امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


هممون این روزها میدونیم که Computer Generated Imagery (تصاویر تولید کامپیوتر یا به اختصار CGI) چی هست. دوری ازش تو هر فیلم یا برنامه تلویزیونی غیر ممکن هست. به قدری خوب شده که بعضی اوقات تشخیص تفاوت بین دنیای واقعی و دنیای تولید کامپیوتر وقتی با همدیگه ترکیب میشن خیلی سخت میشه. البته همیشه اینجوری نبوده. این کلیپ از سال 1982 از BBC’s Tomorrow’s World (برنامه دنیای آینده از شبکه بی بی سی) نشون میده که دنیای CGI تو اون زمان چه قابلیت هایی داشته.

 

 در روزهای نخستین CGI، کامپیوترهای دیجیتالی واقعاً وجود نداشتند. John Whitney یه انیماتور آمریکایی بود که از او به عنوان پدر انیمیشن کامپیوتری یاد میکنن. در دهه 1940، او و برادرش James شروع به تجربه کردن چیزی که خودشون نامش رو abstract animation (انیمیشن انتزاعی) گذاشته بودن، کردن. اونها یک کامپیوتر آنالوگ رو سرهم کردن و ازش برای ساخت دستگاه خودشون که قابلیت کنترل حرکات نور و اشیای روشن شده به وسیله نور را داشته، استفاده کردن. شاید این از CGI امروزی خیلی دور باشه، اما هنوز هم یک انیمیشن اجرا شده توسط کامپیوتر هست. یکی از بهترین کارهای شناخته شده Whitney تیتراژ آغازین فیلم Vertigo ساخته Alfred Hitchcock در سال 1958 هست.

بعد، در سال 1973، Westworld اولین فیلمی بود که از CGI استفاده کرد. فیلم ژانر-علمی-تخیلی-وسترن-هیجانی، درباره روبات های سرگرم کننده یه پارک بود که تبدیل به شیطان شده بودن. استودیو نیاز به نمایش "دید کامپیوتری" روبات ها داشت که برای انجام این کار نیاز به یک حرفه ای داشتن. در نهایت اونها پسر John Whitney یعنی John Whitney Jr رو برای هدایت پروژه استخدام کردند. فرایند در ابتدا نیاز به تفکیک رنگ های هر فریمِ یه حلقه فیلمِ 70mm داشت چون John Jr یک اسکنر رنگ نداشت. سپس او از کامپیوتر برای دستکاری هر تصویر، برای ساخت چیزی که امروزه به نام Pixelated effect شناخته میشه، استفاده کرد. پردازش کامپیوتری تقریباً 8 ساعت برای هر 10 ثانیه از فیلم زمان برد.

در کلیپی از BBC در سال 1982، مجری برنامه توضیح میده که فقط نُه سال بعد از ساخت Westworld چقدر CGI پیشرفت کرده. Kieran با توضیح اینکه لوگوی BBC One چطور ساخته شده شروع میکنه. کسی باید اول مدلی فیزیکی از کره زمین رو میساخته و بعد اون رو روی یه ست مینیاتوری قرار میداده. بعد با دوربین استاندارد تلویزیونی فیلمبرداری میشده. اگر BBC تصمیم میگرفت که لوگو رو تغییر بده، یه نفر باید دوباره میساختش یا اینکه مدل رو جوری تغییر میداد که این تغییر مشخص بشه.

Kieran بعد، برترین دستگاه دنیای جلوه های کامپیوتری رو که Quantel DVM 8000 Digital Video Mirage نام داشت رو معرفی میکنه. این کامپیوتر تخصصی قادر به ایجاد چندین افکت ویدیوییِ دیجیتالیِ از پیش برنامه ریزی شده بود. نه فقط این، بلکه این سیستم میتونست تصاویر ویدیویی زنده رو به صورت بلادرنگ (real-time) تغییربده. Kieran با قرار دادن دوربین روبروی یه کره زمین تخت، برنامه رو ادامه میده. بعد از روشن کردن یه سویچ روی دستگاه، کامپیوتر تصویر تخت رو به صورت یه شکل کره ای تاب میده، که با مدل فیزیکی ای که قبلاً نشون داده شد همخونی داره.

DVM 8000 با تبدیل تصویر به 625,000 نقطه کارش رو انجام میداد. این نقاط بعد میتونستند به اشکال مختلفی بازچینی بشن. برای مثال کره، مکعب، استوانه و حتی نوار موبیوس (Mobius strip). سیستم همینطور توانایی تولید چندین مدل متحرک از جمله افکت ورق خوردن صفحه رو داشت. همینطور کاربر میتونست اشیاء رو به صورت بلادرنگ بچرخونه یا بزرگنمایی کنه. این دستگاه به عنوان اولین پردازشگر بلادرنگ افکت های 3D شناخته میشه، و دونستن بعضی از تاریخچه های پشت CGI کمک میکنه تا درک کنیم چقدر زمان خودشون عالی بودن.

 



  

ترجمه از CGCube


 منبع: HACKADAY


 

Hardware   History   تاریخچه   CG   CGI   گرافیک کامپیوتری   تصاویر تولید کامپیوتر  
  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر