امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 



همیشه به این فکر کرده ام که تکنیک های مدلسازی من از روش های خوبی پیروی میکنن یا نه. این من رو تشویق کرد تا تکنیک مدلسازی دیگران رو مطالعه کنم و نگاهی داشته باشم به ویدیوهای مدلسازی از خود Autodesk و سایر منابع آنلاین.

 

 

من به طور خاص مطالب Chris Murray از Autodesk رو دوست دارم، چون کارش تو آگاه کردن کاربرها از اون ابزارهایی که ممکنه ندونن خیلی عالی هست. امروز میخوایم راجع به بعضی از این پایه های سازنده ای که نیاز هست راجع بهشون بدونید اما تاحالا نشنیدید نگاهی بندازیم. با استفاده از این نکته ها میتونید یه مدلساز سریع تر و بهتر بشید!

 

پایه 1: Auto Grid

بزارید با یه ابزار بسیار ساده اما کمتر مورد استفاده شروع کنیم. اسمش AutoGrid هست و وقتی فعال باشه به شما اجازه میده تا مدل سازیتون رو به جای Grid اصلی، روی سطح یه جسم دیگه انجام بدید. موقع ساخت یک شیء بالای Object Type یه کادر تیک دار ساده هست که AutoGrid نام گرفته. وقتی این تیک فعال باشه میتونید شیتون رو روی هر سطحی که میخواید بسازید، و به face هایی که به محورهای x، y و z تراز شدن هم محدود نمیشه.

 

 

پایه 2: Object Isolation

ابزاری که موقع مدلسازی خیلی زیاد ازش استفاده میکنم ابزار Object Isolation هست. یه ابزار خیلی ساده اما عالی. وقتی شیئتون تو حالت انتخاب قرار داره، کلید Alt+Q رو بزنید و میبینید که بقیه اشیای صحنه ناپدید میشن. میتونید خیلی راحت به کمک آیکنِ چراغ قرمز رنگ زیر timeline اشیا رو برگردونید. این آیکن isolation رو خاموش و روشن میکنه. از این ابزار برای تمرکز روی شیئی که میخواید، استفاده کنید.

 

 

پایه 3: Object Visibility (قابل رویت بودن جسم)

به جز ابزار Object Isolation، توانایی دیگه ای داریم که میتونیم یه شی رو نیمه شفاف (see-through) کنیم. ممکنه بخواید شی توی پنجره نمایش (viewport) قابل رویت باشه اما بتونید اشیای پشت جسم رو ببینید. روی جسم کلیک راست کنید، به Object Properties برید و در بخش Display Properties گزینه see-through رو فعال کنید. اگر در object properties، شیئتون روی By Object تنظیم شده باشه و نه By Layer، میتونید این کار رو با میانبر Alt+X هم انجام بدید.

 

 

پایه 4: Placement tool (ابزار جایگذاری)

در 3ds Max 2015، شرکت Autodesk بالاخره ابزاری رو معرفی کرد که میتونید با اون شی رو جابجا کنید و مستقیم روی اشیا دیگه قرارش بدید. اسم این ابزار Select and Place هست و بسیار ساده هست، اما زمان زیادی رو براتون ذخیره میکنه. دگمش روی نوار ابزار بالا کنار گزینه move، rotate و scale قرار داره. تمام کاری که باید انجام بدید این هست که شیئتون رو بکشید تا به شی دیگه برسه و میبینید که خودش رو به اون شیء دیگه میچسبونه. با کلیک راست روی این دگمه هم میتونید گزینه های مختلفی رو که برای نحوه جایگذاری وجود داره ببینید.

 

 

پایه 5: Quad Chamfer

این ابزار خیلی وقت بود که باید میومد! کاربران 3ds Max مدتها منتظرش بودن. یه زمانی پلاگینی (plug in) وجود داشت که میتونستید تهیه کنید و اسمش Quad Chamfer بود. اما این که چنین ابزار ساده ای رو روی خود نرم افزار داشته باشید خیلی خوب هست. نمیدونم چرا اینقدر طول کشید تا معرفی بشه. این ابزار داخل chamfer modifier استاندار هست. میتونید بین standard chamfer و quad chamfer انتخاب کنید. Amount (میزان( و Tension (شدت) chamfer به شما میزان chamfer ای رو که میخواید میده.

