امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

  


صحنه ای با منبع خارجی، با به اختصار XRef scene، توی فایلتون ظاهر میشه، اما در حقیقت به طور موقت از یه فایل MAX دیگه بارگذاری (Load) شده. به این دلیل، صحنه منبع (source scene) در مقابل هر تغییری که ممکن هست روی صحنه XRef از طریق صحنه اصلی (master scene) اعمال کنید، در امان هست. تغییرات و بروزرسانی های انجام شده در فایل منبع رو وقتی که ذخیره کنید، در فایل اصلی هم بروزرسانی میشه.

 

 صحنه های XRef، اجازه کار گروهی روی یک پروژه مشترک رو میده تا افراد بدون ریسک تغییر فایل ها بتونن به کار همدیگه دسترسی داشته باشن. یه طراح میتونه یه ساختمان رو مدلسازی کنه، یه مدلساز ثانویه ممکنه فضا سازی رو انجام بده، یا یه مدلساز ممکن هست چینش صحنه رو انجام بده در حالی که مدلساز دیگه در حال ساخت یک کاراکتر هست. متحرک ساز میتونه به صحنه چیده شده به صورت خارجی ارجاع (External Reference) بده و دوربین و کاراکترها رو بدون اینکه بتونه توی چینش محیط تغییر ایجاد کنه متحرک سازی کنه. اگر فایل صحنه چیده شده تغییر کرد، اون تغییرات در فایل متحرک ساز هم دیده خواهد شد.

اشیای بارشده در فایل اصلی از طریف XRef نمیتونن انتخاب یا تغییر داده بشن، و توی Select From Scene یا Scene Explorer، Modifier Stack یا Track View ظاهر نمیشن. اونها رو در فایل جاری (Current File) فقط میتونید به وسیله عملکرد Bind To Parent در پنجره XRef Scenes متحرک سازی کنید.

میتونید به موجودیت های صحنه ارجاع خارجی شده، snap (چِفت) کنید. میتونید از Snap، AutoGrid، و Clone و Align برای جایدهی اشیای محلی (اشیای داخلی صحنه اصلی)، همینطور برای انتخاب اشیا برای هدف Clone ها استفاده کنید. اگر نیاز دارید تا صحنه ارجاع داده شده رو حرکت بدید (move)، بچرخونید (rotate)، یا تغییر اندازه بدید (scale)، میتونید اونها رو به اشیای محلی بچسبونید (bind). جابجایی شیء ای که صحنه ارجاع داده شده خارجی به اون چسبیده شده باعث جابجایی تمام اشیای در صحنه با ارجاع خارجی میشه. همینطور میتونید از اشیای با ارجاع خارجی (externally referenced objects) در صحنه به عنوان سیستم مختصات مرجع استفاده کنید. وقتی تغییرات رو در صحنه با ارجاع خارجی ذخیره کنید (مثل اضافه کردن ، ویرایش یا حذف شیء)، صحنه XRef اون تغییرات رو به صورت وراثتی بروزرسانی میکنه.

 

وارد کردن کل دهکده به مدل ساختمان به صورت XRef

 

اگر اشیاء اسامی مشابه داشته باشن داده های Radiosity ، نمیتونه جزئی از XRef باشه. برای حل این مشکل، اسامی تکراری رو تغییر بدید. همینطور، داده های Radiosity رو هم به صورت خارجی ارجاع بدید، گزینه Save Scene Information In MAX File باید تو پنل Radiosity در پنجره Preferences روشن باشه. (به صورت پیش فرض روشن هست.)

توجه کنید که افکت های رندر از صحنه XRef به صحنه اصلی وارد نمیشن. برای استفاده از افکت های رندر (مثل Glow یا Flare) از فایل XRef، اونها رو به وسیله دگمه Merge (ادغام) که در پنجره Environment And Effects وجود داره، ادغام کنید.

نکته:  افکت های Atmospheric (محیطی) که در فایل منبع به اشیاء نسبت داده شده اند، اگر از فایل منبع به صورت XRef Scene استفاده بشه، به فایل اصلی وارد میشن.

