امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 مقدمه

این آموزش رو نوشتم برای اینکه آموزشهای تنظیم طرح ( Blueprint ) های زیادی واسه 3Ds Max دیدم اما نه به این شکل ، برای همین خواستم روش خودم رو به اشتراک بذارم. فایده استفاده از این تکنیک این هست که میتونید طرحتون رو به صورت شفاف ببینید و فقط خطوط رو به صورت رنگی کاملاً واضح تشخیص بدید.

 

این آموزش همینطور تکنیکهای پیشرفته نگاشت ( Mapping ) بروی جعبه ( Box ) رو به جای استفاده از چهار صفحه ( Planes ) که تو آموزشهای دیگه هست رو نشون میده.

 

بخش اول – فتوشاپ ( Photoshop )

 

 

 

 

تو این بخش یاد میگیرید که چطور از فتوشاپ برای تنظیم طرحتون برای استفاده توی 3Ds Max کمک بگیرید.

فتوشاپ - 01

 

 

ابتدا طرحتون رو توی فتوشاپ باز کنید.

فتوشاپ - 02

 

 

ابزار Rectangular Marquee Tool ( یا کلید M ) رو انتخاب کنید و بخشهای مختلف تصویر رو جدا کنید و توی یه فایل جدید پیوست ( Past ) کنید. من اینجا برای هر کدوم اسم گذاشتم.

فتوشاپ - 03

 

 

حالا هر نما رو به صورت جداگونه دارید.

فتوشاپ - 04

 

 

با ابزار پاک کن ( Eraser ) بخشهایی که نمیخوام مثل اعداد و خطوط اضافی رو پاک میکنم.

فتوشاپ - 05

 

 

دوباره با ابزار Rectangular Marquee Tool ( M ) بخشهای سفید بین لبه تصویر و لبه های شی ام رو پاک میکنم. این مراحل رو برای تمام نماها تکرار کنید. این مرحله برای از بین بردن هرگونه پیسکل اضافی احتمالی هست تا بتونیم وارد مرحله بعد بشیم.

فتوشاپ - 06

 

 

از منوی Image > Trim رو انتخاب کنید و Ok رو انتخاب کنید.

فتوشاپ - 07

 

 

همونطور که میبینید این کار تمام بخش های اضافی رو جدا کرد و فقط بخشی که جسممون توش هست رو نگه داشت. اگر قسمت پنجم رو انجام نمیدادیم الان بخشهای سفید باقی مونده بود. گرچه این اتفاق ممکن هست برای همه طرحهای که استفاده میکنید نیفته.

فتوشاپ - 08

 

 

این مرحله رو برای تمام نماها تکرار کنید. زیاد نگران تناسب عکسها نباشید چون توی 3Ds Max این کار رو انجام خواهیم داد.

فتوشاپ - 09

 

 

حالا از منوی Image > Adjustments > Inver ( یا میانبر CTRL + I ) تمام عکسها رو معکوس کنید ( Invert ) . با این کار بخشهای سفیدی که قبلتر با پاک کن پاک کردید به رنگ سفید دیده خواهند شد. برای از بین بردن سفیدی ها رنگ پس زمینه ( Background ) عکستون رو به سیاه تغییر بدید.

فتوشاپ - 10

 

 

به Image > Adjustments > Brightnes/Contrast برید و Contrast رو به +30 برای تمامی نماها تغییر بدید. این کار برای ایجاد کامل سیاهی و سفیدی و از بین بردن رنگهای خاکستری هست. ممکنه این کار بسته به طرحی که دارید نیاز نباشه یا به عدد دیگه ای نیاز داشته باشه.

فتوشاپ - 11

 

 

طرح ها برای استفاده در 3Ds Max آماده هستند.

فتوشاپ - 12

 

 

هر عکس رو با فرمت PNG از طریق File > Save ، ذخیره کنید.

 


 

بخش 2 – تری دی مکس ( 3Ds Max )

 

توی این بخش یاد میگیرید که چطور از عکسهاتون توی نرم افزار 3Ds Max استفاده کنید تا بتونید مدلسازی رو شروع کنید.

 

 تری دی مکس - 01

 

 

من معمولاً فایلهام رو به این صورت نشون داده شده تو تصویر میسازم تا راحت بتونم هر چیز مربوط به پروژه رو پیدا کنم.

تری دی مکس - 02

 

 

اول یک باکس ( Box ) بسازید. مهم نیست کجا و چه اندازه ای باشه.

تری دی مکس - 03

 

 

باکس رو انتخاب کنید و اون رو به نقطه 0 در تمام محور ها منتقل کنید. میتونید روی فلشهای بالا و پایین توی صفحه جابجایی محور ها کلیک کنید تا اعدادشون 0 بشه.

 

 

 

Material Editor ( M ) رو باز کنید و روی گزینه Standard کلیک کنید. از منوی باز شده Multi/Sub-Object رو انتخاب کنید و Ok کنید.

تری دی مکس - 05

 

 

روی Set Number کلیک کنید و Number of Materials رو به 4 تغییر بدید تا بتونیم باهاش کار کنیم.

تری دی مکس - 06

 

 

به هر ماده ( Material ) اگر دوست دارید یه اسم بدید ، این کار باعث میشه بتونید راحت تر ماده هاتون رو پیدا کنید و وقتی با چند نفر یا با مشتری کار میکنید ، کارتون رو حرفه ای تر میکنه.

تری دی مکس - 07

 

 

روی اولین ماده کلیک کنید و بعد روی کادر خالی کنار Opacity کلیک کنید تا Material/Map Browser باز بشه. Bitmap رو انتخاب کنید.

تری دی مکس - 08

 

 

به پوشه ای که طرح هاتون رو توش ذخیره کردید برید و نمای مورد نظرتون رو با کلیک روی Open باز کنید. من نمای کنار رو انتخاب کردم.

تری دی مکس - 09

 

 

به صورت خودکار تنظیمات bitmap توی Material Editor بار ( Load  ) خواهد شد. صفحه رو به پایین بکشید و از بخش Bitmap Parameters گزینه View Image رو بنید تا عکستون رو نشون بده. روی عکس راست کلیک کنید تا مشخصات عکس رو براتون نشون بده. تو اون بخش ارتفاع ( Height ) و عرض (  Width ) عکستون رو میتونید ببینید تا از همون اندازه ها برای باکس تون استفاده کنید. عکس من ارتفاع 189 داره ، برای همین ارتفاع باکس م رو به 189 تغییر میدم.

تری دی مکس - 10

 

 

روی Go To Parent کلیک کنید و رنگ Diffuse رو به سیاه  ( 0 ، 0 ، 0 ) تغییر بدید. همچنین روی گزینه Show Map in Viewport کلیک کنید. بنا به سلیقه شخصیتون میتونید این رنگ رو هرچیزی که دوست دارید قرار بدید. در هر جای کار هم میتونید این رنگ رو تغییر بدید.

تری دی مکس - 11

 

 

همین کار رو برای قسمت بالای باکس هم تکرار کردم و با استفاده از ارتفاع و عرض عکسم ، مشخصات باکس م رو تغییر دادم. حالا باکس اندازه های درستی داره و فقط باید نماهای باقیمونده اضافه کنم.

تری دی مکس - 12

 

 

توی نماهای روبرو و پشت هم این کار رو تکرار کنید. توی این بخش دیگه نیاز نیست تغییراتی روی اندازه های باکس تون بدید.

تری دی مکس - 13

 

 

توی سربرگ Modify ، با راست کلیک روی باکس تون گزینه Conver to Editable Poly رو انتخاب کنید. توی زیر بخشهای Editable Poly ، Polygon رو انتخاب کنید ، بعد سطوح ( Face ) بالا و پایین رو مثل تصویر انتخاب کنید. این ها بخش هایی هستن که طرحی برای اونها نداریم.

تری دی مکس - 14

 

 

چون طرحی براشون نداریم ، این بخشها رو پاک میکنیم. روی کیبورد Delete رو بزنید تا پاک بشن.

تری دی مکس - 15

 

 

توی حالت Polygon تمام تمام سطوح رو انتخاب کنید ( CTRL + A ) و توی Edit Polygon روی گزینه Flip  کلیک کنید. این کار باعث میشه تمام سطوح پشت و رو بشن.

تری دی مکس - 16

 

 

در حالی که هنوز توی حال  Polygon هستید ، یکی از سطوح رو انتخاب کنید. برای مثال من سطح کناری رو انتخاب کردم. به Polygon Properties برید و عدد Set ID رو همون عدد عکس مورد نظر توی Material Editor ID تغییر بدید. توی این مثال طرح کناری عدد 1 رو داره. این نگاشت ( Mapping ) هست که عکس روی هر سطح باکس نشون داده خواهد شد.

تری دی مکس – 17

 

 

همین کار رو برای سایر سطوح هم تکرار کنید. برای مثال توی کار من سطح بالا عدد 2 رو داره.

تری دی مکس – 18

 

 

برای بخشهای دیگه هم این کار رو تکرار کنید ، برای من روبرو = 3 هست.

تری دی مکس - 19

 

 

برای بخشهای دیگه هم این کار رو تکرار کنید ، برای من پشت = 4 هست. حالا باکس مون توسط تمام مواد داخل Material Editor نگاشت شده.

تری دی مکس - 20

 

 

ماده طرحمون رو با کشیدن و رها کردن رو باکس و همونطور که میبینید بلافاصله طرحمون روی باکس ظاهر میشه اما به صورت معکوس.

تری دی مکس - 21

 

 

برای اینکه عکس رو معکوس کنیم تا درست به نظر برسه ، داخل Material Editor ، توی هر کدوم از نماها در بخش Bitmap ، زاویه رو در راستای V ، 180 درجه قرار بدید.

تری دی مکس - 22

 

 

اینجا طرح ( Blueprint ) رو به صورت تنظیم شده میبینید که شفاف هم هست و تمام چیزی که میبینید قالب سیمی ( Wireframe ) دور باکس مون هست.

تری دی مکس - 23

 

 

اگر میخواید که طرحتون روی هر دو سمت باکس قابل دیدن باشه ، به سر برگ Display برید و گزینه Backface Cull رو غیر فعال کنید. با انجام این کار خیلی بهتر میتونید ببینید که چطور طرحمون شفاف هست. همونطور که در بخش 010 اشاره شد ، میتونید با گزینه Diffuse Color میتونید رنگ خطوط قالب سیمیتون رو به هر رنگی که دوست دارید تغییر بدید.

 

 

ترجمه از CGCube


منبع: 3dtotal  نویسنده: Travis Williams


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

تسریع کار با سفارشی کردن رابط کاربری در 3ds Max


 شده ببینید با یه ابزار ( Tool ) به طور مداوم کار دارید ، ولی باید توی منوهای تودرتو دنبالش بگردید؟ این اتفاق توی 3ds Max زیاد میفته برای اینکه رابط کاربری اون ( User Interface ) بر پایه منو هست.

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است