امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


 توی این آموزش، میخوایم با رابط Maya آشنا بشیم. اولین باری که Maya رو باز میکنید ممکنه براتون سردرگم کننده باشه ، بنابراین میخوایم UI رو براتون به بخش های قابل درک تقسیم کنیم.

 

در حین آموزش چند میانبر رو میگیم ، که میتونه به طور چشمگیری راندمان کارتون رو بالا ببره. اشاره به این مطلب ضروری هست که همیشه یه کار رو میتونید از چند راه مختلف انجام بدید ، پس از اینکه چند تا دگمه رو بزنید و ببینید چه اتفاقی میفته نترسید. اگر UI به هم ریخت ، همیشه میتونید اون رو تنظیم مجدد ( Reset ) کنید.

 

قدم 1 : تفکیک رابط Maya

وقتی Maya رو باز میکنید ، با چیزی شبیه به تصویر زیر روبرو میشید – البته بدون اون رنگ های خوشگل.

این یه تفکیک مختصر از بخش های رنگ شده هست:

 

a) Menu bar
b) Status bar
c) Shelves
d) Viewport Panel bar
e) Toolbox
f) Window configuration
g) Channel Box
h) Layer Editor
i) Timeline and Playback Controls
j) Time Range and Character Sets
k) Command Line and Script Editor
l) Workspace
m) Viewcube
n) View Axis
o) World-space Origin
p) Grid
q) Indicates the view you're currently in

 

 

چون رابط Maya به وسیله Qt framework ساخته شده ، سفارشی سازیش ( Customize)  بسیار آسان هست ، بیشتر منوها خط نقطه چین کنارشون دارن ؛ این به شما اجاز میده منو رو از جایی که هست بردارید و به جای دیگه منتقلش کنید. همینطور میتونید جلوتر برید و با Qt Designer رابط کاربری سفارشی شده خودتون رو بسازید.

 

قدم 2 : Menu bar ، Status bar و Hotbox

Menu bar ( نوار منو ) بالای UI تمام ابزارهای اصلی رو مثل Save ( ذخیره سازی ) و Save As ( ذخیره با عنوان ) رو زیر File ، همینطور Undo ( بازگشت ) و Redo ( دوباره ) رو زیر Edit.

زیر Menu bar ، یه منوی بازشونده میبینید که میتونید واحدی ( Module ) رو که میخواید توش کار کنید تعیین کنید. این واحدها عبارت اند از:

 

Animation

Polygon

Surfaces

Dynamics

Rendering

nDynamics

Customize

 

متوجه میشید که ، بر اساس کاری که دارید انجام میدید ، این واحدها رو تغییر خواهید داد. با انجام این کار ، Menu bar ابزارهای مخصوص به اون واحد رو در خودش قرار میده.

با استفاده از Hotbox ، میتونید به تمام منوها با یک کلیک دست پیدا کنید. توی هر پنجره نمایشی ( Viewport ) که میخواید Space رو روی کیبورد نگه دارید تا Hotbox ظاهر بشه. بعد میتونید با موس روی هر گزینه ای که میخواید برید و با LMB ( کلیک چپ موس ) ابزار دلخواهتون رو انتخاب کنید.

اگر LMB رو دور چهار جهت Hotbox نگه دارید ، میتونید بعضی از ابزارهای اضافی رو هم مشاهده کنید. همینطور میتونید از کلیدهای F2 و F6 کیبورد برای تعویض میان واحدها استفاده کنید.

 

  


 

 

قدم 3: گذار در پنجره نمایش

برای آشنایی با هر نرم افزار 3D ، نیاز هست که گشت و گذار توی فضای 3D و 2D رو یاد بگیرید. در Maya ، همش راجع به کلید Alt و ترکیبش با یکی از سه کلید موس هست:

 

برای جابجایی ( Track ) دوربین ، از Alt + MMB استفاده کنید. ( Alt و کلید وسط موس )

برای چرخش ( Rotate ) دوربین از  Alt + LMB استفاده کنید. ( Alt و کلید چپ موس )

برای بزرگنمایی ( Zoom ) به داخل و خارج از Alt + RMB استفاده کنید. ( Alt و کلید راست موس )

 

برای بزرگنمایی هیمنطور میتونید از چرخاندن MMB اسفاده کنید. متوجه خواهید شد که توی نمای Perspective میتونید از هر سه حرکت گفته شده استفاده کنید ، در حالی که توی نماهای Orthographic ( بالا ، کنار ، روبرو ) به جابجایی و برگنمایی محدود میشید.

موقع گذار در بعضی پنجره ها ، مثل Graph Editor یا Hypershade ، این گزینه های گذار هم اضافه میشن:

میتونید پنجره های نمایش رو با زدن روی کلید Space بزرگ ( maximize ) یا کوچک ( minimize ) کنید.

 

 

قدم 4 : ابزارهایی برای مبادله

وقتی از گذار توی Maya راضی شدیم ، نیاز به چند ابزار برای کار کردن باهاشون داریم. ابزارهای پایه ای که ازشون استفاده میکنید ابزارهای انتخاب ( Selection ) و جابجایی ( Transformation ) هستن.

در نیمه بالایی Toolbox ( جعبه ابزار ) ، ابزار انتخاب اصلی رو دارید ( کلید میانبر Q ) و با حرکت به پایین ابزار Lasso و Paint Selection رو دارید. ابزارهای Move ( جابجایی ) ، Rotate ( چرخش ) و Scale ( اندازه ) رو دارید ( به ترتیب کلیدهای میانبر W ، E و R ).

 

پایین تر Universal Manipulator رو دارید ، که به نظر من استفاده ازش به شدت وحشتناک هست ( اگر از Maya 2014 استفاده میکنید زیر Modify > Transformation Tools پیداش میکنید). همینطور میتونید میتونید با دوبار کلیک روی هرکدوم از ابزارها تنظیمات اون ابزار رو باز کنید ، که به دلایل زیادی بسیار مفید هست ، مثل تغییر بین حالت های کاری World یا Local.

یه میانبر مفید برای تنظیمات این بزارها این هست که میانبر کیبورد رو نگه دارید و LMB رو بزنید تا یه منوی نشانه گذاری برای تغییر این تنظیمات باز بشه. برای مثال ، نگه داشتن W + LMB به شما اجاز میده تنظیمات ابزار جابجایی رو تغییر بدید.

 

 

قدم 5 : Attribute Editor ، Channel Box و Outliner

زمان زیادی رو صرف کار با این سه پنجره خواهید کرد بنابراین یه تفکیک سریع راجع به این که کجا پیداشون کنید و چیکار انجام میدن داریم.

برای دسترسی به Attribute Editor یا Channel Box ، میتونید Ctrl + A رو بزنید. این باعث تعویض بین این دو منو میشه مگر اینکه صحنه رو سفارشی سازی کنید تا هردوشون رو داشته باشید. Channel Box به شما اجازه تغییر پارامترهای شی انتخاب شده رو میده ، مثل موقعیت مکانیش ، چرخش و سایزش. اگر هر پارامتر اضافی رو به شیتون اضافه کنید ، توی این پنجره نمایش داده میشه.

Attribute Editor مشابه هست ، اما پارامترهای خیلی بیشتری رو نمایش میده مثل پارامترهای جنس ( Material ) شی. Outliner توی ابزار Windows Configuration ( سومین Icon ) یا توی Menu bar زیر بخش Window > Outliner هست.

Outliner چیزهایی که توی فایلتون هست رو نمایش میده. یکی از جاهایی هست که به شما اجازه سازمان دهی به صحنه رو میده ، چیزهایی مثل وراثت ، تغییر نام و وظایف مورد انتخاب شده. تمیز نگه داشتن صحنه خیلی مهم هست و این یکی از جاهایی هست که میتونید باهاش این کار رو انجام بدید.

 

 

نکته برتر: از میانبرها استفاده کنید!

میتونید از امکانات وحشتناک Viewcube  برای گذار توی صحنتون استفاده کنید و اینجا بود که فهمیدم یه خوبی داره : اگر توی صحنتون گم شدید ، میتونید با کلیک روی آیکن خانه گوشه بالا و چپ Viewcube به موقعیت پیش فرض برگردید. به جز این ، بهتون اصرار میکنم که به Viewcube برای گذار توی صحنه تکیه نکنید. یاد بگیرید از کلید Alt و میانبرهای دیگه مثل Q ، W ، E و R استفاده کنید تا راندمان کاریتون بالا بره.

 

ترجمه از CGCube


 منبع: 3dtotal


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

داستان ساخت Crisp از arch-viz

 


نرم افزارهای مورد استفاده: 3ds Max، V-Ray، Marvelous Designer، Photoshop

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است