امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

  


صحنه ای با منبع خارجی، با به اختصار XRef scene، توی فایلتون ظاهر میشه، اما در حقیقت به طور موقت از یه فایل MAX دیگه بارگذاری (Load) شده. به این دلیل، صحنه منبع (source scene) در مقابل هر تغییری که ممکن هست روی صحنه XRef از طریق صحنه اصلی (master scene) اعمال کنید، در امان هست. تغییرات و بروزرسانی های انجام شده در فایل منبع رو وقتی که ذخیره کنید، در فایل اصلی هم بروزرسانی میشه.

 

 صحنه های XRef، اجازه کار گروهی روی یک پروژه مشترک رو میده تا افراد بدون ریسک تغییر فایل ها بتونن به کار همدیگه دسترسی داشته باشن. یه طراح میتونه یه ساختمان رو مدلسازی کنه، یه مدلساز ثانویه ممکنه فضا سازی رو انجام بده، یا یه مدلساز ممکن هست چینش صحنه رو انجام بده در حالی که مدلساز دیگه در حال ساخت یک کاراکتر هست. متحرک ساز میتونه به صحنه چیده شده به صورت خارجی ارجاع (External Reference) بده و دوربین و کاراکترها رو بدون اینکه بتونه توی چینش محیط تغییر ایجاد کنه متحرک سازی کنه. اگر فایل صحنه چیده شده تغییر کرد، اون تغییرات در فایل متحرک ساز هم دیده خواهد شد.

اشیای بارشده در فایل اصلی از طریف XRef نمیتونن انتخاب یا تغییر داده بشن، و توی Select From Scene یا Scene Explorer، Modifier Stack یا Track View ظاهر نمیشن. اونها رو در فایل جاری (Current File) فقط میتونید به وسیله عملکرد Bind To Parent در پنجره XRef Scenes متحرک سازی کنید.

میتونید به موجودیت های صحنه ارجاع خارجی شده، snap (چِفت) کنید. میتونید از Snap، AutoGrid، و Clone و Align برای جایدهی اشیای محلی (اشیای داخلی صحنه اصلی)، همینطور برای انتخاب اشیا برای هدف Clone ها استفاده کنید. اگر نیاز دارید تا صحنه ارجاع داده شده رو حرکت بدید (move)، بچرخونید (rotate)، یا تغییر اندازه بدید (scale)، میتونید اونها رو به اشیای محلی بچسبونید (bind). جابجایی شیء ای که صحنه ارجاع داده شده خارجی به اون چسبیده شده باعث جابجایی تمام اشیای در صحنه با ارجاع خارجی میشه. همینطور میتونید از اشیای با ارجاع خارجی (externally referenced objects) در صحنه به عنوان سیستم مختصات مرجع استفاده کنید. وقتی تغییرات رو در صحنه با ارجاع خارجی ذخیره کنید (مثل اضافه کردن ، ویرایش یا حذف شیء)، صحنه XRef اون تغییرات رو به صورت وراثتی بروزرسانی میکنه.

 

وارد کردن کل دهکده به مدل ساختمان به صورت XRef

 

اگر اشیاء اسامی مشابه داشته باشن داده های Radiosity ، نمیتونه جزئی از XRef باشه. برای حل این مشکل، اسامی تکراری رو تغییر بدید. همینطور، داده های Radiosity رو هم به صورت خارجی ارجاع بدید، گزینه Save Scene Information In MAX File باید تو پنل Radiosity در پنجره Preferences روشن باشه. (به صورت پیش فرض روشن هست.)

توجه کنید که افکت های رندر از صحنه XRef به صحنه اصلی وارد نمیشن. برای استفاده از افکت های رندر (مثل Glow یا Flare) از فایل XRef، اونها رو به وسیله دگمه Merge (ادغام) که در پنجره Environment And Effects وجود داره، ادغام کنید.

نکته:  افکت های Atmospheric (محیطی) که در فایل منبع به اشیاء نسبت داده شده اند، اگر از فایل منبع به صورت XRef Scene استفاده بشه، به فایل اصلی وارد میشن.

