امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 شده ببینید با یه ابزار ( Tool ) به طور مداوم کار دارید ، ولی باید توی منوهای تودرتو دنبالش بگردید؟ این اتفاق توی 3ds Max زیاد میفته برای اینکه رابط کاربری اون ( User Interface ) بر پایه منو هست.

 

شاید وقتی حرف از سفارشی کردن ( Customize ) بشه یکم بترسید. با فکر "خراب کردن" رابط کاربری پیش فرض دچار اضطراب میشید. نترسید ، برای اینکه توی این آموزش راجع به اینکه چطور رابط کاربریتون رو سفارشی سازی کنید مرحله به مرحله صحبت خواهیم کرد.

 

میانبرهای کیبورد ( Keyboard Shortcuts )

میانبرهای کیبورد معمول ترین راه ذخیره زمان هنگام کار هست. مطمئن شید کلیدهای میانبر پیش فرض رو میشناسید. مستندات ( documentation ) 3ds Max محل مناسبی برای پیدا کردن همه این ماینبرهاست. برای ساخت میانبرهای سفارشی این مراحل رو دنبال کنید:

·         از  Menu Bar بخش Customize > Customize User Interface رو انتخاب کنید.

·         از پنجره باز شده سربرگ Keyboard رو انتخاب کنید.

·         از لیست باز شونده Group ، گزینه Main UI رو انتخاب کنید.

·         از لیست باز شونده Category ، گزینه Object Primitives رو انتخاب کنید.

·         از لیست Action گزینه Plane رو انتخاب کنید.

·         روی کادر Hotkey کلیک کنید.

·         کلید P رو فشار بدید.

کادر Assigned To  به شما اعلام میکنه که کلید P به پنجره نمایش ( Viewport ) پرسپکتیو ( Perspective ) نسبت داده شده. این میانبر مهمی هست پس از P استفاده نکنید.

·         به جاش از Alt + Ctrl + Shift + P استفاده کنید.

دقت کنید که الان به شما اعلام میکنه این میانبر به چیزی نسبت داده نشده.

·         روی Assign کلیک کنید.

·         میتونید با کلیک روی Save این میانبر رو توی محل پیش فرض ذخیره کنید. با اسم MaxStartUI.kbdx ذخیرش کنید.

اگر هروقت خواستید به حالت پیش فرض رابط کاربری برگردید ، خیلی ساده روی Reset کلیک کنید.

·         آزمایشش کنید! پنجره Customize User Interface رو ببندید و Alt + Ctrl + Shift + P رو بزنید. متوجه خواهید شد که الان میتونید یه plane رو توی پنجره نمایش بدون نیاز به رفتن تو سربرگ Create بسازید.

 

 

Quad Menus

Quad Menus به شدت قدرمتند هستند اما به ندرت توسط کاربرای 3ds Max استفاده میشن ، البته به جز خود Quad Menu ی پیش فرض.

·         از Menu Bar گزینه Customize > Customize User Interface رو انتخاب کنید.

·         توی پنجره باز شده سربرگ Quads رو انتخاب کنید.

·         از لیست بازشونده Group ، گزینه Main UI رو انتخاب کنید.

·         از لیست بازشونده Category گینه PolyTools رو انتخاب کنید.

·         از Action List گزینه Swift Loop رو انتخاب کنید.

·         حالا تعیین کنید که میخواید کدوم Quad Menu به ابزار Swift Loop نسبت داده بشه.

توجه کنید که Default Viewport Quad به صورت پیش فرض انتخاب شده.

·         از لیست بازشونده Quad Menu گزینه Custom رو انتخاب کنید.

به میانبری که این Quad Menu رو باز میکنه توجه کنید (Shift + Ctrl + Alt + RMB )

( RMB به معنی راست کلیک موس )

·         حالا انتخاب کنید که میخواید این ابزارتو کدوم یکی از پنجره نمایش ها ظاهر بشه.

توجه کنید که به صورت پیش فرض ، پنجره پایین سمت راست با رنگ زرد مشخص شده.

·         توی کادر Label تایپ کنید PolyTools.

·         حالا از Action List در سمت چپ Quad Menu List  گزینه Swift Loop رو کلیک کنید بکشید و به End of Menu بالای سمت راست بندازید.

·         گزینه Show All Quads رو علامت بزنید.

این Quad Menu رو مجبور میکنه موقع استفاده تمامی quad ها رو نشون بده.

·         میتونید این Quad Menu رو با کلیک روی Save توی محل پیش فرض ذخیره کنید. با اسم MaxStartUI.mnux ذخیره کنید.

·         امتحانش کنید! پنجره Customize User Interface رو ببندید و Alt + Ctrl + Shift رو نگه دارید و بعد RMB ( راست کلیک موس ) رو بزنید. میبینید که منوی Quad جدیدتون با گزینه های PolyTool و Swift Loop ظاهر میشه.

برای اینکه ابزارتون کار کنه ، باید یه شی Editable Poly انتخاب شده تو صحنتون داشته باشید.

 

 

 میانبرهای کیبورد و Quad Menu ها راه های عالی برای سفارشی سازی UI ( User Interface  ) هستن که به شما امکان کار سریع تر توی 3ds Max رو میده. یادتون باشه اگر هروقت خواستید به UI پیش فرضتون برگردید ، فقط روی Reset توی پنجره Custom User Interface کلیک کنید. ابزارهایی که خیلی بیشتر باهاشون کار میکنید رو بنویسید و اونها رو بخشی از رابط کاربر سفارشی سازی شدتون بکنید.

 

ترجمه از CGCube


 منبع: digital-tutors


 

3Ds Max   Tutorial  
  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر