امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


با بهبود پردازشگر، کارات گرافیکی و سخت افزارهای دیگه، مدلسازهای 3D جزییات بیشتر و بیشتری رو به مدلهاشون اضافه میکنن. جزییاتی به اشیاء اضافه شده که چند سال قبل ممکن نبود. ما خیلی از مدلهای 3D مون رو مستقیم از Revit وارد میکنیم و به همین دلیل با مدلهایی با بیش از 15 میلیون polygon روبرو میشم!

 

تو چند سال گذشته چندین تکنیک یاد گرفتم که بهم اجازه میده این صحنه های بزرگ رو کنترل کنم و حتی اونها رو به صورت تعاملی (interactive) برای تبلت هم خروجی بگیرم.

 

Statistic (آمار)

وقتی تعداد polygon های صحنه خارج از کنترل هست و قصد دارید کمش کنید، اولین کاری که من میکنم پیدا کردن آمار صحنه هست. اگر میانبر 7 رو روی کیبرد بزنید متوجه اعداد زرد رنگی گوشه سمت چپ بالای صحنه میشید. این بهتون میگه تو صحنه چی دارید. میتونید با رفتن به Customize Viewport و سربرگ Statistics سفارشی سازیش کنید. بعد روی Total + Selection قرارش بدید. مطمئن بشید که Show Statistics in Active View فعال باشه.

 

 

Pre Optimizer

اگر صحنه رو از کس دیگه ای گرفته باشم، و توی چیزی مثل Revit یا SolidWorks ساخته شده باشه اونوقت اولین modifier (اصلاحگر) ای که میرم سراغش و نجات دهنده زندگیتون میشه Pro Optimizer هست. این یه راه سریع و پایدار واسه کم کردن تعداد polygon های مدلتون هست. خیلی راحت، فقط اعمالش کنید و مقدار درصدی رو که میخواید برای میزان جزییاتی که میخواید تنظیم کنید. اگر بخواید میتونید vertex (نقطه) ها رو نگه دارید.

 

 

از Asset Tracking (ردیاب دارایی ها) استفاده کنید

وقتی صحنه بزرگ میشه، نگه داشتن رد تمام XRef ها و Material ها و فایل های خارجی که توی صحنه استفاده شده ان سخت میشه. 3ds Max ابزار خیلی باحالی به اسم Asset Tracking رو میده که تمام منابع رو برامون لیست میکنه. چیزی که خیلی خوبه این هست که بهتون اجازه میده تا محل اون فایل ها رو تغییر بدید. میتونید Asset Tracking رو با میانبر Shift+T باز کنید.

 

 

Auto Updates برای نمونه Material ها

اگر صحنه بزرگی دارید احتمالاً آرایه زیادی از material ها رو هم دارید. اگر مواد (material) به طور خاص پیچیده هم باشن ممکنه ببینید که گزینه auto update برای نمونه یک material زمان زیادی بگیره. این میتونه خیلی زمانتون رو هدر بده. برای دور زدنش میتونید auto update رو برای بعضی از متریال ها خاموش کنید. خیلی راحت روش کلیک راست کنید و گزینه Auto update رو غیر فعال کنید.

 

 

Modifier ها رو از چندین شیء حذف کنید

اگر modifier ها دارن از دستتون خارج میشن، باور کنید یا نه راهی وجود داره که میتونید اونها رو از چندین شیء حذف کنید. میتونید اینکار رو با استفاده Schematic View (نمای شماتیک) انجام بدید. برای باز کردنش به Graph Editor و از اونجا به New Schematic View برید. بعد خیلی راحت modifier هایی رو که نمیخواید انتخاب و حذف کنید. مطمئن شید که Modifier Stack فعال باشه.

 

 

 


 

Point Cache Modifier

اگر یه صحنه بزرگ دارید که اشیای داخلش با ریگ (rig) های پیچیده متحرک سازی شده اند میدونید که میشه ریگ پیچیده رو حذف کرد و انیمیشن روی شیء رو نگه داشت؟ این کار رو با استفاده از Point Cache Modifier میشه انجام داد. با اعمال این اصلاحگر میتونید اطلاعات جابجایی نقاط شیء رو ذخیره کنید و بعد ریگ رو حذف کنید. این اصلاحگر مکانهای تمام نقاط رو در هر فریم ذخیره میکنه و به شما اجازه میده یک انیمیشن رو خیلی سریع play کنید.

