امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


قبل از برنامه های مجسمه سازی (Sculpting)‌ مثل ZBrush و Mudbox، مدلسازی 3D به طور کلی شامل تکنیک های مدلسازی جعبه ای (box modeling) برای ساخت موجودات، کاراکترها و محیط در هر چیزی از فیلم ها گرفته تا بازی های ویدیویی بود. اما، با گذر زمان، از این برنامه ها برای ساخت این مدلهای 3D استفاده شد. حالا، برنامه های مجسمه سازی از اهمیت ویژه ای در این صنعت برخوردار هستند، به مدلساز اجازه میدن تا جزئیات پیچیده ای رو که با تکنیک های سنتی مدلسازی جعبه ای ناممکن بود یا زمان خیلی زیادی میبرد رو خلق کنه. مجسمه سازی ممکنه در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسه، به خاطر این که روش بسیار متفاوتی از مدلسازی سنتی داره، و به معنای واقعی کلمه مشابه مجسمه سازی با گِل هست، فقط تو محیط دیجیتال.

 

 

بنابراین اگر میخواید وارد مدلسازی 3D بشید، یا احتمالاً تجربه مدلسازی رو دارید، اما هنوز وارد حوضه مجسمه سازی 3D نشدید، آیا مسجمه سازی چیزی هست که باید به کوله ابزارهاتون اضافه کنید؟ بذارید راجع به این سؤال صحبت کنیم.

چه نوع مدلسازی میخواید انجام بدید، ارگانیک (Organic) ؟ مثل موجودات و کاراکترها، یا سطوح سخت؟ ساختمان ها و سلاح ها و... . مجسمه سازی در اصل برای کمک به مدلسازی ارگانیک هست. البته، شما قطعاً میتونید مدلهای سطوح سخت رو در برنامه های مجسمه سازی خلق کنید، اما حتی در صنعت امروز، مدلسازی سنتی جبعه ای، روش ساخت مدلهای با سطوح سخت هست.

 

اگر میخواید وارد هنر کاراکتر بشید، پاسخ بسیار ساده هست، بله، باید مجسمه سازی بلد باشید. برنامه های مجسمه سازی به شما اجازه میدن تا مدلهاتون رو به یه مرحله بالاتر ببرید، و جزئیاتیی رو که در غیر این صورت ایجاد کردنشون با نرم افزارهایی مثل Maya یا 3ds Max بسیار مشکل بود رو ایجاد کنید. اگرچه، نباید هیچ وقت برنامه 3D تون مثل Maya رو با ZBrush یا Mudbox جایگزین کنید، به خاطر این که برنامه های مجسمه سازی به این منظور نیستن. اونها قرار هست به شکل یک الحاقی به مراحل کاری سنتی مدلسازیتون باشن.

 

 

 

استفاده از یک نرم افزار مجسمه سازی برای مدلهای سه بعدی به یک قاعده تو صنعت تبدیل شده، چه برای بازی های ویدیویی چه فیلم. ماهر بودن تو یه برنامه مجسمه سازی مثل ZBrush یا Mudbox، و دونستن اینکه چطور ازشون برای بهبود دادن به مدلهای سه بعدیتون استفاده کنید موقع استخدام شدن به طور معمول یه نیاز هست. همونطور که وقتی یه مدلساز سه بعدی هستید، باید با بافت دهی (Texturing) آشنا باشید، باید با مجسمه سازی سه بعدی هم آشنا باشید. گرچه زمانهایی هستن که بسته به اینکه روی چه چیزی کار میکنید و سبک هنری پروژه چی هست، ممکنه هیچوقت نیاز به استفاده از نرم افزار های مجسمه سازی برای مدلهاتون نکنید، اما همچنان یه مهارت حیاتی هست که باید به عنوان یک مدلساز 3D داشت.

میشه گفت که مجسمه سازی دشوار نیست، در صورتی که با اساس مدلسازی 3D آشنا باشید، باید بتونید مجسمه سازی رو خیلی سریع یاد بگیرید و ازش در روند مدلسازیتون استفاده کنید. همونطور که قبلاً هم اشاره شد، مسجمه سازی یه الحاقی به مدلسازیتون هست، و مجسمه سازی همیشه به معنای مدل عالی نیست. همچنان اساس کار  مثل فرم، آناتومی و ظاهر هست که یه مدل عالی رو میسازه، نه جزئیات زیاد مثل چین و چروک و لکه. همچنان باید در ابتدا یه پایه خوب داشته باشید.

اگر تازه وارد مدلسازی 3D شدید، یاد گرفتن زود هنگام مجسمه سازی مفید هست، به خاطر این که با تمرین و گذر زمان بهتر میشید. گرچه، هنوز مهم هست که ابتدا اساس مدلسازی 3D رو درک کنید، یک راست پرش کردن به یه برنامه مجسمه سازی مثل Mudbox یا ZBrush اگر آشنایی قبلی با مدلسازی 3D نداشته باشید، میتونه سخت باشه.

بسته به مراحل کاریتون، ممکن هست از نرم افزار مجسمه سازی به شکل متفاوت استفاده کنید. بعضی از هنرمندان mesh رو تو یه برنامه مثل Maya یا 3ds Max میسازن و به ZBrush یا Mudbox واردش میکنن تا جزئیات بیشتر رو اضافه کنن.بعضی دیگه ممکن هست مدل رو کاملاً در ZBrush با Zspheres یا یه mesh پایه خیلی ساده بسازن و بعد normal map ها و texture ها رو خروجی بگیرن و دوباره در Maya یا 3ds Max بسازنش اگر برای یه بازی کار میکنن.

 

همونطور که بالاتر اشاره شد، برنامه های مجسمه سازی تو چیزهایی مثل کار معماری و مدلسازی سطوح سخت کمتر استفاده میشن. میشه گفت که آشنا بودن با یه نرم افزار مجسمه سازی 3D میتونه بهتون کمک کنه، و ماهر بودن توش همیشه میتونه تو پیدا کردن شغل کمکتون کنه.

 

 

ترجمه از CGCube


 منبع: digitial-tutors                                        نویسنده: Mark Masters


 

 

 

 

Modeling   ZBrush   Sculpting   Basics   مدلسازی   مجسمه سازی   پایه   Mudbox   زیبراش   مادباکس  
  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر