امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

ساخت مدل

وقتی به مدلسازی کره چشم فکر میکنید ناخودآگاه ایجاد یک کره ساده و قرار دادنش در جهت درست به ذهنتون میرسه. با اینکه این ممکنه برای بعضی از چشم های خاص جوابگو باشه ، اگر میخواید یه مدل چشم فتورئال ( Photorealistic ) بسازید که بشه به طور دقیق وارسیش کرد این نمیتونه خیلی راه مناسبی باشه.

با تحقیقات و آزمایش متوجه خواهید شد که چشم انسان یه دایره کامل نیست ، در حقیقت ، مردمک و عنبیه کره چشم به بیرون اومدن. موقع مدلسازی شکل چشم این چیزی هست که باید حتماً ازش برای ساخت یه چشم واقعی استفاده کنید.

میتونید توی عکس زیر یه مثال خیلی پایه ای از شکل ناهموار چشم ببینید. این تصویر برای وضوح بیشتر کمی اغراق شده هست ، اما میتونید چیزی که موقع بازسازی کره چشم باید مدلسازی کنید رو ببینید.

 

 

با در نظر گرفتن این شکل وقتی توی نرم افزار 3D تون مدلسازی میکنید ، مدلتون باید شبیه به عکس پایین باشه. میتونید ببینید که چطور عنبیه و مردمک چشم کمی به بیرون کشیده شده ( Extrude ) . یه تکنید خوبی که میتونید موقع مدلسازی چشم استفاده کنید این هست که یه نسخه کپی از چشم بسازید و ازش به عنوان لنز بازتابی روی چشم استفاده کنید تا بیشتر روی ظاهر قرنیه کنترل داشته باشید.

 

 

 

بافت دهی به چشم در فتوشاپ

وقتی مدلسازی چشم رو تمام کردید میتونید UV ها رو unwrap کنید و یه UV snapshot یا UV stamp بسته به برنامه 3D تون ایجاد کنید.وقتی اینکار رو انجام دادید میتونید UV تون رو به برنامه ای مثل فتوشاپ ( Photoshop ) بیارید ، جایی که میتونید فرآیند بافت دهی رو انجام بدید.

یه نقطه شروع خوب میتونه رنگ عنبیه باشه ، نیاز نیست که عالی باشه فقط یه رنگ پایه برای ایجاد شکل و رنگ اون منطقه از چشم باشه.

 

 

وقتی رنگ عنبیه رو ساختید میتونید یه الگوی ( Pattern ) ساده رو به صورت Overlay روی رنگ استفاده کنید ، چیزی شبیه به الگوی ابر. این به شما یه الگوی جالب برای چشم میده که بعضی از جزییات پیچیده عنبیه رو بازسازی میکنه.

 

 

قدم بعدی ساخت لایه های متفاوت از تارها هست که روی عنبیه وجود داره ، این در حقیق اون چیزی هست که به عنبیه رنگ منحصر به فرد و واقعیش رو میده. میتونید این کار رو به سادگی با اضافه کردن یه شکل سفید به مردمک چشم و استفاده از ابزار Smudge برای بیرون کشیدن تارها از عنبیه انجام بدید.

 

 

وقتی اینکار تمام شد میتونید رنگ های متفاوت رو روی تارهای عنبیه ترکیب کنید. حالا تمام چیزی که باقی مانده اضافه کردن مردمک و ساخت سفیدی چشم هست. چیزی که موقع رنگ کردن سفیدی چشم باید یادتون باشه این هست که باید رگ های کوچک خونی اضافه کنید تا واقعاً طبیعی به نظر بیاد.

 

 

ساخت جنس چشم

هروقت از بافت چشم راضی شدید میتونید به نرم افزار 3D تون واردش کنید و شروع به ساخت جنس ( Material ) چشم کنید. این بخش بسیار مهمی در ساخت چشم هست که میتونه واقعیت رو به چشمتون بده یا ازش بگیره.

مسئله مهمی که باید یادتون باشه این هست که سفیدی چشم مقداری از نیم شفافی ( Translucency ) داره ، پس جنس باید از subsurface scattering ( پراکندگی زیرسطحی ) برای القای این حس بهره ببره.

 

 

جنبه خیلی مهمی از کره چشم این هست که باید مرطوب به نظر برسه ؛ این میتونه با استفاده از لایه ای که قبلاً از قرنیه کپی کردید و دادن بازتاب ( Reflectivity ) بهش به وجود بیارید. همینطور باید مطمئن بشید که بخش هایی که چشم به پلک ها میرسه هم باید مرطوب باشه. میتونید باساخت یه شی نازک بالای چشم این کار رو انجام بدید ، یا میتونید این رطوبت رو با استفاده از جنس چشم ایجاد کنید.

ساخت چشم کار راحتی نیست اما با تکنیک های درست و درک درست میتونید یه چشم خوب برای هر کاراکتر یا موجوری بساید که قابل باور باشه و یه مرحله جدید از واقعیت رو به کارتون اضافه کنه.

 

ترجمه از CGCube


منبع: digital-tutors


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

داستان ساخت Unbuilt House

 


نرم افزارهای مورد استفاده:

3ds Max، V-Ray و Photoshop

 

ادامه مطلب...
Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است