امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


 توی این آموزش، میخوایم با رابط Maya آشنا بشیم. اولین باری که Maya رو باز میکنید ممکنه براتون سردرگم کننده باشه ، بنابراین میخوایم UI رو براتون به بخش های قابل درک تقسیم کنیم.

 

در حین آموزش چند میانبر رو میگیم ، که میتونه به طور چشمگیری راندمان کارتون رو بالا ببره. اشاره به این مطلب ضروری هست که همیشه یه کار رو میتونید از چند راه مختلف انجام بدید ، پس از اینکه چند تا دگمه رو بزنید و ببینید چه اتفاقی میفته نترسید. اگر UI به هم ریخت ، همیشه میتونید اون رو تنظیم مجدد ( Reset ) کنید.

 

قدم 1 : تفکیک رابط Maya

وقتی Maya رو باز میکنید ، با چیزی شبیه به تصویر زیر روبرو میشید – البته بدون اون رنگ های خوشگل.

این یه تفکیک مختصر از بخش های رنگ شده هست:

 

a) Menu bar
b) Status bar
c) Shelves
d) Viewport Panel bar
e) Toolbox
f) Window configuration
g) Channel Box
h) Layer Editor
i) Timeline and Playback Controls
j) Time Range and Character Sets
k) Command Line and Script Editor
l) Workspace
m) Viewcube
n) View Axis
o) World-space Origin
p) Grid
q) Indicates the view you're currently in

 

 

چون رابط Maya به وسیله Qt framework ساخته شده ، سفارشی سازیش ( Customize)  بسیار آسان هست ، بیشتر منوها خط نقطه چین کنارشون دارن ؛ این به شما اجاز میده منو رو از جایی که هست بردارید و به جای دیگه منتقلش کنید. همینطور میتونید جلوتر برید و با Qt Designer رابط کاربری سفارشی شده خودتون رو بسازید.

 

قدم 2 : Menu bar ، Status bar و Hotbox

Menu bar ( نوار منو ) بالای UI تمام ابزارهای اصلی رو مثل Save ( ذخیره سازی ) و Save As ( ذخیره با عنوان ) رو زیر File ، همینطور Undo ( بازگشت ) و Redo ( دوباره ) رو زیر Edit.

زیر Menu bar ، یه منوی بازشونده میبینید که میتونید واحدی ( Module ) رو که میخواید توش کار کنید تعیین کنید. این واحدها عبارت اند از:

 

Animation

Polygon

Surfaces

Dynamics

Rendering

nDynamics

Customize

 

متوجه میشید که ، بر اساس کاری که دارید انجام میدید ، این واحدها رو تغییر خواهید داد. با انجام این کار ، Menu bar ابزارهای مخصوص به اون واحد رو در خودش قرار میده.

با استفاده از Hotbox ، میتونید به تمام منوها با یک کلیک دست پیدا کنید. توی هر پنجره نمایشی ( Viewport ) که میخواید Space رو روی کیبورد نگه دارید تا Hotbox ظاهر بشه. بعد میتونید با موس روی هر گزینه ای که میخواید برید و با LMB ( کلیک چپ موس ) ابزار دلخواهتون رو انتخاب کنید.

اگر LMB رو دور چهار جهت Hotbox نگه دارید ، میتونید بعضی از ابزارهای اضافی رو هم مشاهده کنید. همینطور میتونید از کلیدهای F2 و F6 کیبورد برای تعویض میان واحدها استفاده کنید.

 

  

جستجو

آموزش تصادفی

استفاده از HDRI در 3ds Max با V-Ray

 


 برای بیشتر کارهای رندرم ، از  3ds max 8 و V-Ray 1.5 استفاده میکنم گرچه Mental Ray ، Brazil و finalRender هم از رندر به وسیله HDRI ساپورت میکنن ، برای من V-Ray قابل مدیریت تر و قابل درک تر بود. گرچه در آینده آموزش هایی برای استفاده HDRI در موتور رندرهای بزرگ دیگه هم مینویسم.

 

ادامه مطلب...

Facebook
Facebook
Telegram
Telegra,
Google
Google

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است