امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 بازسازی چشم ها در محیط CG ، چه برای انسان ، حیوان و یا حتی یه موجود اسطوره ای میتونه کار بسیار دشواری باشه. اصول مهمی وجود دارن که باید برای اینکه چشم های کاراکترتون واقعی به نظر برسن توی ذهنتون نگه دارید. تو این آموزش تکنیک های کلیدی مدلسازی ( Modeling ) و بافت دهی ( Texturing ) برای ساخت چشم های واقعی رو ، توی هر نرم افزار 3D که استفاده میکنید بهتون میگیم.

 

 

وقتی موضوع چشم های کاراکتر یا موجود مطرح میشه چیزی نیست که بشه نادیده گرفتش. البته بعضی اوقات هستن که شما از سه رنگ برای ساخت چشم استفاده میکنید و جواب میده ، و بعضی اوقات کاراکتر حالت کارتونی نیاز داره.

اما اغلب اوقات ، کاراکتر به جزییات بیشتری توی چشم نیاز داره. احساسات و شخصیت زیادی رو فقط میشه از چشم ها دریافت کرد ، برای همین هست که واقعی بودن چشم های کاراکتر مهم هست.

 

ساخت چشم های قابل باور برای جلب توجه بیننده بسیار حیاتی هست. چشم های غیر طبیعی میتونه به کاراکتر CG شما احساس یه مرده رو بده ، چیزی که شما هیچوقت نمیخواستین.

 

منبع درست رو پیدا کنید

همونطور که توی تولید هر کار 3D میخواید دنبال یه منبع خوب بگردید ، موقعی که به ساخت چشم های واقعی هم میرسیم از این قاعده مستثنی نیست.

قبل از شروع به ساخت چشم باید به دنبال تصاویری برای ارجاع در منابع آنلاین بگردید یا فقط از چشم خودتون عکس بگیرید. این بهترین راه برای مطالعه چشم و دیدن تمام اون جزییات و رنگ های متنوع عکس هست که تو چشم یه نفر ظاهر میشه.

جزییات مهم دیگه ای که باید از مطالعاتتون به دست بیارید درک آناتومی چشم هست. ویژگی کلیدی که باید تو ذهنتون نگه دارید قرنیه ( Cornea ) ،  عنبیه ( Iris ) ، مردمک ( Pupil ) و سفیدی چشم ( Sclera ) هستن.

 

 

قرنیه چشم در حقیقت بخش شفاف چشم هست که عنبیه و مردمک رو میپوشونه. قرنیه در حقیقت چیزی هست که به چشم خاصیت انکساری ( Refractive ) میده.

 

 

عنبیه چشم منطقه ای هست که به چشم رنگ بینظیرش رو میده. عنبیه جزییات بسیار پیچیده ای داره که در هنگام ساخت بافت ( Texture ) نیاز به بیشترین توجه داره. در سطح تکنیکی میشه گفت که عنبیه چیزی هست که قطر مردمک رو کنترل میکنه ، اما بیشتر نیاز هست که اون رو به عنوان بخش "رنگی" چشم به یاد داشته باشید.

 

 

مردمک حفره ای در مرکز چشم هست که به اون اجازه عبور نور رو میده. البته به عنوان یه هنرمند فقط نیاز هست که مردمک رو به عنوان نقطه سیاه مرکز چشم به یاد داشته باشید. چیزی که باید خاطرتون بمونه این هست که همه مردمک ها دایره ای شکل نیستن. برای مثال مردمک چشم گربه به طور معمول افقی هست و چشم رو به دو بخش تقسیم میکنه.

 

 

بخش سفید چشم به عنوان لایه محافظ چشم عمل میکنه. چیزی که باید تو خاطرتون بمونه این هست که معمولاً رگ های خونی در سفیدی چشم قابل مشاهده هستن ، و اگر کسی چشمش خارش داشته باشه و اون رو بماله یا کسی خسته باشه میزان خونی بودن افزایش پیدا میکنه.

 

 

 


 

ساخت مدل

وقتی به مدلسازی کره چشم فکر میکنید ناخودآگاه ایجاد یک کره ساده و قرار دادنش در جهت درست به ذهنتون میرسه. با اینکه این ممکنه برای بعضی از چشم های خاص جوابگو باشه ، اگر میخواید یه مدل چشم فتورئال ( Photorealistic ) بسازید که بشه به طور دقیق وارسیش کرد این نمیتونه خیلی راه مناسبی باشه.

با تحقیقات و آزمایش متوجه خواهید شد که چشم انسان یه دایره کامل نیست ، در حقیقت ، مردمک و عنبیه کره چشم به بیرون اومدن. موقع مدلسازی شکل چشم این چیزی هست که باید حتماً ازش برای ساخت یه چشم واقعی استفاده کنید.

