امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


وقتی موضوع درباره تبدیل شدن به یه هنرمند 3D عالی هست، هیچ میانبری وجود نداره. نیازه به استعداد، پشتکار و صدها و صدها ساعت کار هست. نه تنها نیاز به توانایی های هنری مثل یک مجسمه ساز یا نقاش دارید، بلکه باید تمام نرم افزار رو بلد باشید. اما به این معنی نیست که نمیتونید از سایرین ، و دیدهای مختلف و ترفندها و حتی میانبرهایی که اونها طی صدها ساعت کار کشف کردند، یاد بگیرید. ما بعضی از بهترین هنرمندان این تجارت رو جمع کردیم تا به شما مهم ترین راز مدلسازیشون رو بگن.

 

  

        

      

(از راست به چپ) 

 

Carlos Ortega Elizalde: هنرمند 3D – در کارهای: KFC Racist Cart، KFC Colonel Sanders، Wildstar Brobe Bot، Cutie Pops Doll – www.carlosortega.prosite.com

Luca Nemolato: هنرمند کانسپت، مدلساز CG و هنرمند بافت دهی – در کارهای: The Conjuring، Falling Skies، I Frankenstein، Jupiter Ascending، The Hunger Games: Mockingjay – www.lucanemolato.com

Jose Alves da Silva: تصویر ساز سه بعدی و طراح کاراکتر - در کارهای: MicroSmash، Clash of the Trabytes، ING Bank Campaign، جلد Kill Zone برای Philthy Richwww.artofjose.com

Sergio Mereces: هنرمند 3D متخصص در arch-viz، Mereces Arch-Viz – در کارهای: Tetra Hotel GM – Movical shop – Lammar Towers – www.sergiomereces.com

Toni Bratincevic: مدلساز ارشد محیط، Blizzard Entertainment – در کارهای: X-Men Origins: Wolverine، Mas Effect 2، Fable 2، Halo Wars – www.interstation3d.com

Andrew Hickinbottom: هنرمند شخصیت، تصویرسازی 3D – کارهای: Polygon Pin-Ups، Trixie، Penny، Candy – www.andrewhickinbottom.com

Alex Alvarez: مؤسس و مدیریت Gnomon School، هنرمند توسعه خلاقیت – در کارهای: Avatar، Star Trek، Super 8، Prometheus – www.alexalvarez.com

Meny Hilsenrad: یکی از صاحبان Studio Aiko – در کارهای: سایت Adidas miCoach، نمایش های HOT، بصری سازی Hotel Hilton OVO Wroclaw www.studio-aiko.com

 

 

 

کمک گرفتن

"ابزارهایی مثل N Edge که تو ابزارهای اضافه Maya هست (و عملکردهای مشابه تو بسیاری از بسته های مدلسازی مشابه) میتونه به سرعت سطوح پیچیده مثل تا چین خوردگی های لباس و حجم های فشرده، سبد ها یا اشیاء مشابه و یا یک سری سیم های پیچیده رو خلق کنه. بهترین چیز این هست که اگر یک شکل تیوپی (tube) رو نگه دارید میتونید UVs ش رو فقط با چند کلیک باز کنید (unfold)." Carlos Ortega Elizzalde

 

 

Carlos Ortega Elizalde برای آوردن جزئیات به مدل طرفدار بزرگ ویژگی Select N Edge هست

 

هر وقت ممکن هست از میانبرها استفاده کنید، یادتون باشه همیشه میتونید تغییرشون بدید و اصلاحشون کنید تا مناسب کارتون بشن

 

برای جزئیات شکل رو به هم بریزید

"میتونید اشیاء پیچیده رو بسیار سریع با استفاده از تغییر شکل دهنده ها (deformers) و انتخاب گرها (selections) بسازید. با ساخت یک سطح تکرار شونده برای داشتن یک شی با ظاهر پیچیده و جذاب، فقط موضوع اضافه کردن چند تا تغییر شکل دهنده bend (خم کننده) هست." Carlos Ortega Elizalde

 

سطوح تکرار شونده یه روش عالی برای اضافه کردن جزئیات به کارتون هستند

 

 

