابتدایی و بعد BBH، نیویورک جایی که با هم وارد کار روی برندهایی مثل Axe، Johnnie Walker و Levi’s شدن براشون پدیدار شد. در سال 2004، اونها به BBDO پیوستند، جایی که کارهای دفتر رو برای FedEx و Twix اداره میکردن. آخرین ابداع اونها برای Snickers: یه بسته بندی جدید که اسم شرکت رو با "آثار مختلف گشنگی جایگزین میکنه، بنابراین مردم میتونن دوستان گرسنه اشون رو با اسم هایی مثل Curmudgeon (خسیس) و Drama Mama (مامان درام)." به نقل از Kain.

 

چطور Snickers رو سرزنده نگه میدارن: Arena میگه: "جایی واردش کنید که مصرف کننده انتظارش رو نداره. و در تلویزیون، هدفمون آوردن یه چیز متفاوت به هر تبلیغ جدید هست در حالی که چیزی که باعث عملکردشون شده رو حفظ کنیم، مثل کاراکترها یا افراد مشهور غیر منتظره."

 

توصیه کلیدی به خلاقان جوان:Kain میگه: " بهترین خلاقان توانایی هایی دارن که فراتر از نقش قبلیشون هست. میتونن مثل یک برنامه ریز درک درست رو توسعه بدن ، به خوبی یک مدیر بفهمن و با مشتری ها ارتباط برقرار کنن، و مثل یه تهیه کننده بفهمن چطور کارها رو انجام بدن. اگر بتونید شروع به توسعه اون توانایی ها بکنید، شانستون رو برای نجات پیدا کردن و موفق شدن افزایش میدید."

 

Randy Hughes

 

 

کارگردان خلاقیت اجرایی در Carmichael Lynch برای Subaru

Hughes یه دلال خودروی با سابقه است که برای 17 سال در Carmichael Lynch کار کرده، و برای نه سال تجارت Porsche (پورشه) این دفتر رو هدایت کرده. تو سال 2007، به کارخانه Subaru کمک کرده و از اون زمان مدیریتش رو برعهده داشته. تو کارش، ارتباطاتی رو با Tom Doll، رئیس شرکت و ریاست اجرایی بخش آمریکا، و Alan Bethke معاونت برقرار کرده و کلاسیک هایی مثل "Baby Driver" (راننده کوچولو) و کار اخیر، داستان های دختر-پدری مثل "Making Memories" (خلق خاطرات) امسال رو به دست گرفته. او همینطور مدریرت بازیافت کامل (zero landfill) Subaro رو با National Parks Service انجام داده. اولین ورود او به تبلیغات خودرو در دهه 80 بود، در Southern Oldsmobile Dealers Group (گروه معاملات اولدزمبیل کالیفرنیای جنوبی) در J.R Navarro & Associates ، لس آنجلس (Los Angles). اما اولین شغل تبلیغاتی اون در یه فروشگاه محلی در Sioux City، Iowa، بود در حالی که هنوز در کالج تحصیل میکرد. خودش میگه: "مدارس زیادی اون زمان نمیشناختم، بنابراین مسیر من یه مسیر متودی بود. تو هر سازمانی کار میکردم و برای هر چیزی داوطلب میشدم. میرفتم نمونه های رنگ رو میاوردم، ساندویچ میگرفتم، هر چیزی. در نهایت درک عالی از اینکه تجارت چطور کار میکنه و چطور همه سازمان ها با هم همکاری میکنن به دست آوردم."

 

 

مدرسه: کالج Moningside در Sioux City، آیووا (Iowa) برای هنر، رشته فرعی ارتباطات

 

چه زمانی تبلیغات رو انتخاب کرد: "وقتی کلاس چهارم بودم مادرم یک آرایشگاه شراکتی داشت. به یه برنامه تبلیغاتی نیاز داشت و در اصل یه کارتون میخواست که یه هیپی موهاش رو کوتاه میکنه، بنابراین من یه طرح کشیدم و اونها ازش استفاده کردن. فکر کنم زمانی که پرینت شده کارم رو دیدم این اتفاق برام افتاد."