میتونید توی عکس زیر یه مثال خیلی پایه ای از شکل ناهموار چشم ببینید. این تصویر برای وضوح بیشتر کمی اغراق شده هست ، اما میتونید چیزی که موقع بازسازی کره چشم باید مدلسازی کنید رو ببینید.

 

 

با در نظر گرفتن این شکل وقتی توی نرم افزار 3D تون مدلسازی میکنید ، مدلتون باید شبیه به عکس پایین باشه. میتونید ببینید که چطور عنبیه و مردمک چشم کمی به بیرون کشیده شده ( Extrude ) . یه تکنید خوبی که میتونید موقع مدلسازی چشم استفاده کنید این هست که یه نسخه کپی از چشم بسازید و ازش به عنوان لنز بازتابی روی چشم استفاده کنید تا بیشتر روی ظاهر قرنیه کنترل داشته باشید.

 

 

 

بافت دهی به چشم در فتوشاپ

وقتی مدلسازی چشم رو تمام کردید میتونید UV ها رو unwrap کنید و یه UV snapshot یا UV stamp بسته به برنامه 3D تون ایجاد کنید.وقتی اینکار رو انجام دادید میتونید UV تون رو به برنامه ای مثل فتوشاپ ( Photoshop ) بیارید ، جایی که میتونید فرآیند بافت دهی رو انجام بدید.

یه نقطه شروع خوب میتونه رنگ عنبیه باشه ، نیاز نیست که عالی باشه فقط یه رنگ پایه برای ایجاد شکل و رنگ اون منطقه از چشم باشه.

 

 

وقتی رنگ عنبیه رو ساختید میتونید یه الگوی ( Pattern ) ساده رو به صورت Overlay روی رنگ استفاده کنید ، چیزی شبیه به الگوی ابر. این به شما یه الگوی جالب برای چشم میده که بعضی از جزییات پیچیده عنبیه رو بازسازی میکنه.

 

 

قدم بعدی ساخت لایه های متفاوت از تارها هست که روی عنبیه وجود داره ، این در حقیق اون چیزی هست که به عنبیه رنگ منحصر به فرد و واقعیش رو میده. میتونید این کار رو به سادگی با اضافه کردن یه شکل سفید به مردمک چشم و استفاده از ابزار Smudge برای بیرون کشیدن تارها از عنبیه انجام بدید.

 

 

وقتی اینکار تمام شد میتونید رنگ های متفاوت رو روی تارهای عنبیه ترکیب کنید. حالا تمام چیزی که باقی مانده اضافه کردن مردمک و ساخت سفیدی چشم هست. چیزی که موقع رنگ کردن سفیدی چشم باید یادتون باشه این هست که باید رگ های کوچک خونی اضافه کنید تا واقعاً طبیعی به نظر بیاد.

 

 

ساخت جنس چشم

هروقت از بافت چشم راضی شدید میتونید به نرم افزار 3D تون واردش کنید و شروع به ساخت جنس ( Material ) چشم کنید. این بخش بسیار مهمی در ساخت چشم هست که میتونه واقعیت رو به چشمتون بده یا ازش بگیره.

مسئله مهمی که باید یادتون باشه این هست که سفیدی چشم مقداری از نیم شفافی ( Translucency ) داره ، پس جنس باید از subsurface scattering ( پراکندگی زیرسطحی ) برای القای این حس بهره ببره.

 

 

جنبه خیلی مهمی از کره چشم این هست که باید مرطوب به نظر برسه ؛ این میتونه با استفاده از لایه ای که قبلاً از قرنیه کپی کردید و دادن بازتاب ( Reflectivity ) بهش به وجود بیارید. همینطور باید مطمئن بشید که بخش هایی که چشم به پلک ها میرسه هم باید مرطوب باشه. میتونید باساخت یه شی نازک بالای چشم این کار رو انجام بدید ، یا میتونید این رطوبت رو با استفاده از جنس چشم ایجاد کنید.

ساخت چشم کار راحتی نیست اما با تکنیک های درست و درک درست میتونید یه چشم خوب برای هر کاراکتر یا موجوری بساید که قابل باور باشه و یه مرحله جدید از واقعیت رو به کارتون اضافه کنه.

 

ترجمه از CGCube


منبع: digital-tutors


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

چرا چند ضلعی ها و سه گوش ها بد هستند؟

 



 این سوال بسیاری از مدلسازهای تازه کار هست ، "مشکل چندضلعی ها ( ngons ) و سه گوش ها ( triangles ) چیه ، و چرا همیشه باید واسه اینکه اشکال چهارضلعی ( quad ) داشته باشم دوباره کاری کنم؟" بله ، چندضلعی ها و سه گوش ها بد هستن ، اما دلیلی براش وجود داره. با اینکه دوباره کاری روی مدلتون میتونه بعضی اوقات کار خسته کننده ای باشه معمولاً ارزشش رو داره و مدلتون با کمی تمیز کاری بسیار بهتر میشه.

 

ادامه مطلب...
Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است