امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


3ds Max یه نرم افزار گسترده هست. برای تازه کارها، رابط کاربری (User Interface) میتونه پیچیده و ترسناک به نظر برسه؛ پر از Dropdown ها (منوهای باز شونده) ، Panel ها (پنل ها)، Rollout ها و Menu ها (منوها) هست که باعث سردرگمی میشن. آشنایی با روش کار 3ds Max کمی زمان میبره، و اغلب حتی اونهایی که در کار با رابط کاربری حرفه ای شده اند از یک سری ترفندهای مخفی آگاهی ندارن. و این ترفندها میتونن کمک کنن تا کار با 3ds Max بسیار راحت تر بشه.

 

 تو این آموزش نمیخوام راجع به اینکه یه مبتدی چجوری باید با نرم افزار کار کنه صحبت کنم، بلکه میخوام راجع به اون مسائلی صحبت کنم که دیده نمیشن و ممکن هست راجع بهشون ندونید. امیدوارم سرعت کارتون رو بیشتر کنه و تاثیر گذاری رو بالا ببره!

 

 

گزینه جستجو

در سال 2014، 3ds Max یه میانبر شگفت انگیز رو معرفی کرد. برای من، یه راه انقلابی تو پیدا کردن ویژگی ها و دستورات نرم افزار بود. کلید X روی کیبورد یک کادر ساده جستجو رو باز میکنه. تمام کاری که نیاز هست انجام بدید اینه که دستورتون رو بنویسید و به صورت خودکار لیست فیلتر شده تمام کارهایی که میتونید روی شی انتخابیتون انجام بدید رو براتون میاره. الان دیگه نیازی نیست جای هرچیزی رو بدونم و فکر کنم تو سال های آینده کمتر و کمتر رابط کاربری رو بشناسم.

 

 

نوار ابزارهای شناور (Floating Toolbars)

با اینکه صفحه های نمایش هر سال بزرگتر میشن، بازدهی صفحه نمایش و قابلیت سفارشی سازی هنزر هم جزو اولویت های هر فرد هست. 3ds Max به سختی تلاش کرده تا رابط کاربری رو قابل سفارشی سازی (Customizable) کنه و ظاهر و احساس اصل نرم افزار رو هم حفظ کنه. یه چیزی که خیلی دوست دارم قابلیت اسکله ای (Dock) و یا شناور بودن (Float) نوار ابزارها هست.  تقریباً هر چیزی رو میشه شناور کرد! من اغلب Command Panel (پنل دستورات) و نوارابزارهای دیگه رو روی صفحه نمایش دومم میزارم که باعث میشه Viewport (پنجره نمایش) در صفحه نمایش اولم حداکثر مقدار دید رو بهم بده.

 

 

پیکربندی مجموعه Modifier ها (اصلاحگرها)

پایین کشیدن منوی بازشونده Modifier ها، هر بار که میخواید UVW map modifier رو اعمال کنید میتونه کار دشواری باشه. نیازی نیست هر بار این کار رو انجام بدید! 3ds Max به شما اجازه میده تا دگمه های Modifier هایی رو که بیشتر ازشون استفاده میکنید رو جایی نصب کنید. سمت راست Modify کلیدی به نام Configure Modifier Sets (پیکربندی مجموعه اصلاحگرها) هست. اگر روش کلیک کنید و به Configure Modifier Sets برید، براتون پنجره ای رو باز میکنه که بهتون اجازه میده تا مجموعه های مختلف رو اضافه و یا حذف کنید. Modifier های محبوبتون رو اضافه کنید و ببینید که چطور کارتون سریعتر میشه.

 

 

جابجایی Rollout ها در پنل دستورات

اینجوری نیست که باید با طرز قرار گرفتن Rollout ها در Command Panel (پنل دستورات) 3ds Max کنار بیاید. برای مثال، تو حالت Edit Poly ممکنه هیچ وقت از Soft Selection استفاده نکنید، بنابراین چرا باید بالاترین جا قرار بگیره؟ خیلی ساده روش کلیک کنید و به پایین پنل بکشیدش. بهتون یک خط آبی نشون میده که میتونید ببینید کجا میبریدش.

 

 

 

محاسبه گر اعداد

موقع ساخت اشیا و اعمال تغییرات داخل Modify Panel، اغلب از ماشین حساب ویندوز استفاده میکنم تا بتونم اعدادی رو محاسبه کنم و بعد اون اعداد رو وارد 3ds Max کنم. نمیدونستم که این کار اتلاف وقت هست! 3ds Max تو خودش یه راه حل داره! در حالی که یه کادر عددی انتخاب هست ، کلید Ctrl+N رو بزنید و میبینید که یه پنجره باز میشه. میتونید فرمولتون رو واردش کنید و نتیجه محاسبه رو توی همون کادر انتخابی کپی کنید.