 

 

از Instance استفاده کنید، نه Copy

3ds Max بهتر میتونه چندین instance (نمونه) از یک شیء رو نسبت به چندین کپی کنترل کنه. وقتی اشیاء رو تکثیر میکنید این مطلب رو تو ذهنتون داشته باشید. Instance به شما اجازه میده که یک شیء داشته باشید و بقه اشیاء Instance شده نمونه های ارجاعی از اون شیء باشند. کپی ها خیلی بیشتر از حافظه استفاده میکنن که یعنی هرکدوم توی حافظه به فضای کوچیکی برای خودشون نیاز دارن.

 

 

Object Isolation

Isolation (منزوی کردن) یک شیء یه ویژگی عالی هست که من بارها ازش استفاده میکنم. به شما اجازه میده فقط روی اشیایی کار کنید که توی اون زمان خاص میخواید روشون کار کنید. همینطور کارایی پنجره نمایش (viewport) رو هم خیلی بهبود میبخشه. وقتی شیء تون انتخاب هست کلید میانبر Alt+Q رو بزنید و میبینید که بقیه اشیاء ناپدید میشن.

 

 

تأثیرات Crash ها رو به حداقل برسونید

وقتی با یه صحنه بزرگ با Modifier های پیچیده سر و کار دارید، این که کارتون با crash (بسته شدن های ناگهانی نرم افزار) روبرو بشه یه حقیقت هست. متأسفانه یه حقیقت هست. کاری که میتونید بکنید کم کردن تأثیرات این اتفاق هست. اصلی ترین راه انجام این کار این هست که مطمئن بشید گزینه Auto save روی یه زمان منظم تنظیم شده باشه. نسخه های پشتیبان کلیدی هستند، به خصوص که ممکن هست موقع کار روی فایل، 3ds Max دچار این مشکلات بشه.

 

 

 

سخت افزار بهتر تهیه کنید!

به نظر ناخوشایند و البته بدیهی میاد اما بعضی اوقات بهترین کاری که میتونید بکنید تهیه یه سخت افزار بهتر هست. اگر هرکاری دارید میکنید تا صحنتون رو بهینه کنید پس شاید یه پردازشگر یا کارت گرافیک جدید رو باید تو لیست تولد یا کادوی عیدتون بزارید.

 

 

نکته برتر: آخرین نسخه 3ds Max رو بگیرید

شاید این حرف کمی بحث برانگیز باشه چون میدونم که هر نسخه جدید باگ (bug) داره و مدتی طول میکشه تصحیح بشه. اما در کل متوجه شدم که کارایی بهتر پنجره نمایش و اداره کردن صحنه های بزرگ با هر نسخه جدید بهبود چشمگیری پیدا میکنه.

 

 

این مطلب در ادامه با 3ds Max بهتر کار کنید: تکنیک هایی برای مدلسازی سریع تر  و   با 3ds Max بهتر کار کنید: 10 راز مهم در رابط کاربری  آمده است.

 

ترجمه از CGCube


 منبع: 3dtotal                                       نویسنده: Paul Hatton


 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

رندر تحت شبکه (Distributed Rendering) در V-Ray


معرفی

رندر توزیع شده (Distributed Rendering) تکنیکی برای پخش کردن یه کار رندر تک فریم بین کامپیوترهای زیادِ روی یک شبکه هست. راه های متفاوتی برای انجام این کار وجود داره اما مفهوم کلی، کاهش زمان رندر با تقسیم بخش های مختلف جریان رندر و دادن هر بخش کار به یک شرکت کننده (participant) هست. معمول ترین راه انجام کار این هست که یک فریم، در قالب بخش های کوچک (Buckets) رندر بشه و هر دستگاه به رندر چندتا از اون ها موظف بشن. بعد نتایج رو جمع آوری و ترکیب کنیم تا تصویر نهایی به دست بیاد.

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است