 

توصیه کلیدی به جوانان خلاق: مشتریتون رو درک کنید. تجارتشون رو. چه چیزی باعث میشه شبها بیدار بمونن. روزشون چجوریه. اهدافشون. رؤساشون چه فکری میکنن. و بهشون گوش کنید. واقعاً گوش کنید. اگر یه مشتری خوب دارید، چیزهایی رو میدونن. بعد کاری رو انجام بدید که فکر میکنید درست هست. دادن چیزی که مشتری ازتون خواسته کار راحتی هست اما بهتر هست که بهشون گوش بدید، بفهمید چرا ازتون خواستن و چه چیزی خواستن، بعد بر اساس درکتون چیزی که واقعاً نیاز دارن رو بهشون بدید. و بعضی اوقات وقتی که عقب کشیدن، گوش بدید. اغلب اوقات حق با اوناست."

 

Scott Bell

 

 

کارگردان خلاقیت گروهی در Drago5 برای Newcastle

Bell به دفتر تبلیغاتی کمک کرد تا برند آبجو متعلق به Heinken رو در سال 2012 قبل یه تغییر شغل کوتاه تو همون سال به Barton F. Graf 9000 به دست بیاره. تو سال 2013 به Droga بازگشت تا تبلیغ تلویزیونی محبوب خنده دار پخش شده در Super Bowl رو برای Newcastle اداره کنه، و اخیراً هم Misconceptions (سوء تفاهم)، که به روشی رمان گونه، درباره این هست که Newcastle به اون بدی که مردم فکر میکنن، نیست. Bell ابتدا در سال 2009 به Droga5 پیوست که خودش اون رو لحظه تعیین کننده کاریش میدونه. خودش میگه: "من احتمالاً 30 امین نفری بودم که استخدام شدم، بنابراین شاهد این بودم که این دفتر به بیش از 500 نفر کارمندی که امروز داره، رشد کنه." او در ESPN و W+K در نیویورک درحالی که هنوز در حال تصحیل بوده کارآموزی کرده اما اولین شغل بزرگش رو در 2004 به دست آورده. بعد از تلاش هاش برای مصاحبه های کاری در دفاتر مختلف در حالی که با عموی خودش در کنتاکی مشغول کار ساخت و ساز بود، تصمیم گرفت کارگردانی های خلاقانه مختلفی رو متحرک سازی کنه (یه مربی کاراته، یه زن پرورش اندامی). تنها یک ساعت بعد از ارسال یکی از اونها، روز بعد در پورتلند (Portland) یک تقاضای ملاقات دریافت کرد. اون شغل رو نگرفت، اما به زودی، فرصت جدیدی در خونه اش رو زد. خودش میگه: "پیشنهادی برای کار در Ty Montague در JWT New York گرفتم. قبل از اینکه به Droga5 برم به مدت پنج سل اونجا موندم."

 

مدرسه: دانشگاه Kentucky برای تبلیغات خلاقانه – مدرسه تبلیغ میامی برای آگهی نویسی (copywriting)

 

چه زمانی تبلیغات رو انتخاب کرد: "تو کالج رشته art studio میخوندم، بیشتر فیگورهای برهنه میکشیدم، تا اینکه متوجه شدم زندگی کردن به این شکل غیر ممکنه. رفتم با مشاورم صحبت کردم، و اون بهم گفت که به تازگی یه برنامه تبلیغاتی خلاقانه شروع کردند."

 

چجوری Newcastle رو سرزنده نگه میداره: "فکر میکنم مهمه که هنگام کار روی Newcastle خوش بگذرونی.چون آبجوِ. همینطور فکر میکنم سعی میکنیم میزان سالمی (نه بیشتر، نه کمتر) از بی احترامی رو برای همه چیز قائل بشیم. سعی میکنیم هیچ چیزی رو جدی نگیریم."

 

توصیه کلیدی به جوانان خلاق: "سعی کنید شخص خوبی باشید. تبلیغات همش درباره ارتباطات هست – و این فقط شامل ارتباطات شما با خلاقان دیگه نمیشه. مهم هست که با مدیر مالی، برنامه ریز و مشتری ارتباطات خوبی داشته باشید. و سعی کنید با افراد خوب کار کنید. اگر افرادی رو که دوست دارید پیدا کردید، سعی کنید باهاشون بمونید."

 

Frank Hahn

 

 

کارگردان خلاقیت گروهی در 72andSunny برای Activision

برای بعضی ها، بودن تو کار 72andSunny’s Activision شاید بیشتر شبیه به بازی کردن به نظر برسه تا کار. Hahn برای نظارت به تولیدات با بودجه زیاد برای دنباله دارهای پرفروش محبوب مثل Destiny و Guitar Hero، پول دریافت میکنه، دیگه نیازی به اشاره به موفقیت همیشگی Call of Duty نیست. Hahn که اصالتاً آلمانی هست، شاغلی پرسفر با یه رشته از کارهای خلاقانه انتخابی بوده – شامل W+K در توکیو و آمستردام، جایی که با مدیر عامل و یکی از پایه گذاران 72andSunny یعنی John Boiler ملاقات کرد. در سال 2012 دوباره به لس آنجلس نقل مکان کرد و یک سال بعد مسئولیت کار در 72andSunny’s Activision رو به عهده گرفت، جایی که پروژه هاش شامل انتشار سال 2014 بازی Destiny میشد. اما لحظه ای در شغل Hahn که خودش به عنوان یه نقطه عطف بیان میکنه در حقیقت چندین سال قبل بود، وقتی که فرصت اداره یه دفتر تبلیغاتی رو برای اولین بار پیدا کرد – W+K در شانگهای (Shanghai) – و کار برای Nike چین در بازی های المپیک سال 2008 بیجینگ (Beiking Olympic Games). خودش به خاطر میاره که: "برای من مثل پریدن تو آب سرد بود و کاملاً زندگیم رو عوض کرد. اما یه جریان الکتریکی تو شانگهای برقرار بود. فضای کشور باز بود. یه طرز فکر "ما میتونیم" ... مردم برای چیزهای جدید کنجکاو بودن." حالا، Hahn مسئول کارهای جهانی برند ساخت اسپیکر Sonos هست.

 

مدرسه:Academy Of Fine Arts (آکادمی هنرهای زیبا) در Braunschweig، آلمان برای طراحی گرافیکی

 

چه زمانی تبلیغات رو انتخاب کرد: "هیچ وقت برنامه ای برای بودن تو تبلیغات نداشتم. خیلی ناگهانی عمیق و عمیق تر وارد تبلیغات شدم – و باحال بود."

 

چطور Activision رو سرزنده نگه میداره: "جهت دهی. ما یه تیم شگفت انگیز همراه با کاشفان خلاقِ عالی داریم که همیشه از مرزهای فرهنگ عمومی مردم میگذرند. و ما مشتری های به شدت خلاق داریم که خودشون تو کارهای برجسته و پیشتاز در زمینه کاریشون سرمایه گذاری کردند."

 

توصیه کلیدی برای جوانان خلاق: "یاد بگیرید. سفر کنید. سخت کار کنید. ریسک پذیر باشید. بینظیر باشید. بهش گند بزنید. باحال ترش کنید. از اول شروع کنید."

 

 


 

Brett Craig و Tom Pettus

 

 

کارگردان خلاقیت اجرای و کارگردان خلاقیت گروهی در Deutsch برای Taco Bell

Craig همون سالی که به دفتر تبلیغاتی پیوست هدایت تبلیغات خلاقانه Deutsch رو برای Taco Bell – شامل تبلیغ سه دقیقه ای امسال که Ronald McDonald رو به عنوان یه حاکم صبحانه مستبد نشون میده – برای کمک به بهتر کردن وضع و پیروزی تو تجارت در سال 2012 برعهده داشته. اما این اولین کارش با برند نیست. Craig 12 سال رو در TBWA\Chiat\Day گذروند، جایی اولین کارش با فست فود زنجیره ای رو قبل از بالارفتن در رده خلاقان برای هدایت کارهایی در Sony PlayStation و Pepsi رو برعهده داشت – خط سیرش در اصل با شغل دیگه ای رقم خورد. Craig به خاطر میاره که: "تنظیم کردن، بردن و بعد اجرا کردن انتشار SiriusXM Satellite Raido به عنوان یک نویسنده تبلیغ جوان یه نقطه عطف برام بود. این منو تو دید TBWA\Chiat\Day قرار داد و توجه ریاست TBWA یعنی Lee Clow رو تو اون زمان جلب کرد، که وقتی به گذشته نگاه میکنم نقطه آغاز تمام فرصت ها بود. اما Pettus قبل از اینکه اوایل سال 2000 وارد Nike در R/GA بشه تو یه دنیای تبلیغاتی بزرگ شد، پدرش تبلیغات نویس و مادرش کارگردان هنری بود. اون از طریق Innocean به Deutsch پیوست تا در سال 2014 با یه برند خوشمزه دیگه یعنی Pizza Hut کار کنه، و ژانویه سال گذشته به Craig کمک کنه تا کارهای اجتماعی و دیجیتالی تازه گسترش یافته Taco Bell رو انجام بده.

 

مدرسه:Brett Craig در کالج اجتماعی و بعد دو سل در دانشگاه آیداهو (University of IdahoTom Pettus کالج کنیون (Kenyon College) برای زبان انگلیسی و نوشتن خلاقانه

 

چطور Teco Bell رو سرزنده نگه میدارن: Pettus میگه: "مشتری های Teco Bell ... ما رو به چالش میکشن تا روش های جدیدی رو ارائه کنیم تا به مصرف کننده ها از طریق آنلاین/ویدوهای اجتماعی و از پلتفرم های جدیی مثل Snapchat، Twitte و ... دسترسی پیدا کنیم. بنابراین به طور منظم با شریکان پلتفرم ها ملاقات میکنیم تا مطمئن بشیم تو این بازی جلو هستیم."

 

توصیه کلیدی به جوانان خلاق:Craig میگه: "همش توکتابی هست که قراره منتشر کنم به نام "همکاری کن یا بمیر" (Collaborate or Die) ، که درباره این هست که چطور دیگران میتونن شما (و ایده های شما) رو بهتر کنن. تبلیغات یه ورزش تیمیه. به این ایمان داشته باشید و اونوقت میتونید از 90% خلاقانی که اون بیرون دارن کار میکنن جلو بیفتید." Pettus اضافه میکنه: "ساده است. بینهایت کنجکاو باشید. روزانه بلاگ ها رو مطالعه کنید. از پلتفرم های جدیدی استفاده کنید که کشش ایجاد میکنن. احتمالاً 8 تا 12 پلتفرم مختلف هست که برندها روشون فعالیت میکنن (تلویزیون، Facebook، Xbox، Twitter، Tumblr و...) . VMA’s Snapchat Livestory به 12 میلیون بیننده رسیده – بیشتر از پخش تلویزیونی. درک کنید که چطور مردم از همدیگه استفاده میکنن."

 

Steve Bassett و Wade Alger

 

 

