Blender Foundation و جامعه توسعه آنلاین مفتخر هستند که Blender 2.76 رو در تاریخ سپتامبر 2015 منتشر کنند!

 

 

نکته های اصلی این انتشار:

پشتیبانی داخلی از تکنولوژی subdivision اشیاء Pixar’s OpenSubdiv

عملکرد پنجره نمایش (view port) بسیار تقویت یافته.

عملکرد بهتر در باز کردن فایل های بزرگ،تقویت شده و پشتیبانی از کلیدهای جهت دار (arrow keys) برای حرکت در صحنه.

ویژگی فاصله گذاری خودکار گره (Node) که به مدیریت لایه بندی گره کمک میکنه.

چفت شدن کامل روی grid در پنجره 3D

مجسمه سازی (Sculpting) با tiled strokes (قلم های کاشی کاری شده).

نوار افکت نوشتار برای sequencer، پشتیبانی از خروجی گرفتن زیرنویس

طبق معمول، صدها رفع اشکال و بهبود!

 

 

چه چیزهایی در Blender 2.76 جدیده؟

 

Cycles Rendering

 

 

Point Density Texture جدید

Voxel texture (بافت وکسل) رو در زمان کامپایل shader (سایه پرداز) میسازه، به روشی که زمان رندر رو تا جای ممکن پایین نگه داره، اما کاملاً برای حافظه کارامد نیست: در آینده این مشکل با استفاده از OpenVDB برای کارایی حافظه در داده های پراکنده حجمی رفع میشه.

 

بهبودهایی برای GPU های AMD

پایداری در Windows / Linux و سازگاری با OSX El Capitan

قابلیت استفاده طیف وسیع تری از GPU ها

 

 

دیگر بهبودها

پشتیبانی از motion blur در هنگام بزرگنمایی (zoom) با دوربین: پیاده سازی داخلی، پیشرفت هایی در آینده خواهد داشت.

پشتیبانی از تصاویر بافت extended و clipped

 

رابط کاربری

 

 

پنجره نمایش:

پروژه دنباله دار viewport، یه تقویت عملکرد بزرگ رو به همراه داشه!

این هر دو جنبه عملکرد ترسیم (draw) و استفاده از حافظه برای داده mesh رو به طور کلی بهبود داده.

بهبودها میتونن در صحنه های پیچیده تر، مجسمه سازی و نقاشی (painting) ملموس تر باشند.

 

دیگر بهبودها:

Node Editor (ویرایش گره ای): ایجاد فاصله خودکار از گره های موجود با اضافه کردن یک گره جدید، یه نجات دهنده زمان واقعی!

File Bowser (مرورگر فایل):

انتخاب و حرکت با کلیدهای جهت (arrow-key).

روی کد داخلی کار مجدد خیلی زیادی شده، حالا سبک تر و سریع تر از قبل شده.

دریافت میانبرهای (انتخابی کاربر) صحیح از عملگرهای معین ممکنه.

 

مدلسازی

 

 

دو ابزار جدید: Flatten faces (تخت کننده سطوح) و edge offset (فاصله گذاری لبه ها)

پشتیبانی بهتر Data Transfer از جابجایی داده بین حجم های یکسان

اضافه شدن چفت شدگی کامل روی grid در پنجره 3D

پشتیبانی اصلاحگر Displace از normal های سفارشی شده

 

Opensubdiv

 

 

همگام سازی داخلی کتابخانه Pixar OpenSubdiv

تا حد زیادی عملکرد پخش در پنجره نمایش بهبود یافته

پشتیبانی از GPU tessellation

وضوح لبه ها بهبود یافته

Sequencer

 

 

افکت Text جدید اضافه شده که:

در نوار پخش نشان داده میشه که نوشته ای در صحنه نهایی قرار هست به نمایش دربیاد.

شامل گزینه هایی درباره نوشته، اندازه، سایه و مکان

اجازه خروجی گرفتن زیرنویس در فرمت .srt

 

چند مشکل حالت های انتخاب VSE رفع شده/بهبود یافته

 

رندرگیری Freestyle NPR

 

 

مصرف حافظه Freestyle (حالت آزاد) کاهش پیدا کرده

بهینه شده برای فضای ذخیره سازی و مصرف کمتر حافظه در فرایند رندر.

بر اساس صحنه، به طور میانگین 7.2% استفاده واقعی از حافظه کاهش پیدا کرده.

بخشی از خروجی پروژه از نظر مالی توسط Blender Foundation Developer Fund پشتیبانی شده.

اصلاحگرهای قلم جدید استفاده شده اند، اجازه استفاده از انواع خط های متنوع تری رو میدن: Noise، Tangent، 3D curvature، Crease angle، Simplification.

