امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


عمق دید ( Depth of Field ) یه افکت باحاله که به شما این اجازه رو میده تا یه شی خاص داخل صحنه رو مرکز توجه ( Focus ) قرار بدید و بقیه پس زمینه یا پیش زمینه رو محو ( Blur ) کنید. (مثل اتفاقی که با دوربین های عکاسی یا چشم در واقعیت میفته.) عمق دید ( به مختصر DOP ) بر اساس محور Z ها عمل میکنه ، بنابراین فاصله یکی از مهم ترین گزینه هاست.

 

 

تو این آموزش نمیخوام راجع به استفاده از تکنیک DOF توی موتور رندرهای mentalray یا Scanline صحبت کنم. بلکه میخوایم مراحل کمپوزیت برای شبیه سازی این افکت رو با 3ds Max و Photoshop نشون بدم. تو این رو میتونید صحنتون رو رندر کنید و بعد با فواصل DOP مختلف کار کنید. این شیوه کار میتونه مفید باشه و اگر بخواید به مشتری فواصل مختلف رو نشون بدید وقت زیادی رو براتون ذخیره کنه.

نکته: من برای کار از mental ray استفاده کردم اما شما میتونید از VRay یا Scanline هم استفاده کنید.

 

قدم 1

 

از این فایل ( فقط مدلسازی و فضای کار هست و فایل شامل نورپردازی و تکستچر ها نمیشه. رندر اصلی و آلفا داخل فایل برای کار توی فتوشاپ قرار داده شده.) یا فایل دلخواه خودتون استفاده کنید.

 

قدم 2

این فایل قابل دانلود برای رندر آماده است. توی پنجره دید دوربین رندر بگیرید ( کلید F9 ) . بعد تصویر رندر شده رو با فرمتی که لایه آلفا ( Alpha Channel ) رو پشتیبانی کنه ، مثل TGA ذخیره کنید. حالا باید یه سری اطلاعات راجع به عمق صحنه داشته باشید. برای این صحنه من از عنصر Z Depth استفاده کردم. این عنصر عمق دید رو به صورت سیاه و سفید نشون میده. نزدیک ترین اشیا به دوربین سفید و دورترین اشیا سیاه هستند. اشیایی که در وسط این دو قرار میگیرند با طیف رنگهای خاکستری مشخص میشن.

 

قدم 3

پنجره Render Setup ( کلید F10 ) رو باز کنید. توی سربرگ Render Elements روی Add کلیک کنید و از لیست باز شده Z Depth ( اغلب آخرین گزینه لیست ) رو انتخاب کنید.

 

 

قدم 4

حالا که عنصر Z Depth به لیستتون اضافه شد ، انتخابش کنید و توی بخش پایین پارامترهای عنصر Z Depth رو مشاهده خواهید کرد. اینجا دو بخشی که به شما اجازه انتخاب حداقل و حداکثر فاصله رو میده وجود داره. برای این صحنه ، من Z Min رو به 20 و Z Max رو به 150 تغییر دادم. اگر از صحنه خودتون استفاده میکنید ، میتونید چندین بار با Z Min و Z Max های مختلف رندر بگیرید تا به اعداد درست برسید.

 

 

 

قدم 5

حالا دوباره صحنه رو رندر بگیرید. اما ابتدا Final Gather رو خاموش کنید چون الان نیازی به استفاده از اون نداریم و فقط به زمان رندر ما اضافه میکنه. بعد از رندر کردن ، ابتدا صحنه رنرد میشه و بعد در پنجره جداگانه به شما Z Depth رو خواهد داد که باید ذخیرش کنید.

 

 

 

قدم 6

هر دو تصویر رندر شده رو در Adobe Photoshop باز کنید. در حالی که عکس Z Depth باز هست برای انتخاب تمام تصویر Ctrl+A و سپس برای کپی کردن اون Ctrl+C رو بزنید.

 

قدم 7

حالا رندر صحنه رو انتخاب کنید. تو سربرگ Channel ، گزینه Alpha channel رو انتخاب کنید. Ctrl+V رو بزنید تا تصویر Z Depth اینجا پیست ( paste ) بشه.

 

 

 

 

اگر روی تصویر بزرگنمایی کنید متوجه لبه های شکسته و تیز تصویر Z Depth خواهید شد. قبل از رفتن به فدم بعدی باید این لبه ها رو نرم کنیم.

 

 

قدم 8

در حالی که Alpha channel عکس در حال انتخاب هست ، از منوی اصلی Filter ، سپس Blur و سپس Gaussian Blur رو انتخاب کنید. Radius سایز رو تا زمانی که به نتیجه دلخواهتون برسید تغییر بدید. تو این آموزش من مقدار 0.9 رو استفاده کردم.

 

 

قدم 9

حالا از بخش سربرگ Channel حالت RGB رو انتخاب کنید. اینکار باعث میشه دوباره رندر اصلی رو ببینید.

 

 

قدم 10

دوباره به منوی Filter برید و اینبار گزینه Lens Blur رو از Blur انتخاب کنید.

 

قدم 11

در بخش Depth Map Source گزینه Alpha رو انتخاب کنید.حالا با کلیک روی هر کدوم از اشیا یا انتخاب بخشی از تصویر متوجه خواهید شد که دوربین روی اون بخش Focus میکنه و بقیه بخش های تصویر محو خواد شد. میتونید با تغییر Blur Focus Distance هم جایی که تو Focus قرار داره رو تغییر بدید. مقدار Radius میزان محو شدن رو تعیین میکنه. توی بخش Noise هم میتونید به بخش هایی که محو شده ان کمی Noise اضافه کنید.

 

 

به همین سادگی میتونید با ترکیب نرم افزارهای 3ds Max و Photoshop روی هر بخش از تصویرتون که میخواید DOF ایجاد کنید. توجه کنید که این شیوه همیشه نمیتونه نتیجه دقیقی داشته باشه.

 

ترجمه از CGCube


 منبع: 3dtotal                    نوشته: Hani Mohammadi


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

آموزش Maxwell

 


سلام به همه. این یه آموزش بر اساس رندری هست که توی عکس میبینید. میخوام راجع به تنظیمات ماده ( Material ) ( با استفاده از Maxwell v1.1 c4d ) و بعد نورپردازی صحبت کنم.

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است