 

انتخاب XRef Scene پنجره XRef Scenes رو نمایش میده. (این پنجره در ادامه توضیح داده شده است)

 

هم پوشانی

 

Ovelays (هم پوشانی ها) اجازه چندین ارجاع صحنه خارجی بدون ریسک وابستگی حلقه ای (Circular Dependency) رو میدن. صحنه XRef که به عنوان Overlay علامت زده شده باشه فقط توی صحنه اصلی که به اون فایل ارجاع داده میشه بار میشه، و در سایر صحنه هایی که ممکن هست از فایل اصلی داراری Overlay به عنوان XRef استفاده کنن دیده نمیشه. دو صحنه که به هم ارجاع دارن رو در نظر بگیرید:

 

 

معمولاً، 3ds Max این رو به عنوان یه وابستگی حلقوی در نظر میگیره، و این اجازه رو نمیده. اگرچه، میتونید این ترکیب از XRef ها رو با دنبال کردن مراحل زیر نصب کنید:

1. در صحنه 2، صحنه 1 رو XRef کنید و اون رو به عنوان overlay پرچم گذاری کنید.

2. صحنه 2 رو ذخیره کنید.

3. صحنه 1 رو باز کنید و صحنه 2 رو XRef کنید. صحنه 2 به صورت خارجی در صحنه 1 ارجاع داده شده، بدون داشته صحنه 1 داخل خودش به عنوان ارجاع خارجی.

مثال قبلی خیلی کاربردی نیست. اما در نظر بگیرید که میخواید بخشی از صحنه رو که ماسک کنید تا سایر هنرمندایی که صحنه رو XRef میکنن اون رو نبینن. برای مثال، دارید روی یه ساختمون کار میکنید و یه فایل CAD رو XRef کردید که لوله کشی ساختمان رو تو خودش داره، و صحنه زمین که به چند درخت XRef داره. گراف صحنه XRef چیزی شبیه به این میشه:

 

 

صحنه ساختمان، داده های زمین و لوله کشی رو XRef میکنه. صحنه زمین، درخت ها رو XRef میکنه. تصمیم میگیرید شما تنها کسی هستید که نیاز داره اطلاعات CAD لوله کشی رو ببینه. داده های لوله کشی CAD فقط برای تراز کردن جایی که پوسته ساختمان هست نیاز میشه، بنابراین شما داده های لوله کشی CAD رو به عنوان Overlay ، XRef میکنید. صحنه های دیگه ای که شامل صحنه ساختمان میشن لوله کشی رو نمیبینن. برای مثال، هنرمند دیگه ای که مسئول نورپردازی و دوربین هست یه XRef رو تو فایل ساختمان بار میکنه. حالا گراف XRef مثل این هست:

 

 

تو این مورد، Overlay برای پنهان کردن داده های اطلاعاتی از صحنه اصلی دیگه به کار رفته. استفاده دیگه از Overlay اجتناب از XRef های حلقوی هست. برای مثال، چهار هنرمند رو تصور کنید که روی صحنه ای از بلوک یک شهر کار میکنن، و هنرمند چهارم نور و دوربین رو جایگذاری میکنه. گرافک صحنه های با ارجاع خارجی ممکنه شبیه این باشه:

 

 

اما هنرمندایی که روی Building A و هنرمندی که روی Sky Bridge کار میکنه، نیاز دارن که کار همدیگه رو ببینن تا مطمئن بشن که همه چیز درست تنظیم شده. راه حل مشخصش این هست که فایل صحنه های همدیگه رو به صورت خارجی ارجاع بدن:

 

 

اما، 3ds Max یه حلقه از ارجاعات خارجی رو تشخیص میده و اجازه نمیده، مگر اینکه هر دوی Building A و Sky Bridge ارجاعات خارجیشون رو به صورت Overlay علامت گذاری کنن.

 

اخطار: اگر علامت Overlay رو برای صحنه XRef موجود خاموش کنید، باعث رخ دادن ارجاع خارجی حلقوی میشید، که تا زمانی که سعی کنید فایل رو مجدد باز کنید تشخیص داده نمیشه.

 

روندها

 

برای وارد کردن یک صحنه XRef:

1. به Application menu > Import > XRef Scene برید.

2. روی دگمه Add کلیک کنید. یه پنجره Open File ظاهر میشه که بهتون اجازه میده مکان فایل MAX ای رو که میخواید به عنوان ارجاع استفاده کنید مشخص کنید. یه نمایش بند انگشتی (thumbnail) برای کمک به تشخصی فایل ها هم وجود داره.

3. روی Open برای وارد کردن صحنه XRef به صحنه جاری کلیک کنید.

4. نام و آدرس فایل انتخاب شده در پنجره XRef Files ظاهر میشه. میتونید هر چندتا فایل که میخواید وارد کنید، همشون داخل پنجره XRef Files ظاهر میشن.