 

مجسمه سازی/نقاشی

 

 

نرم کنندگی Weight Paint (رسم وزن): جایگزینی ابزار Blend با Smooth، عملکرد بهبود یافته:

میشه هر چند بار نرم کرد

گزینه برای expand/contract (منقبض/منبسط) کردن وزن ها

ترکیب اختیاری با all/selected/unselected

مجسمه سازی با tiled strokes (قلم های کاشی کاری شده):

اضافه شدن گزینه 3D-Tiling (کاشی کاری سه بعدی) به ابزار مجسمه سازی، به روشی که مشابه گزینه های symmetry هست (اثر قلم رو تکرار میکنه)

اجازه ساخت حجمی که میتونه بدون مرز مشخصی کاشی کاری بشه.

 

 

انیمیشن

 

 

افزونه (add-on) جدید Bone Selection Sets

در طول فیلم gosseberry (Cosmos Laundromat) توسعه یافته و به افزونه های رسمی Blender اضافه شده.

اجازه ذخیره مجموعه ای از استخوان ها (bones) و انتخاب/عدم انتخاب اونها در آینده.

 

ابزار Clean Channels جدید

مثل یه ابزار Clean Keyframes عمل میکنه اما کانالی (channel) رو که فقط یک فریم کلیدی داره شامل میزان پیش فرض و توسط هیچ اصلاحگر سازنده f-curve یا driver استفاده نشده باشه رو حذف میکنه.

چند بهبود دیگه: یابنده F-Curves برای رابط کاربری Python، کلید غیر فعال کردن اصلاحگر جدید، پاک کردن Fake User از پشته NLA، armature dissolve (منوی Delete)

 

 

موتور بازی

 

 

افزونه انتشار بازی

افزونه حالا از حالت beta خارج شده و تغییرات رابط کاربری اندکی داشته، جابجایی گزینه پلتفرم های Publish و chooserassets path (انتخاب مسیر دارایی ها) به داخل لیست ویدجت های خودشون، چند تغییر کوچک داخلی.

بهبودهای دیگر:

پشتیبانی از جابجایی لنز دوربین برای تولید رندرهای شبه-معماری با دو نقطه گریز و برای همخوانی با آفست پروژکتور.

حالا امکان Angular velocity clamping (محدود سازی سرعت زاویه ای) وجود داره، رفع اشکال نمایش واحد محدودیت زاویه ای

2D Filter (فیلتر دو بعدی) از اعداد صحیح به عنوان unifroms پشتیبانی میکنه.

bge.app python submodule جدید برای دسترسی به اعداد برنامه که در زمان اجرا بی تغییر باقی میمونند (مشابه با bpy.app)

تنظیمات متریال (Material) ها میتونند در python (KX_BlenderMaterial) تغییر داده بشن مثل: alpha، hardness، emit، specular، diffuse

 

افزونه ها

 

 

FBX import/export:

گزینه های اضافه شده برای: وارد نکردن custom normals، مجبور نکردن به خروجی گرفتن فریم های کلیدی در ابتدا/انتهای حرکت

پشتیبانی از relative shape keys بر اساس non-Basis relative shape keys ،کار مجدد روی UI به شکل سربرگ مانند

بهبودهای دیگر:

OBJ import/export: پشتیبای کامل از MTL emission of materials

UV Addon: کپی/پیست UV به نسخه 3.0 بروزرسانی شد: ویژگی های جدید اضافه شد: Flip/Rotate UV (برعکس/چرخش)، Transfer UV (جابجایی)

Python API mathutils.bvhtree یک ساختار داده BVH-tree رو برای توسعه دهندگان Python معرفی کرده

دیگر چیزها: RNA: روش Object.shape_key_remove، رابط کاربری: گزینه ای برای فرستادن "icon_value" به منوها

 

 

ویژگی های بیشتر

 

 

پخش کننده انیمیشن/فیلم بهبود یافته:

حالا از پخش صدا برای فیلم ها پشتیبانی میکنه.

امکان پخش یا توقف فیلم با استفاده از Space وجود داره.

یک شاخص برای نمایش موقعیت فعلی فیلم درحال پخش اضافه شده.

بهبودهای دیگر:

برای ایجاد الگوهای تکرار شونده در هنگام مجسمه سازی، Sculpting بهتون اجازه استفاده از tiling strokes رو میده.

Datablock Previews در فایل های .blend : اضافه شدن پیش نمایش به ID های Object، Group و Scene، حالا ID پیش نمایش ها به RNA هم وارد شده.

چندین Link/Append در یک زمان: حالا انتخاب و link/append چندین datablock (از انواع مختلف و حتی از فایل های مختلف) در یک عملیات واحد ممکن هست.

پیشرفت های جزئی دیگر.

 

Filebrowser، VSE، رابط کاربری و Grease Pencil

 

 



 

 

VSE، Filebrowser، Freestyle و سیستم های ذره ای

 

 



 

 

نسخه Blender 2.76 رو از اینجا به رایگان دانلود کنید: https://www.blender.org/download

 


 

Software   Blender   نرم افزار  
  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر