امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

پنجره XRef Scenes

 

پنجره XRef Scenes به شما اجازه میده صحنه های XRef  رو وارد یا حذف کنید. همینطور ابزارهایی برای کنترل نمایش صحنه XRef، گزینه هایی برای درنظر نگرفتن مؤلفه های صحنه، و توانایی چسبوندن به شیء والد برای تغییر اندازه، چرخش و جابجایی صحنه XRef رو میده.

 

-         دسترسی به XRef Scenes

گرچه XRef ها "جعبه های" غیر قابل دسترستی در صحنه هستن، به راه های مختلفی قابل دسترسی هستند.

. دوربین ها و نورها در صحنه های XRef از طریق لیست پنجره نمایش ها،  قابل دسترسی هستن و در صحنه جاری به پنجره نمایش ها نسبت داده شده اند.

. اشیایی صحنه های XRef در بخش Summary Info قرار داره.

. اشیاء قابل چفت شدن (snap) هستن یا میتونن برای alignment (هم ترازی) در گزینه های AutoGrid و Align استفاده بشن.

. AutoGrid روی اشیای صحنه های XRef کار میکنه.

. میتونید از اشیای صحنه های XRef به عنوان هدف برای کپی کردن یا reference systems استفاده کنید.

 

-         تو در تویی XRef Scenes

صحنه های XRef میتونن تو در تو بشن. به این شکل که صنه XRef میتونه شامل صحنه XRef دیگه ای باشه که باز اون هم میتونه شامل صحنه XRef دیگه ای باشه.

نکته: برای اینکه صحنه های XRef تو در تو به صورت خودکار بروزرسانی بشن، تمام والدهای فایل های صحنه (فایل هایی که به عنوان XRef وارد شده ان) باید گزینه Auto Update فعال داشته باشن.

 

-         رابط کاربری

 

 

 . لیست Xref Files

تمام صحنه های XRef داخل صحنه جاری رو نمایش میده، و به شما اجازه انتخاب اونها برای انجام عملیات رو میده. XRef هایی که غیر فعال شده اند (با خاموش کردن گزینه Enabled) در لیست، به جای رنگ سیاه با رنگ خاکستری نمایش داده میشن. اگر XRef ای به رنگ قرمز باشه، به این معنی هست که فایل اون قابل بارگذاری (load) نیست. یا فایل خراب هست، یا مسیر (path) درست یا نام درست فایل رو نشون نمیده.

 

. دگمه های Select

این دگمه های استاندارد الگوی انتخاب از لیست رو تغییر میدن:

All: تمام موارد لیست رو انتخاب میکنه

None: تمام موارد لیست رو از انتخاب خارج میکنه

Invert: الگوی انتخابی رو معکوس میکنه

 

. کادر XRef File path

به شما اجازه تغییر مسیر یا فایلی که با XRef scene انتخاب شده رو میده. برای استفاده، یکی از صحنه های XRef رو از لیست انتخاب کنید و بعد مشخصات رو در کادر تغییر بدید. یا میتونید به صورت مستقیم نام یا مسیر جدید رو وارد کنید، یا میتونید روی کادر سه نقطه سمت راست کادر کلیک کنید و بعد از پنجره Open File، فایل جدیدی رو انتخاب کنید. صحنه XRef جدیدی که انتخاب میکنید با اونی که در حال حاظر تو لیست مشخص شده جایگزین میشه.

 

. Add

پنجره Open File رو نمایش میده که میتونید یه فایل MAX رو برای بارگذاری داخل صحنه جاریتون به عنوان XRef انتخاب کنید. صحنه انتخاب شده داخل لیست سمت چپ ظاهر میشه، و اشیاء داخل پنجره نمایش ظاهر میشن.

همینطور میتونید با کلیک کردن و کشیدن، یک فایل MAX رو از Windows Eplorer وارد لیست کنید، یا وارد پنجره نمایش کنید که با منویی با گزینه های زیر روبرو میشید: Open File، Merge File، XRef File و Cancel.

 

. Convert Selected

به شما اجازه ساخت XRef از هر شیء ای در صحنه جاری که انتخاب کنید رو میده. در اصل، برای شما اشیاء رو Save Selectd میکنه، که به صورت خودکار از فایل MAX حذف میشن و داخل یه فایل جدید ذخیره میشن.

 

. Remove

از XRef، انتخاب های موجود رو از لیست و از صحنه جاری حذف میکنه.  برای استفاده، یکی یا بیشتر XRef رو از لیست انتخاب کنید، و بعد روی دگمه Remove کلیک کنید.

 

. XRef File Group

Enabled: برای غیر فعال کردن XRef های انتخاب شده خاموشش کنید. وقتی یک XRef غیر فعال هست، تو لیست به رنگ خاکستری نمایش داده میشه، و روی حافظه بار نمیشه.

Overlay: وقتی روشن باشه، با صحنه منبع به صورت Overlay رفتار میکنه. پیش فرض = Off. Overlay اجازه استفاده از چندین صحنه ارجاعی رو بدون ریسک وابستگی حلقه ای میده. صحنه ای که به عنوان Overlay مشخص شده به صحنه اصلی که ازش استفاده میکنه بار میشه، و در سایر صحنه هایی که ممکن هست فایل اصلی رو XRef کنن قابل دیدن نیست.

اخطار: اگر علامت Overlay رو برای صحنه XRef موجود خاموش کنید، باعث رخ دادن ارجاع خارجی حلقوی میشید، که تا زمانی که سعی کنید فایل رو مجدد باز کنید تشخیص داده نمیشه.