5. گزینه هایی که توی پنجره XRef Scenes میخواید رو انتخاب کنید.

میتونید روی نمایش صحنه XRef تاثیر بذارید، قابل رویت یا غیر قابل رویتش کنید، یا اشیای داخل فایل ارجاع شده رو به صورت bounding boxes (مکعب های مرزی) کنید. میتونید نور، دوربین، shapes، helpers یا انیمیشن ها رو وارد نکنید. میتونید کنترل کنید که بعد از بروزرسانی فایل اصلی، این فایل به صورت خودکار بروزرسانی بشه یا فقط در صورت درخواست. میتونید فایل رو فعال یا غیر فعال کنید، یا میتونید merge کنید، ارتباطات XRef رو قطع کنید و صحنه رو وارد فایل جاریتون کنید. میتونید صحنه رو به شیء والدی (Parent) بچسبونید تا صحنه XRef رو جابجا یا متحرک سازی کنید.

 

برای تغییر اندازه، چرخش یا جابجایی صحنه XRef:

1. شیء ای رو داخل صحنه جاری بسازید تا شیء والد باشه.

2. صحنه XRef رو از پنجره XRef File انتخاب کنید.

3. روی Bind (در گروه Parent) کلیک کنید، بعد با کلیک روی شیء والد در پنجره نمایش، شیء رو انتخاب کنید.

4. شیء والد رو جابجا کنید. صحنه XRef هم جابجا میشه.

اگر نقاط محور (pivot) شیء والد و صحنه XRef ، هر دو نزدیک به مرکز صحنه ( نقطه 0،0،0 ) باشن بهتر کار میکنه.

اگر صحنه XRef از فاصله زیادی از مرکز ساخته شده باشه، ممکن هست به مشکل بخورید. با تغییر اندازه (scale) شیء والد، صحنه XRef از مرکز جابجا میشه. برای غلبه بر این مشکل، میتونید یه شیء والد ثانویه بسازید که با صحنه XRef هم مرکز شده باشه. بعد شیء والد اصلی رو به شیء والد هم مرکز شده مرتبط (Link) کنید. بعد میتونید شیء والد هم مرکز شده رو تغییر اندازه بدید و XRef به سمت یا خلاف جهت مرکز جابجا نمیشه و از شیء والد اصلی هم برای جابجایی صحنه ارجاع شده استفاده کنید.

راه حل دوم برای مشکل تغییر اندازه، استفاده از Rescale World Units Utility (تغییر اندازه واحد اندازه گیری) در فایل اصلی هست.

 

 


 

پنجره XRef Scenes

 

پنجره XRef Scenes به شما اجازه میده صحنه های XRef  رو وارد یا حذف کنید. همینطور ابزارهایی برای کنترل نمایش صحنه XRef، گزینه هایی برای درنظر نگرفتن مؤلفه های صحنه، و توانایی چسبوندن به شیء والد برای تغییر اندازه، چرخش و جابجایی صحنه XRef رو میده.

 

-         دسترسی به XRef Scenes

گرچه XRef ها "جعبه های" غیر قابل دسترستی در صحنه هستن، به راه های مختلفی قابل دسترسی هستند.

. دوربین ها و نورها در صحنه های XRef از طریق لیست پنجره نمایش ها،  قابل دسترسی هستن و در صحنه جاری به پنجره نمایش ها نسبت داده شده اند.

. اشیایی صحنه های XRef در بخش Summary Info قرار داره.

. اشیاء قابل چفت شدن (snap) هستن یا میتونن برای alignment (هم ترازی) در گزینه های AutoGrid و Align استفاده بشن.

. AutoGrid روی اشیای صحنه های XRef کار میکنه.

. میتونید از اشیای صحنه های XRef به عنوان هدف برای کپی کردن یا reference systems استفاده کنید.

 

-         تو در تویی XRef Scenes

صحنه های XRef میتونن تو در تو بشن. به این شکل که صنه XRef میتونه شامل صحنه XRef دیگه ای باشه که باز اون هم میتونه شامل صحنه XRef دیگه ای باشه.

نکته: برای اینکه صحنه های XRef تو در تو به صورت خودکار بروزرسانی بشن، تمام والدهای فایل های صحنه (فایل هایی که به عنوان XRef وارد شده ان) باید گزینه Auto Update فعال داشته باشن.

 

-         رابط کاربری

 

 

 . لیست Xref Files

تمام صحنه های XRef داخل صحنه جاری رو نمایش میده، و به شما اجازه انتخاب اونها برای انجام عملیات رو میده. XRef هایی که غیر فعال شده اند (با خاموش کردن گزینه Enabled) در لیست، به جای رنگ سیاه با رنگ خاکستری نمایش داده میشن. اگر XRef ای به رنگ قرمز باشه، به این معنی هست که فایل اون قابل بارگذاری (load) نیست. یا فایل خراب هست، یا مسیر (path) درست یا نام درست فایل رو نشون نمیده.

 

. دگمه های Select

این دگمه های استاندارد الگوی انتخاب از لیست رو تغییر میدن:

All: تمام موارد لیست رو انتخاب میکنه

None: تمام موارد لیست رو از انتخاب خارج میکنه

Invert: الگوی انتخابی رو معکوس میکنه

 

. کادر XRef File path

به شما اجازه تغییر مسیر یا فایلی که با XRef scene انتخاب شده رو میده. برای استفاده، یکی از صحنه های XRef رو از لیست انتخاب کنید و بعد مشخصات رو در کادر تغییر بدید. یا میتونید به صورت مستقیم نام یا مسیر جدید رو وارد کنید، یا میتونید روی کادر سه نقطه سمت راست کادر کلیک کنید و بعد از پنجره Open File، فایل جدیدی رو انتخاب کنید. صحنه XRef جدیدی که انتخاب میکنید با اونی که در حال حاظر تو لیست مشخص شده جایگزین میشه.

 

. Add

پنجره Open File رو نمایش میده که میتونید یه فایل MAX رو برای بارگذاری داخل صحنه جاریتون به عنوان XRef انتخاب کنید. صحنه انتخاب شده داخل لیست سمت چپ ظاهر میشه، و اشیاء داخل پنجره نمایش ظاهر میشن.

همینطور میتونید با کلیک کردن و کشیدن، یک فایل MAX رو از Windows Eplorer وارد لیست کنید، یا وارد پنجره نمایش کنید که با منویی با گزینه های زیر روبرو میشید: Open File، Merge File، XRef File و Cancel.

 

. Convert Selected

به شما اجازه ساخت XRef از هر شیء ای در صحنه جاری که انتخاب کنید رو میده. در اصل، برای شما اشیاء رو Save Selectd میکنه، که به صورت خودکار از فایل MAX حذف میشن و داخل یه فایل جدید ذخیره میشن.

 

. Remove

از XRef، انتخاب های موجود رو از لیست و از صحنه جاری حذف میکنه.  برای استفاده، یکی یا بیشتر XRef رو از لیست انتخاب کنید، و بعد روی دگمه Remove کلیک کنید.

 

. XRef File Group

Enabled: برای غیر فعال کردن XRef های انتخاب شده خاموشش کنید. وقتی یک XRef غیر فعال هست، تو لیست به رنگ خاکستری نمایش داده میشه، و روی حافظه بار نمیشه.

Overlay: وقتی روشن باشه، با صحنه منبع به صورت Overlay رفتار میکنه. پیش فرض = Off. Overlay اجازه استفاده از چندین صحنه ارجاعی رو بدون ریسک وابستگی حلقه ای میده. صحنه ای که به عنوان Overlay مشخص شده به صحنه اصلی که ازش استفاده میکنه بار میشه، و در سایر صحنه هایی که ممکن هست فایل اصلی رو XRef کنن قابل دیدن نیست.

اخطار: اگر علامت Overlay رو برای صحنه XRef موجود خاموش کنید، باعث رخ دادن ارجاع خارجی حلقوی میشید، که تا زمانی که سعی کنید فایل رو مجدد باز کنید تشخیص داده نمیشه.

 

. Merge

 

 برای ادغام XRef انتخاب شده داخل صحنه به عنوان یک شیء واقعی روش کلیک کنید. پنجره ای ظاهر میشه که میتونید این عمل رو تأیید کنید. از اونجایی که XRef ادغام شده بخشی از صحنه میشه و دیگه XRef نیست، اسمش از لیست حذف میشه.

 

. گروهUpdate File

مشخص میکنه که چه زمانی و چطور صحنه های XRef بروزرسانی (Update) بشن. این گزینه ها به XRef های انتخابی اعمل میشن؛ برای مثال، یه XRef میتونه بروزرسانی خودکار داشته باشه، در حالی که یکی دیگه میتونه دستی باشه (با استفاده از دگمه Update Now).

اخطار: اگر XRef رو در صحنه ای با Radiosity بروزرسانی کنید، نتیجه radiosity رو احتمالاً باطل میکنید. بعد از بروزرسانی XRef، نتیجه Radioity رو reset کنید و دوباره محاسبش کنید.