 

انتخاب XRef Scene پنجره XRef Scenes رو نمایش میده. (این پنجره در ادامه توضیح داده شده است)

 

هم پوشانی

 

Ovelays (هم پوشانی ها) اجازه چندین ارجاع صحنه خارجی بدون ریسک وابستگی حلقه ای (Circular Dependency) رو میدن. صحنه XRef که به عنوان Overlay علامت زده شده باشه فقط توی صحنه اصلی که به اون فایل ارجاع داده میشه بار میشه، و در سایر صحنه هایی که ممکن هست از فایل اصلی داراری Overlay به عنوان XRef استفاده کنن دیده نمیشه. دو صحنه که به هم ارجاع دارن رو در نظر بگیرید:

 

 

معمولاً، 3ds Max این رو به عنوان یه وابستگی حلقوی در نظر میگیره، و این اجازه رو نمیده. اگرچه، میتونید این ترکیب از XRef ها رو با دنبال کردن مراحل زیر نصب کنید:

1. در صحنه 2، صحنه 1 رو XRef کنید و اون رو به عنوان overlay پرچم گذاری کنید.

2. صحنه 2 رو ذخیره کنید.

3. صحنه 1 رو باز کنید و صحنه 2 رو XRef کنید. صحنه 2 به صورت خارجی در صحنه 1 ارجاع داده شده، بدون داشته صحنه 1 داخل خودش به عنوان ارجاع خارجی.

مثال قبلی خیلی کاربردی نیست. اما در نظر بگیرید که میخواید بخشی از صحنه رو که ماسک کنید تا سایر هنرمندایی که صحنه رو XRef میکنن اون رو نبینن. برای مثال، دارید روی یه ساختمون کار میکنید و یه فایل CAD رو XRef کردید که لوله کشی ساختمان رو تو خودش داره، و صحنه زمین که به چند درخت XRef داره. گراف صحنه XRef چیزی شبیه به این میشه:

 

 

صحنه ساختمان، داده های زمین و لوله کشی رو XRef میکنه. صحنه زمین، درخت ها رو XRef میکنه. تصمیم میگیرید شما تنها کسی هستید که نیاز داره اطلاعات CAD لوله کشی رو ببینه. داده های لوله کشی CAD فقط برای تراز کردن جایی که پوسته ساختمان هست نیاز میشه، بنابراین شما داده های لوله کشی CAD رو به عنوان Overlay ، XRef میکنید. صحنه های دیگه ای که شامل صحنه ساختمان میشن لوله کشی رو نمیبینن. برای مثال، هنرمند دیگه ای که مسئول نورپردازی و دوربین هست یه XRef رو تو فایل ساختمان بار میکنه. حالا گراف XRef مثل این هست:

 

 

تو این مورد، Overlay برای پنهان کردن داده های اطلاعاتی از صحنه اصلی دیگه به کار رفته. استفاده دیگه از Overlay اجتناب از XRef های حلقوی هست. برای مثال، چهار هنرمند رو تصور کنید که روی صحنه ای از بلوک یک شهر کار میکنن، و هنرمند چهارم نور و دوربین رو جایگذاری میکنه. گرافک صحنه های با ارجاع خارجی ممکنه شبیه این باشه:

 

 

اما هنرمندایی که روی Building A و هنرمندی که روی Sky Bridge کار میکنه، نیاز دارن که کار همدیگه رو ببینن تا مطمئن بشن که همه چیز درست تنظیم شده. راه حل مشخصش این هست که فایل صحنه های همدیگه رو به صورت خارجی ارجاع بدن:

 

 

اما، 3ds Max یه حلقه از ارجاعات خارجی رو تشخیص میده و اجازه نمیده، مگر اینکه هر دوی Building A و Sky Bridge ارجاعات خارجیشون رو به صورت Overlay علامت گذاری کنن.

 

اخطار: اگر علامت Overlay رو برای صحنه XRef موجود خاموش کنید، باعث رخ دادن ارجاع خارجی حلقوی میشید، که تا زمانی که سعی کنید فایل رو مجدد باز کنید تشخیص داده نمیشه.