ساده نگهش دارید

برای مدلسازی از کمترین تعداد ابزارهایی که میتونید استفاده کنید. من معمولاً از قلم Standard، قلم Clay Tubes، قلم Move و قلم DamStandard استفاده میکنم. من فرم ها و ساختارها رو با استفاده از Clay Tubes میسازم و با DamStandard به سراغ جزئیات دهی به اشکال میرم." Luca Nemolato

 

مدلسازی به اندازه کافی میتونه پیچیده باشه، بدون پیچیده تر کردنش با استفاده از ابزارهایی که بهشون نیاز ندارید

 

Beast یه کار شخصی هست که Luca Nemolato تو Zbrush مجسمه سازیش کرده

 


 

حفره ها رو با 4 ضلعی ها (quads) پر کنید

"تو Zbrush، وقتی از Close Holes استفاده میکنید (تو منوی Modify Topology)، برای پرکردن حفره تو یک شکل، یک پر کردگی با استفاده از سه ضلعی ها (triangles) ایجاد میکنه. این سه ضلعی ها سطوح ایده الی برای مجسمه سازی (Sculpting) نیستند. میتونید خیلی سریع اونها رو به چهارضلعی تبدیل کنید، با استفاده از Ctrl+Shift+کلیک کردن برای ایزوله کرده بخش پرکردگی و بعد رفتن به منوی ZRemesher، فعال کردن گزینه FreezeBorder و زدن کلید ZRemesher. حالا پر شدگی بیشتر از چهار ضلعی تشکیل شده. بی نقص نیست اما از سه ضلعی ها خیلی بهتر هست!" Jose Alves da Silva

 


بعضی اوقات یه اصلاح سریع، بهترین گزینه هست

 

 

Jose Alve da Silva این تصویر رو برای جشنواره Trojan Horse Was a Unicorn (اسب تروی یک تک شاخ بود) ساخته

 

ترفندهای  زمین

"وقتی شروع به مدلسازی یک شیء میکنید، از حالت Edit Poly استفاده کنید برای اینکه اگر از Edit Mesh استفاده کنید ابزارهای مهمی رو برای کار ندارید و وقتی تصویر رو رندر میکنید نتیجه بدی خواهید گرفت، مثل face normal های غلط، لبه های ناخواسته روی سطوح و ... . یه ابزار عالی که اغلب توی 3ds Max ازش استفاده میکنم کد (script) Populate Terrain (www.populate3d.com) برای اصلاح کردن سطوح و سایر اشیایی که از فایل های AutoCad مشتری هام میگیرم." Sergio Mereces

 

 

اگر بارها و بارها با یک مشکل برخورد کردید، ممکنه یه کد براش وجود داشته باشه 

 

مشکلات ارگانیک

"وقتی به مجسمه سازی مدل های ارگانیک میرسه ZBrush ابزار شگفت انگیزی هست. امروز، برای چیزی مثل سنگ ها، مستقیم به ZBrush میرم و مدلم رو از کره ساده یا ZSpheres شروع میکنم، بعد DynaMesh میکنمش تا وقتی که به یه شکل پایه خیلی قوی ای برسم، و بعد وقتی که شکل رو تمیز کاری کردم، به اضافه کردن جزئیات به مدل ادامه میدم. مطمئن میشم از Layers (لایه ها) در ZBrush استفاده کنم برای اینکه یه روش عالی برای روند کاری غیر مخرب (non-destructive) ارائه میده. بعد از این که کارم تموم شد شیء نهایی رو کاهش Polygon میدم (decimate) و به 3ds Max/V-Ray میارم تا صحنم رو پر کنم." Toni Bratincevic

 

 

مدلسازی اشیاء مختلف بهتر هست که تو نرم افزارهای مختلف انجام بشه

  

راجع به توپولوژی وسواسی نشید

"به جزء وسایل داخل بازی، خودتون رو با توپولوژی مدل درگیر نکنید مگر اینکه مدلتون قرار باشه rig (استخوان گذاری) بشه. این میتونه یه اتلاف وقت زیاد باشه. خیلی از هنرمندان از ZBrush decimation master یا ZRemesher برای ساختن وسایل نهایی وقتی که عجله دارن استفاده میکنن. هیچ پلیسی برای توپولوژی وجود نداره. فقط بدونید چطور یک توپولوژی خوب رو برای مواقعی که مهم هست باید بسازید." Alex Alvarez

  

هیچ پلیسی برای توپولوژی مدل وجود نداره

 

 

 

Maya، mental ray، Paint Effects، Onyx و ZBrush برای صحنه woodland توسط Alex Alvarez استفاده شد. صحنه شامل 110 میلیون poly میشه

 

راجع به توپولوژی وسواس به خرج بدید

"مدلهای ارگانیک (به خصوص صورت) از توپولوژی خوب سود میبرن. اینکه چطور مسیر خطوط یه حجم رو ساختار بدید میتونه خیلی به تغییر شکل های پوست و هدف های morph کمک کنه. دورهای (loops) دایره ای از چشم ها و دهان نقاط اصلی به عنوان منبع مدل یک صورت هستند. از بینی و لپ ها به عنوان نقاط همگرایی این دایره ها استفاده کنید و هر وقت ممکن بود از سطوح سه ضلعی قابل رؤیت پرهیز کنید." Andrew Hickinbottom

 

 

توپولوژی صورت جایی هست که ارزش زمان گذاشتن بیشتر رو داره

 

حالت

"وقتی به یک کاراکتر حالت (pose) میدید، به خصوص دختر، به شکل کلی و عملکرد خطوط در اون حالت فکر کنید، و بدونید ساده تر و تمیزتر، بهتر هست. شکل ها، زاویه ها و قوس های جذاب رو روی مدل پیدا کنید و اونها رو با حالت دادن بهبود بدید. کج کردن پهلوها و دادن وزن به یک پا یه قوس S شکل رو برای بدن میسازه، که برای حالت ابتدایی دختر ایده آل هست." Andrew Hickinbottom

 

وقتی انسان رو مدلسازی میکنید، فراموش نکنید که حالتشون چقدر مهم خواهد بود

 

Kitty Kay یه اثر شخصی از Andew Hickinbottom هست، و به وسیله توانایی های مدلسازی جان گرفته

 

به جلوتر فکر کنید

"من از مکعب های ساده برای نظم دهی به حجم های توی صحنم درحالی که زاویه دوربین رو به دلخواهم تنظیم میکنم، استفاده میکنم. بعد از انجام این کار اشیای قالب بر محیط رو مدلسازی میکنم، و بعد اشیاء متوسط و بعد کوچک. وقتی روی پروژه ای کار میکنم که کیفیت واقعی داره، سعی میکنم در خصوص مقدار جزئیاتی که دارم میسازم کوتاه نیام. به خاطر اینکه این قسمت مدلسازی میتونه خیلی زمان ببره و خیلی خسته کننده باشه، سعی میکنم هوشمندانه کار کنم تا فقط بخش هایی رو پوشش بدم که به طور حتم توی زاویه دوربینم دیده میشه." Meny Hilsenrad

 

 

وقتی Hilsenrad و Studio Aiko روی پروژه miCoach برای Adidas کار میکردن، جزئیات و واقع نمایانه بودن نکات کلیدی بودن

 

 

 

چیزهایی دیگه ای که باید راجع بهشون فکر کرد

قطعاً اینها فقط تعدادی از روش هایی بودن که این هنرمندان متخصص برای سرعت دهی به کارشون، ساده کردن فرایند کارشون و رسیدن به هدف استفاده میکنن. شما احتملاً راه های خودتون رو دارید، و تا وقتی که سخت کار کنید و کارهایی خلق کنید که به نظرتون بهترین کاری باشه که میتونستید انجام بدید، پس همه چیز خوبه. به خاطر اینکه در نهایت اگر سعی میکنید کارتون رو بهتر کنید و مدلهای خیره کننده بسازید، پس تنها نکته ای که ارزش گوش دادن داره این هست که به تلاش ادامه بدید. و بعد دوباره سعی کنید، حتی سخت تر از قبل.

 


 منبع: 3dtotal


 

جستجو

آموزش تصادفی

24 چیز که باید درباره نورپردازی بدونید

 


حرفه ای های این صنعت برای دستیابی به نورپردازی بهتر در کار 3D تون رازهای کلیدی ای رو براتون آشکار میکنن.

 

ادامه مطلب...

Facebook
Facebook
Telegram
Telegra,
Google
Google

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است