 

. Merge

 

 برای ادغام XRef انتخاب شده داخل صحنه به عنوان یک شیء واقعی روش کلیک کنید. پنجره ای ظاهر میشه که میتونید این عمل رو تأیید کنید. از اونجایی که XRef ادغام شده بخشی از صحنه میشه و دیگه XRef نیست، اسمش از لیست حذف میشه.

 

. گروهUpdate File

مشخص میکنه که چه زمانی و چطور صحنه های XRef بروزرسانی (Update) بشن. این گزینه ها به XRef های انتخابی اعمل میشن؛ برای مثال، یه XRef میتونه بروزرسانی خودکار داشته باشه، در حالی که یکی دیگه میتونه دستی باشه (با استفاده از دگمه Update Now).

اخطار: اگر XRef رو در صحنه ای با Radiosity بروزرسانی کنید، نتیجه radiosity رو احتمالاً باطل میکنید. بعد از بروزرسانی XRef، نتیجه Radioity رو reset کنید و دوباره محاسبش کنید.

Automatic: وقتی این مورد روشن باشه، صحنه XRef انتخابی به طور خودکار وقتی که منبعِ صحنه ذخیره بشه، تغییر پیدا میکنه.

Update Now: وقتی از Automatic استفاده نمیکنید روش کلیک کنید تا صحنه XRef انتخابی بروزرسانی بشه (یا زمانی که چندین صحنه XRef انتخاب شده ان و بعضی از اونها روی Automatic تنظیم نشده ان). وقتی روی Update Now کلیک میکنید، XRef برای هماهنگی با آخرین نسخه ذخیره شده صحنه منبع ، بروزرسانی میشه.

 

. گروه Display Option

این گزینه ها به شما اجازه میده تا نحوه نمایش XRef های انتخابی رو توی پنجره نمایش مشخص کنید. این گزینه ها هیچ تأثیری روی رندر صحنه ندارن.

Visible: برای نمایش دادن یا مخفی کردن XRef های انتخابی اون رو خاموش یا روشن کنید. این فقط روی قابل رویت بودن XRef ها در پنجره نمایش تأثیر میذاره (نه در رندر). همینطور، در نظر داشته باشید، رفتارش با گزینه Enabled متفاوت هست.خاموش کردن Visible فایل XRef رو از حافظه حذف نمیکنه.

Box: برای نمایش XRef ها به صورت محدوده مکعبی (bounding box) این گزینه رو روشن کنید. برای نمایش کامل شیء اون رو خاموش کنید.

 

. گروه Ignore

این گروه به شما اجازه میده تا دسته هایی رو که نمیخواید با صحنه XRef وارد بشن رو مشخص کنید. برای مثال، اگر Lights رو فعال کنید، نورهای فایل منبع XRef وارد صحنه جاری نمیشن. میتونید این دسته ها رو هر زمانی روشن و خاموش کنید، اما اگه یه صحنه XRef رو Merge کنید در حالی که یه دسته غیر فعال باشه، اشیای اون دسته توی صحنه ادغام نمیشن.

Lights: برای در نظر نگرفتن نورها روشنش کنید

Cameras: برای در نظر نگرفتن دوربین روشنش کنید

Shapes: برای در نظر نگرفتن اَشکال روشنش کنید

Helpers: برای در نظر نگرفتن helper ها روشنش کنید

Animation: برای در نظر نگرفتن انیمیشن روشنش کنید. تمام انیمیشن داخل صحنه غیر فعال میشه و صحنه مشابه فریم 0 صحنه منبع ظاهر میشه.

 

اخطار: فرزندان اشیای در نظرگفته نشده هم در نظر گرفته نمیشن. برای مثال، اگر اشیایی رو به عنوان فرزند به یه Dummy وصل کرده باشید و Helper ها رو نظر نگیرید، اونوقت اشیاء هم در نظر گرفته نمیشن.

 

. گروه Parent

این کنترل ها به شما اجازه جایگذاری و متحرک سازی صحنه های XRef رو داخل صحنه جاری با جسبوندن (binding) صحنه XRef به شیء والد میدن.

کادر نام Parent: نام والد XRef انتخابی رو نمایش میده.

Bind: روش کلیک کنید و بعد روی یک شیء توی صحنه جاری کلیک کنید تا والد XRef مشخص بشه. یکبار که یک XRef به یه شیء والد چسبیده بشه، جابجایی والد به XRef به ارث میرسه. بنابراین، میتونید XRef رو با متحرک سازی مکان شیء والد، متحرک سازی کنید.

Unbind: برای جدا شدن XRef مشخص شده از والدی که بهش چسبیده روش کلیک کنید.

چسبوندن (binding) صحنه های XRef به اشیاء، مشابه متصل کردن (Linking) اشیاء و عملیات دگمه های Link/Unlink در نوار ابزار هست.

اگر یه صحنه XRef لینک شده رو ادغام کنید، تا تبدیل به اشیای صحنه جاری بشن، اشیای صحنه XRef فرزندان متصلِ والدهای چسبیده میشن. در اینجا، میتونید اونها رو Unlink کنید (به وسیله نوار ابزار)، و اونها فاصلشون رو از والد حفظ میکنن.

 

.Close

برای بستن پنجره روش کلیک کنید.

 

ترجمه از CGCube

 


منبع: Autodesk


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

داستان ساخت Satyr Statue

 


نرم افزارهای مورد استفاده: 3ds Max، Photoshop، Zbrush، V-Ray

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است