کارگردانان خلاقیت گروهی در دفتر تبلیغاتی Martin برای Gieco

حداقل از زمان caveman (2004) و lizard (1999)، Gieco خنده دارترین تبلیغات دنباله دار رو در تجارت رقم زده. این شرکت بیمه از سال 1994 یه مشتری دفتر تبلیغاتی بوده؛ Bassett از سال 2000 اون رو اداره کرده، وقتی ریاست قبلی دفتر و هدایتگر خلاقیت Mike Hughes اون رو از DDB دالاس (Dallas) برگردوند، جایی که Bassett و Alger برای اولین بار با هم کار کردند. هشت سال بعد، Alger به دفتر پیوست (بعد از دوره هایی در GSD&M روی تبلیغات BMW و TM Advertising روی تبلیغات Nationwide Insurance). از اون زمان در Gieco کار کرده، و ترفیع پیدا کرده تا تجارتشون از دو سال قبل رو در کنار Bassett هدایت کنه. آخرین کارهای قابل ذکرشون Unskippable (غیر قابل فرار) و Whisper ("زمزمه" با حظور هیولایkraken ) و Countdown ("شمارش معکوس" با گروه موسیقی Europe). Bassett سه فاکتور رو به ترتیب در سرزنده نگه داشتن کار مهم میدونه: "Ted Ward در Gieco و تیمش مثلِ چی باهوشن، وعده های اصلی Geico در 20 سال گذشته تغییری نکرده و آخرین چیزی که مردم میخوان ببینن یه تبلیغ دیگه بیمه خودرو هست، بنابراین ماهم بهشون همچین چیزی نمیدیم."

 

مدرسه: Steve Bassett دانشگاه جورجیا (University of Gerogia) "رشته ام رو از روانشناسی به تبلیغات تغییر دادم تا اخراج نشم." Wade Alger دانشگاه Southern Methodist برای ارتباطات

 

چه زمانی تبلیغات رو انتخاب کردند:Alger میگه: "سال سوم دبیرستان تو کلاس روانشناسیم. ما تأثیرات تبلیغات رو مطالعه میکردیم. شیفته این شدم که چطور داستان های 30 ثانیه ای و 60 ثانیه ای روی مردم تأثیر میگذاره." برای Bassett: "وقتی تبلیغات Lemon برای Volkswagen (فولکس واگن) رو میخوندم."

 

توصیه های کلیدی برای خلاقان جوان:Alger میگه: "همیشه اینو یادتون باشه، یه جایی تو این دنیا، یه دکتری هست که دستش تو قفسه سینه یه نفریه، قلبش رو ماساژ میده تا زنده نگش داره. کی اهمیت میده استعداد لباس قرمز داشته باشه یا آبی، واقعاً مهم نیست." Bassett اضافه میکنه: "اگر رئیستون ازتون خواست با هیچ آشنایی از برند یا بدون پول روی بازاریابی مستقیم کار کنید ، قبول کنید."

 

Nancy Hannon

 

 

کاگردان خلاقیت اجرایی در Leo Burnett شیکاگو روی Always

Judy John، مدیرعامل و مدیر تبلیغات Leo Burnett در تورنتو و A.J.Hassan، کارگردان خلاقیت Leo Burnett در شیکاگو، نقش های کلیدی در ساخت کمپین مشهور Like a Girl سال گذشته، و ادامه اون Unstoppable در ماه ژولای گذشته داشتند. اما تو دومی، Hannon کمک کرد و از ماه آوریل به خاطر کار تبلیغاتی Always به نایب John تبدیل شد. Hannon راجع به سِمتش میگه "یه همگرایی زیبا از یک مأموریت که بهش ایمان دارم و یک تفکر خلاقانه هوشمند. هر روز که از خواب بیدار میشم هیجان زده ام که بخشی از اون هستم." انتصاب Hannon در فروشگاه از ماه دسامبر گذشته وقتی که وارد کار با Kraft شد، آغاز شد. اولین شغلش قبل از اینکه به عنوان کارگردان هنری در سَمت دیگه شهر در دفتر تبلیغاتی DDB انتخاب بشه، کار نوشتن متن ها و کارهای دفتری در Burnett بود – و همه اینها قبل از این بود که به سن قانونی برسه. شغل Hannon اون رو برای بار دوم و یک دوره ده ساله به دفتر تبلیغاتی بازگردوند تا روی برندهایی شامل Reebok، Secret و بعد در Y&R، شیکاگو روی Sears و بعد هم The Martin Agency، جایی که روی Walmart و Hanes کار کرد، فعالیت کنه. حالا دوباره بازگشته به خانه اش و در عین حال مسئول Philadelphia Cream Cheese و Crystal Light هست.