 

 

 


 

پایه 6: کپی کردن Modifier ها

بیایید بپذیریم، بدون Modifier ها (اصلاحگرها) چیکار میشه کرد! من عاشق modifier ها هستم، دلیل اصلیش هم این هست که بهم اجازه میدن تا به صورت غیر مخرب (non-destructively) روی شیئم کار کنم. یه چیزی که بیشتر افراد راجع به modifier ها نمیدونن این هست که میتونید اونها رو رو اشیای دیگه copy کنید.راحت ترین راه این هست که یکی یا چند تا از modifier هایی که میخواید رو انتخاب کنید و با کلیک کردن و کشیدن (click and drag) روی شیء دلخواهتون تو پنجره نمایش بندازید. همینطور اگر میخواید یه copy یا instance ازش داشته باشید میتونید Ctrl (برای copy) یا Shift (برای instance) رو نگه دارید و این کار رو انجام بدید.

 

 

پایه 7: عملیات آخر quad menu رو دوباره تکرار کنید

نیمدونم اغلب چطوری از quad menu استفاده میکنید اما اینکه بخواید از یه ابزار دوباره و دوباره استفاده کنید خسته کننده میشه، هر دفعه موس رو به جایی از quad menu ببرید که میخواید و روش کلیک کنید. به جای این کار، میتونید با کلیک روی سربرگ هر کدوم از چهار منوی quad menu، آخرین عملیات انجام شده رو تکرار کنید. ابزاری که نوشته آبی رنگ داره آخرین عملیاتتون رو نمایش میده.

 

 

پایه 9: Selection Sets (مجموعه های انتخابی)

من هیچوقت طرفدار Groups (گروه ها) نبودم. به نظرم کمی خسته کننده هستند. چیزی که ترجیه میدم به جای اون استفاده کنم Selection Sets هست. این ابزار رو میتونید توی منوی اصلی پیدا کنید و در حالی که مجموعه ای از اشیا رو انتخاب کردید، اسمی که میخواید برای این مجموعه بزارید رو بنویسید و enter رو بزنید. میبینید که این اسم به لیست بازشونده اضافه میشه. چیزی که خیلی مفید هست اینه که میتونید برای مجموعه ای از polygon، face و edge های یک شی هم Selection Sets بسازید.

 

 

پایه 9: Zooming (بزرگنمایی)

توی یه صحنه ممکن هست یک شیء خیلی بزرگ داشته باشید که بخواید توی پنجره نمایش دیده بشه اما نخواید موقع zoom extents (با کلید Z) درنظر گرفته بشه. این کار رو میتونید راحت با کلیک راست روی شی و از Object Properties انتخاب Ignore Extents انجام بدید.

 

 

پایه 10: از script ها نترسید

Script ها میتونن تو هر بخشی از یک پروژه، از جمله مدلسازی دوست شما باشن. توسعه دهندگان نرم افزاری عالی ای هستند که خیلی هاشون برنامه هاشون رو به رایگان در اختیار شما میزارن. Script ها و Plug-in ها چندین خط کد هستند که داخل MAXScript نوشته شده هستند که میتونن کارهایی تکراری یا خاص رو انجام بدن. به منوی MaxScript برید و Run Script رو انتخاب کنید. Script ای که خودتون نوشتید یا دانلود کردید رو باز کنید.

 

 

نکته پیشرفته تر: مکتشف باشید

3ds Max یه نرم افزار گسترده هست و ویژگی هایی وجود داره که من راجع بهشون نمیدونم و احتمالاً شما هم نمیدونید. یکی از راه های پیدا کردن اونها این هست که تحقیق و اکتشاف کنید و دگمه های جدید، ابزارها و رابط کاربری رو کشف کنید.

 

 

این مطلب در ادامه مطلب با 3ds Max بهتر کار کنید: 10 راز مهم در رابط کاربری نوشته شده است.

 

ترجمه از CGCube


 منبع: 3dtotal                                        نویسنده: Paul Hatton


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

صحنه های XRef در 3ds Max

  


صحنه ای با منبع خارجی، با به اختصار XRef scene، توی فایلتون ظاهر میشه، اما در حقیقت به طور موقت از یه فایل MAX دیگه بارگذاری (Load) شده. به این دلیل، صحنه منبع (source scene) در مقابل هر تغییری که ممکن هست روی صحنه XRef از طریق صحنه اصلی (master scene) اعمال کنید، در امان هست. تغییرات و بروزرسانی های انجام شده در فایل منبع رو وقتی که ذخیره کنید، در فایل اصلی هم بروزرسانی میشه.

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است