امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


یادگیری یه نرم افزار جدید میتونه کار چالش برانگیزی باشه، حتی اگر یه هنرمند با تجربه هم باشید، وقتی برای کار جدید یا برای افزایش توانایی هاتون به یه نرم افزاره جدید میرید، روند یادگیری با دست اندازهایی همراه خواهد بود.

 

حتماً بارها و بارها شنیدید که نرم افزار چیزهایی که در فیلم یا بازی میبینید رو مدلسازی یا متحرک سازی نمیکنه، بلکه این کار هنرمند هست. این گفته درست هست. نرم افزارهای 3D به شدت پیچیده هستند، و هیچ دو نرم افزاری هم دقیقاً مشابه به هم نیستند.

ممکنه سالها سابقه مدلسازی توی یه نرم افزار داشته باشید، مثلاً Maya، و بعد به یکباره تو کار جدیدتون نیاز به مدلسازی توی 3ds Max دارید. به نظر دلهره آور میاد، اما واقعاً نیازی نیست اینجوری باشه. تا زمانی که از روش منطقی و درست سراغ یادگیری نرم افزار جدید برید تو کوتاه ترین زمان به سرعتی کی میخواید تو اون نرم افزار میرسید.

 

به راهنمای خود نرم افزار ( Documentation ) مراجعه کنید

با قدمهای کوچیک شروع کنید، یکدفعه سراغ ساخت چیزهایی نرید که توی نرم افزار 3D قبلی میساختید. این کار باعث نا امیدیتون میشه. قطعاً دانش و توانایی ساخت مدلهای عالی رو دارید ، اما گشت و گذار و پیدا کردن ابزارهای مناسب یه امر طبیعی توی نرم افزار قبلی ای که باهاش کار میکردید بود. حالا ظاهر برنامه کاملاً متفاوت هست، اسم ابزارهای تفاوت داره و... .

آروم شروع کنید، راهنمای درونی خود نرم افزاری که میخواید یاد بگیرید رو پیدا کنید و توش بگردید. اگر مدلساز هستید به دنبال تمام بخش های مدلسازیش بگردید، با اصطلاحات و ابزارها آشنا بشید. تو این نقطه حتی واقعاً نیازی نیست نرم افزار رو باز کنید، فقط باید راجع به نرم افزار یاد بگیرید. باعث میشه وقتی برای اولین بار نرم افزار رو باز میکنید خیلی راحت تر باشه.

 

 

 

منابع رو پیدا کنید

قدم بعدی پیدا کردن منابع تا جای ممکن هست. این یعنی جستجو تو فروم های اینترنتی مربوط به نرم افزار و پیدا کردن گروه های مربوط به نرم افزار. این یکی دیگه از جاهای به شدت مهم هست چون وقتی شروع به کار توی نرم افزار میکنید یه جایی دارید که بتونید سوالاتتون رو بپرسید یا جواب سوالایی که تو ذهنتون هست رو ازش پیدا کنید. مثلاً، ممکن هست به یه ابزاری برخورد کنید که اونجوری که ازش انتظار دارید عمل نکنه، این که جایی باشه تا بتونید ببینید دیگران هم چنین مشکلی داشتن و چجوری مشکلشون رو حل کردن بسیار کمک میکنه.

 

به تنظیمات برید

وقتی توی فضای نرم افزار با مطالعه راهنماها و منابع کمک کننده احساس راحتی کردی، قدم بعدی رفتن به بخش تنظیمات (Preferences) نرم افزار 3D هست. برای مثال اگر میخواید از Maya به Blender برید، از قبل میدونید که کلید W ابزار جابجایی و کلید E ابزار تغییر مقیاس رو توی Maya فعال میکنه، پس اینکه بدونید توی Blender چه کلیدهایی به این ابزارهای نسبت داده شده مهم هست.

آشنایی با کلیدهای میانبر (Hotkeys) یه نرم افزار 3D جدید به شما اجازه میده خیلی سریع تر کار کنید. همونطور که خودتون احتمالاً از قبل میدونید، کار کردن با یه نرم افزار که توش یه میانبر یه عمل خاص رو انجام میده و توی یه نرم افزار 3D دیگه یه عمل خاص کاملاً متفاوت، میتونه بسیار اعصاب خورد کن باشه. برای همین باید بدونید که میانبر ها چه کاری انجام میدن، و باید یه لیست از میانبرهایی که تو نرم افزار قبلی استفاده میکردید تهیه کنید و ببینید توی نرم افزار جدید کدوم کلیدها این کارها رو انجام میدن.

 

 

گشت و گذار رو یاد بگیرید

گشت و گذار (Navigation) یکی از مهم ترین چیزهایی هست که برای حرفه ای شدن توی نرم افزار جدید باید یاد بگیرید. توانایی گشت و گذار با تمرین کردن به دست میاد اما خوب هست که تو فضای 3D حرکت کنید و یاد بگیرید چطور کارهایی که توی نرم افزار قبلی انجام میدادید رو اینجا به راحتی انجام بدید مثل جابجایی یا بزرگنمایی و... .

میتونید با روش های گشت و گذار پیشنهادی خود برنامه کار کنید یا اگر نمیتونید باهاش احساس راحتی کنید یا دوست ندارید اینجوری باشه، خیلی از نرم افزار ها مثل 3ds Max یا Maya به شما این اجازه رو میدن تا تو تنظیماتشون نحوه گشت و گذار رو تغییر بدید.

 

 

با نامگذاری و اصطلاحات آشنا بشید

نامها یکی از ساده ترین چیزهایی هست که میتونید یاد بگیرید، اما در عین حال هنگام یاد گرفتن نرم افزار جدید یکی از مهم ترین چیزهاست. اغلب نرم افزار 3D مختلف یه ابزار مشابه رو با اسامی کاملاً متفاوت نام گذاری میکنن. درسته، هر دو ابزار یه کار رو انجام میدن، اما اگر از نامگذاریشون بی خبر باشید تو نرم افزار جدید به راحتی ممکنه کاربردش یادتون بره.

یکی از بهترین مثال ها دستور Extract توی Maya هست که توی Blender با Selection نامگذاری شده، و دستون Separate تو Maya با دستون By Loose Parts تو Blender نامگذاری شده. اگر از نامگذاری ها چیزی ندونید ممکنه ساعت ها داخل Blender به دنبال دستو Separate بگردید.

 

یک لیست درست کنید

در کنار نامگذاری درست کردن لیستی از کارهایی که توی نرم افزار قبلی بیشتر از بقیه انجام میدادید میتونه بهتون کمک کنه تا یه برنامه داشته باشید و بدونید چه چیزهایی رو باید اول یاد بگیرید.

برای مثال، اگر یه مدلساز 3D هستید و با Maya کار میکردید احتمالاً از ابزارهایی مثل Extrude، Bevel، Insert Edge، Loop، Bridge و ... استفاده میکردید. بنابراین یه لیستی از این دستورات بسازید و توی نرم افزار جدیدتون پیداشون کنید. جاشون تو برنامه و اگر اسم جدیدی دارن اون اسم رو یاد بگیرید. مثلاً ابزار Merge تو Maya توی نرم افزار Blender ، Remove Doubles نام داره.

 

یاد بگیرید چطور از ابزارها استفاده کنید

یکی دیگه از جنبه های یادگیری نام ها و پیدا کردن ابزار هایی که بیشترین استفاده رو ازشون میکنید ، یاد گرفتن نحوه اعمال این ابزار هاست. برای مثال، ابزار Extrude به همون شکلی روی مدل اعمال میشه که توی Maya اعمال میشه؟ و فقط روی face ها و polygon ها کار میکنه؟ یا برای edge ها هم کار میکنه؟ یافتن پاسخ این سوالات بهتون کمک میکنه تا خیلی راحت کار کنید.

 

صبور باشید

حتی اگر یه مدلساز توانا تو یه برنامه 3D دیگه هستید، یاد گرفتن یه برنامه جدید روند طولانی خواهد بود. یادتون باشه که صبور باشید، و همون موقع برای خودتون یه پروژه تعریف نکنید، اول راجع به ابزارها و نامها و اصطلاحات نرم افزار یاد بگیرید. آروم پیش برید و تو هیچی عجله نکنید تا با نرم افزار راحت بشید.

 

اگر میخواید نرم افزار جدیدی یاد بگیرید برامون کامنت بزارید تا در آینده براتون از اون نرم افزار آموزش بزاریم.

 

 

ترجمه از CGCube


 منبع: digital-tutors                      نویسنده: Mark Masters


 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

داستان ساخت Unbuilt House

 


نرم افزارهای مورد استفاده:

3ds Max، V-Ray و Photoshop

 

ادامه مطلب...
Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است