 

مدرسه: کلاس های کاری مختلف

 

چه زمانی تبلیغات رو انتخاب کرد: "تو دبیرستان متوجه شدم که مدام کارهای خلاقانه میکنم و به جای نوشتن، پروژه های ژورنالیستی خودم رو طراحی میکنم. داستان هام رو به صورت بصری تعریف میکردم و پاداش دریافت میکردم. بهش وابسته شده بودم."

 

یادش میاد: "کار روی Reebok با Venus Williams بسیار جوان و خواهر کوچکش Serena. اونجور که یادم میاد، اجازه نداشتن از میز تدارکات شیرینی بخورن و من خیلی دلم میخواست براشون یه Twizzler بردارم."

 

توصیه کلیدی برای جوانان خلاق: "کار رو ترک کنید. اطراف پرسه بزنید. تو خلق کردن و ساخت چیزها تجربه کسب کنید ."

 

Maureen Shirreff

 

 

کارگردان خلاقیت جهانی در Ogilvy & Mather برای Dove

بعد از فارق التحصیلی از دانشگاه Northwestern در سال 1975، Shirreff کارهای عجیب غریبِ متنوعی انجام داد – مدیر انبار پنیر، کارمند بانک، اپراتور تلفن – در حالی که دوستانش شغلشون رو در پزشکی و حقوق دنبال میکردن. خودش میگه: "احساس خیلی بدی داشتم که نمیدونستم میخوام چیکار کنم." اما استعداد Shirreff برای هنر – به حساب کارهای طراحی که به عنوان هنرمند آزاد انجام میداد – در نهایت او رو به کنار هم گذاری استوری بوردها در Foote Cone & Beldin در 1980 رهنمون شد، جایی که فوت و فن های این صنعت رو یاد گرفت. او که حالا یه کهنه کار با 23 سال سابقه از Ogilvy است، در سال 1998 ناظر Dove شد، وقتی که Rick Boyko، مدیر عامل بخش شمال آمریکا در اون زمان به امید یافتن امیدهایی که بتونن چهره تازی به برند گرد و خاک گرفتشون ببخشن، دفتر کار رو از نیویورک به شیکاگو منتقل کرد. Shirreff این شانس رو به دست آورد، و نقش کلیدی رو در تیم جهانی Dove که "کمپین برای زیبایی واقعی" (Campaign for Real Beauty) رو در اواسط دهه 2000 شکل داد، به دست آورد. کار اون شامل کمپین تأثیر گذار "زیبایی هیچ محدودیت سنی ای نداره" (Beauty Han No Age Limit) برای Dove Pro-Age سال 2007 بود. بعد از یه دوره اداره S.C.Johnson’ Glade در Oligvy در شیکاگو، او 18 ماه گذشته رو در لندن به عنوان رهبر جهانی Dove سپری کرده.

 

چطور Dove رو سرزنده نگه میداره: "همیشه به کارمون نگاه میکنیم و سعی میکنم مثل تیغ، تیز نگهشون داریم ... (همینطور) تیم آزموده شده و مورد اعتمادتون رو دارید، حاظرن کارهای بزرگی براتون انجام بدن. اما فکر میکنم خیلی مهم هست که به این برند خون تازه وارد بشه. من اولین کسی هستم که بهتون میگه. برام خیلی مهم هست. چیزهای زیادی از این تیم های جوان تر یاد میگیرم، اینکه زن های هم سن اونها چطور حرف میزنن و چطور چیزها رو با هم به اشتراک میگذارن."