 

روندها

 

برای وارد کردن یک صحنه XRef:

1. به Application menu > Import > XRef Scene برید.

2. روی دگمه Add کلیک کنید. یه پنجره Open File ظاهر میشه که بهتون اجازه میده مکان فایل MAX ای رو که میخواید به عنوان ارجاع استفاده کنید مشخص کنید. یه نمایش بند انگشتی (thumbnail) برای کمک به تشخصی فایل ها هم وجود داره.

3. روی Open برای وارد کردن صحنه XRef به صحنه جاری کلیک کنید.

4. نام و آدرس فایل انتخاب شده در پنجره XRef Files ظاهر میشه. میتونید هر چندتا فایل که میخواید وارد کنید، همشون داخل پنجره XRef Files ظاهر میشن.

5. گزینه هایی که توی پنجره XRef Scenes میخواید رو انتخاب کنید.

میتونید روی نمایش صحنه XRef تاثیر بذارید، قابل رویت یا غیر قابل رویتش کنید، یا اشیای داخل فایل ارجاع شده رو به صورت bounding boxes (مکعب های مرزی) کنید. میتونید نور، دوربین، shapes، helpers یا انیمیشن ها رو وارد نکنید. میتونید کنترل کنید که بعد از بروزرسانی فایل اصلی، این فایل به صورت خودکار بروزرسانی بشه یا فقط در صورت درخواست. میتونید فایل رو فعال یا غیر فعال کنید، یا میتونید merge کنید، ارتباطات XRef رو قطع کنید و صحنه رو وارد فایل جاریتون کنید. میتونید صحنه رو به شیء والدی (Parent) بچسبونید تا صحنه XRef رو جابجا یا متحرک سازی کنید.

 

برای تغییر اندازه، چرخش یا جابجایی صحنه XRef:

1. شیء ای رو داخل صحنه جاری بسازید تا شیء والد باشه.

2. صحنه XRef رو از پنجره XRef File انتخاب کنید.

3. روی Bind (در گروه Parent) کلیک کنید، بعد با کلیک روی شیء والد در پنجره نمایش، شیء رو انتخاب کنید.

4. شیء والد رو جابجا کنید. صحنه XRef هم جابجا میشه.

اگر نقاط محور (pivot) شیء والد و صحنه XRef ، هر دو نزدیک به مرکز صحنه ( نقطه 0،0،0 ) باشن بهتر کار میکنه.

اگر صحنه XRef از فاصله زیادی از مرکز ساخته شده باشه، ممکن هست به مشکل بخورید. با تغییر اندازه (scale) شیء والد، صحنه XRef از مرکز جابجا میشه. برای غلبه بر این مشکل، میتونید یه شیء والد ثانویه بسازید که با صحنه XRef هم مرکز شده باشه. بعد شیء والد اصلی رو به شیء والد هم مرکز شده مرتبط (Link) کنید. بعد میتونید شیء والد هم مرکز شده رو تغییر اندازه بدید و XRef به سمت یا خلاف جهت مرکز جابجا نمیشه و از شیء والد اصلی هم برای جابجایی صحنه ارجاع شده استفاده کنید.

راه حل دوم برای مشکل تغییر اندازه، استفاده از Rescale World Units Utility (تغییر اندازه واحد اندازه گیری) در فایل اصلی هست.

 

 

جستجو

آموزش تصادفی

10 نکته برتر مدلسازی

 


وقتی موضوع درباره تبدیل شدن به یه هنرمند 3D عالی هست، هیچ میانبری وجود نداره. نیازه به استعداد، پشتکار و صدها و صدها ساعت کار هست. نه تنها نیاز به توانایی های هنری مثل یک مجسمه ساز یا نقاش دارید، بلکه باید تمام نرم افزار رو بلد باشید. اما به این معنی نیست که نمیتونید از سایرین ، و دیدهای مختلف و ترفندها و حتی میانبرهایی که اونها طی صدها ساعت کار کشف کردند، یاد بگیرید. ما بعضی از بهترین هنرمندان این تجارت رو جمع کردیم تا به شما مهم ترین راز مدلسازیشون رو بگن.

 

ادامه مطلب...
Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است