Automatic: وقتی این مورد روشن باشه، صحنه XRef انتخابی به طور خودکار وقتی که منبعِ صحنه ذخیره بشه، تغییر پیدا میکنه.

Update Now: وقتی از Automatic استفاده نمیکنید روش کلیک کنید تا صحنه XRef انتخابی بروزرسانی بشه (یا زمانی که چندین صحنه XRef انتخاب شده ان و بعضی از اونها روی Automatic تنظیم نشده ان). وقتی روی Update Now کلیک میکنید، XRef برای هماهنگی با آخرین نسخه ذخیره شده صحنه منبع ، بروزرسانی میشه.

 

. گروه Display Option

این گزینه ها به شما اجازه میده تا نحوه نمایش XRef های انتخابی رو توی پنجره نمایش مشخص کنید. این گزینه ها هیچ تأثیری روی رندر صحنه ندارن.

Visible: برای نمایش دادن یا مخفی کردن XRef های انتخابی اون رو خاموش یا روشن کنید. این فقط روی قابل رویت بودن XRef ها در پنجره نمایش تأثیر میذاره (نه در رندر). همینطور، در نظر داشته باشید، رفتارش با گزینه Enabled متفاوت هست.خاموش کردن Visible فایل XRef رو از حافظه حذف نمیکنه.

Box: برای نمایش XRef ها به صورت محدوده مکعبی (bounding box) این گزینه رو روشن کنید. برای نمایش کامل شیء اون رو خاموش کنید.

 

. گروه Ignore

این گروه به شما اجازه میده تا دسته هایی رو که نمیخواید با صحنه XRef وارد بشن رو مشخص کنید. برای مثال، اگر Lights رو فعال کنید، نورهای فایل منبع XRef وارد صحنه جاری نمیشن. میتونید این دسته ها رو هر زمانی روشن و خاموش کنید، اما اگه یه صحنه XRef رو Merge کنید در حالی که یه دسته غیر فعال باشه، اشیای اون دسته توی صحنه ادغام نمیشن.

Lights: برای در نظر نگرفتن نورها روشنش کنید

Cameras: برای در نظر نگرفتن دوربین روشنش کنید

Shapes: برای در نظر نگرفتن اَشکال روشنش کنید

Helpers: برای در نظر نگرفتن helper ها روشنش کنید

Animation: برای در نظر نگرفتن انیمیشن روشنش کنید. تمام انیمیشن داخل صحنه غیر فعال میشه و صحنه مشابه فریم 0 صحنه منبع ظاهر میشه.

 

اخطار: فرزندان اشیای در نظرگفته نشده هم در نظر گرفته نمیشن. برای مثال، اگر اشیایی رو به عنوان فرزند به یه Dummy وصل کرده باشید و Helper ها رو نظر نگیرید، اونوقت اشیاء هم در نظر گرفته نمیشن.

 

. گروه Parent

این کنترل ها به شما اجازه جایگذاری و متحرک سازی صحنه های XRef رو داخل صحنه جاری با جسبوندن (binding) صحنه XRef به شیء والد میدن.

کادر نام Parent: نام والد XRef انتخابی رو نمایش میده.

Bind: روش کلیک کنید و بعد روی یک شیء توی صحنه جاری کلیک کنید تا والد XRef مشخص بشه. یکبار که یک XRef به یه شیء والد چسبیده بشه، جابجایی والد به XRef به ارث میرسه. بنابراین، میتونید XRef رو با متحرک سازی مکان شیء والد، متحرک سازی کنید.

Unbind: برای جدا شدن XRef مشخص شده از والدی که بهش چسبیده روش کلیک کنید.

چسبوندن (binding) صحنه های XRef به اشیاء، مشابه متصل کردن (Linking) اشیاء و عملیات دگمه های Link/Unlink در نوار ابزار هست.

اگر یه صحنه XRef لینک شده رو ادغام کنید، تا تبدیل به اشیای صحنه جاری بشن، اشیای صحنه XRef فرزندان متصلِ والدهای چسبیده میشن. در اینجا، میتونید اونها رو Unlink کنید (به وسیله نوار ابزار)، و اونها فاصلشون رو از والد حفظ میکنن.

 

.Close

برای بستن پنجره روش کلیک کنید.

 

ترجمه از CGCube

 


منبع: Autodesk


 

3Ds Max   Tutorial   Basics   آموزش   پایه