 

 

 


 

آخرین دستور اجرا شده در Quad Menu رو تکرار کنید

نمیدونم که چطور از Quad Menu (منوی چهارتایی) استفاده میکنید اما استفاده دوباره و دوباره از یه ابزار میتونه خسته کننده باشه، هر بار باید موس رو به جایی از Quad Menu که میخواید ببرید و دوباره روی گزینه کلیک کنید. به جای این کار، این امکان وجود داره که آخرین عمل رو با کلیک روی هر یک از چهار سربرگ Quad Menu که شامل آخرین عملتون میشه تکرار کنید.

 

 

نمایش آمار

برای صحنه هایی که باید حواستون به تعداد Polygon ها باشه، دونستن تعداد Polygon هایی که صحنتون رو تشکیل میدن و دونستن Polygon هایی که اشیای انتخابی رو نشون میدن میتونه کمک کنه. این کار رو میتونید با زدن کلید میانبر 7 روی کیبورد انجام بدید. میتونید با رفتن به Customize Viewport (پنجره نمایش سفارشی) و سربرگ Statisctics (آمار)، سفارشی سازیش کنید. روی Total+Selection (همه Polygon ها به اضافه Polygon های اشیای انتخابی) قرارش بدید. در نهایت مطمئن شید که گزینه Show Statistics in Active View (نمایش آمار در پنجره فعال) انتخاب شده است.

 

 

قاب امن

موقع نصب دوربین و ترکیب بندی کار، Safe Frame (قاب امن) به طور قطع ضروری هست. به شما اجازه میده تا داخل پنجره نمایش Aspect Ratio (نسبت ابعاد) ای رو که برای خروجی رندر درنظر گرفتید ببینید. به شما این اطمینان رو میده که دوربینتون رو با اطمینان از این که خروجی رندر با چیزی که در پنجره نمایش میبینید یکسان هست، تنظیم کنید. میتونید با میانبر Shift+F قاب امن رو فعال و یا غیر فعال کنید.

 

 

Isolation (منزوی کردن) شیء

منزوی کردن یک شی ویژگی عالی ای هست که همیشه استفاده میکنم. به من این اجازه رو میده تا در یک زمان مشخص فقط بخش هایی از صحنه رو که نیاز دارم ببینم. همینطور باعث بهبود گشت و گذار توی پنجره نمایش میشه. در حالی که اشیایی که میخواید رو انتخاب کردید ، Alt+Q رو بزنید تا بقیه اشیا ناپدید بشن!

 

 

 

Hold و Fetch (نگه داشتن و واکشی کردن)

آخرین چیزی که میخوام بگم ابزارهای Hold و Fetch هستند. این ابزار به شما این اجازه رو میده، با زدن Hold (کلید Ctrl+H)، وضعیت فعلی کارتون رو نگه دارید. ابزار Fetch (کلید Alt+Ctrl+F) به شما این اجازه رو میده تا بعد از کارهایی که کردید و در صورتی که از کاری که کردید راضی نبودید به وضعیت ذخیره شده برگردید. ممکنه فکر کنید: "چرا از گزینه ذخیره سازی استفاده نکنم و در صورت لزوم فایل قبلیم رو باز نکنم؟" نکته خوبی هست! اما این کار باعث میشه نیازی به ذخیره فایل اضافی نباشه. بنابراین چه زمانی ازش استفاده میکنم؟ خب، وقتی که میخوام کاری رو انجام بدم که از تعداد Undo هایی که میتونم انجام بدم بیشتر کار میبره، گزینه Hold رو فعال میکنم تا اگر چیزی به مشکل خورد با گزینه Fetch به همون جای قبلی برگردم.

 

 

نکته مهم: به اکتشاف در نسخه های انتشاری جدید بپردازید

هر بار که نسخه جدیدی از 3ds Max رو نصب میکنید مطمئن بشید که به بخش Help مراجعه کنید. اونجا همیشه مقاله ها و ویدوهای زیاد و مفیدی هست که به شما ویژگی های نسخه جدید رو معرفی میکنه و سرعتتون رو در استفاده از نرم افزار بالا میبره.

 

 

ترجمه از CGCube


 منبع: 3dtotal                    نویسنده: Paul Hatton


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

به عنوان یه مدلساز 3D باید مجسمه سازی بلد باشم؟

 


قبل از برنامه های مجسمه سازی (Sculpting)‌ مثل ZBrush و Mudbox، مدلسازی 3D به طور کلی شامل تکنیک های مدلسازی جعبه ای (box modeling) برای ساخت موجودات، کاراکترها و محیط در هر چیزی از فیلم ها گرفته تا بازی های ویدیویی بود. اما، با گذر زمان، از این برنامه ها برای ساخت این مدلهای 3D استفاده شد. حالا، برنامه های مجسمه سازی از اهمیت ویژه ای در این صنعت برخوردار هستند، به مدلساز اجازه میدن تا جزئیات پیچیده ای رو که با تکنیک های سنتی مدلسازی جعبه ای ناممکن بود یا زمان خیلی زیادی میبرد رو خلق کنه. مجسمه سازی ممکنه در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسه، به خاطر این که روش بسیار متفاوتی از مدلسازی سنتی داره، و به معنای واقعی کلمه مشابه مجسمه سازی با گِل هست، فقط تو محیط دیجیتال.

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است