 

توصیه کلیدی به جوانان خلاق: "خیلی مهم هست که که توانایی ذهنی برای آروم بودن و خوندن یه خلاصه کار رو داشته باشید. واقعاً توش تحقیق کنید و راجع بهش سوال کنید. خیلی مهم هست که به دیگر خلاقان هم گوش بدید. خلاقانی که کارشون رو ستایش میکنید. واقعاً بهشون گوش بدید – چطور انجامش میدن؟ به چیزهایی که میگن گوش بدید. نگاه کنید که چطور ارائه میکنن ... برای اینکه از رقابت خارج نشید هیچ وقت از نگاه کردن دست برندارید. فکر میکنم ما تمایل خیلی زیادی تو اثبات خودمون داریم – به خصوص خلاقان جوان. این چیزی هست که براش کار کردند. میخوان جدی گرفته بشن. در نهایت هم این اتفاق خواهد افتاد... اما اگر فکرتون رو آروم کنید بهتون کمک میکنه. بهتون الهام میده. "

 

Brent Anderson و Renato Fernandez

 

 

کارگردان خلاقیت جهانی و کارگردان خلاقیت اجرایی TBWA برای Gatorade

در سن 11 سالگی، Anderson تعیین کرد که میخواد "هنرمند تبلیغات" بشه تا بتونه "خیلی خلاق" باشه و همچنان هزینه یک خانواده رو هم تأمین کنه. چند سال بعد روی Gatorade کار کرد، اول به عنوان یک خلاق جوان TBWA در سال 2008، درست زمانی که برند با دفتر تبلیغاتی وارد کار شده بود. وقتی Jimmy Smith، مدیر سابق برند – و یکی از مربیان Anderson – در سال 2011 برای تأسیس یک دفتر تبلیغاتی کارش رو رها کرد، Anderson سکان هدایت رو در دست گرفت. کارهای قابل ذکر اخیرش Made in New York (ساخت نیویورک) با Derek Jeter، کار Sweat It to Get it (عرق بریز تا به دستش بیاری) با برادران Manning و افرادی دیگه و Unmatched (بی همتا) با Serena Williams. Fernandez هم که هدایت اون کار رو به عهده داشت، کار خودش رو در شهر خودش Curitiba، برزیل با هدف تأسیس یک دفتر تبلیغاتی در پارکینگ پدرش با برادر دوقلوی خودش Roberto آغاز کرده بود، حالا یه کارگردان خلاقیت در BBH، لندن هست. وقتی یه دفتر واقعی به اون دو نفر یه کار پیشنهاد داد، درامدش رو تقسیم کردن و با هم موندن. Renato در نهایت در سال 2011 به لطف نقشش تو تبلیغ عجیب غریب Dogfish برای Volkwagen برای Almap BBDO، سائو پائولو راهش رو به TBWA پیدا کرد. مثل Anderson، او هم در Gatorade ترفیع گرفت، با در نظر گرفتن نقش فعلیش در نظارت بر شمال آمریکا و کارهایی جهانی Aderson به شغل کارگردان خلاقیت اجرایی رسید، که در اون نقش هدایت تبلیغات Airbnb و Buffalo Wild Wings رو هم داره.

 

مدرسه: Bret Anderson دانشگاه Brigham Young برای ارتباطات، رشته فرعی زبان ژاپنی و هنرهای زیبا. Renato FernandezUFPR در Curitiba در برزیل برای تبلیغات

 

Gatorade رو سرزنده نگه میدارن با:Fernandez میگه: "دو شعار اصلی. خوب، دشمنِ عالیه و نشدنی رو انجام بده. برندهای خیلی زیادی تبلیغات ورزشی میکنن که سرپا موندن رو سخت میکنه. بنابراین هر روز استاندار خودمون رو بالاتر میبریم."

 

توصیه کلیدی برای جوانان خلاق: Anderson میگه: "ما به طور منظم با Brian Chesky (مدیر عامل AirBNB) ملاقات میکنیم. چیزی که میگه رو دوست دارم: من میگم تو هر شغلی که هستید، در نظر بگیرید قرار هست شکست سختی بخوره. اینجوری، تصمیماتتون رو بر اساس موفقیت، پول یا شغل نمیگیرید. فقط بر اساس چیزی که عاشق انجام دادنش هستید تصمیم میگیرید." Fernandez اضافه میکنه: "اگر یه شغل میخواید، مصاحبه کنندتون رو شگفت زده کنید. چیزی که ازتون انتظار داره براش نیارید. تیم هایی داره که دارن همون کار رو براش انجام میدن."

 


منبع: adweek.com