امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


آشنایی با رابط کاربری ( User Interface ) یه نرم افزار 3D میتونه چالش برانگیز باشه. حتی اگر توی یه نرم افزار 3D دیگه هم تجربه داشته باشید ، کار با یه نرم افزار جدید به دلایلی مثل سیستم نام گذاری جدید ، میانبرهای جدید ، کنترل های گشت و گذار در صحنه و ... میتونه مشکل باشه.

 

کسب سرعت میتونه زمان بر باشه. اگر میخواید از نرم افزار سه بعدی Blender استفاده کنید، حتماً شنیدید که یادگیری UI نرم افزار زمانبر هست.

وقتی برای اولین بار Blender رو باز میکنید قطعاً اینجوری به نظر میرسه ، اما مثل هر نرم افزار 3D دیگه ، با کمی تمرین و صبر متوجه میشید که Blender UI اونجوری هم بد نیست ، به شدت قابل سفارشی سازی هست که به شما این امکان رو میده که بر اساس نیازتون تغییرش بدید. توی این آموزش نگاهی به رابط کاربری این نرم افزار میکنیم و کمک میکنیم تو کار باهاش سرعتتون بیشتر بشه.

 

Windows and Headers (هدر ها و پنجره ها)

 

 

نحوه نامگذاری های Blender کمی با سایر برنامه های 3D تفاوت داره. UI از بخشهایی به نام headers و windows ساخته شده ، header در اصل نوار ابزار (toolbar) هست ، و window اطلاعات مربوط به اون header هست. هر header ای یک window داره ، به جز Info Header ، که بعداً دربارش یاد میگیرید.

در مجموع 16 نوع window مختلف وجود داره، که یعنی 16 نوع header متفاوت هم وجود داره. هر window میتونه به انواع editor های مختلفی نسبت داده بشه. مثلاً ، Outliner window میتونه به Dope Sheet یا هر کدوم از 16 نوع دیگه تغییر داده بشه.

 

Info Header (هدر مشخصات)

 

 

 

بالاترین قسمت UI نرم افزار Blender بخش Info Header رو دارید. Info Header بعضی از چیزهای معمول رو که از نرم افزار انتظار دارید نمایش میده. File رو دارید که به شما اجازه میده کارهای مثل open و save و a new scene رو انجام بدید. کنار اون Render menu هست ، که روش سریعی برای رندر یه عکس یا انیمیشن هست.

کنار اون Window panel رو دارید. به شما اجازه کارهایی مثل duplicate کردن window ، تمام صفحه کردن ( full screen ) کردن و ذخیره screenshot رو میده. یه راه سریع برای دسترسی به راهنمای Blender و فروم های اینترنتی Blender هم هست.

همینطور متوجه دو سربرگ ( tab ) متفاوت کنار Help menu خواهید شد. اولین سربرگ Current Screen ( صفحه جاری ) هست. با کلیک روی آیکن کوچک سمت چپ چندین مدل layoutsUI ( لایه بندی رابط کاربری ) متفاوت رو بهتون نمایش میده، مثل لایه بندی UI برای متحرک سازی و بافت دهی ( texturing ) . اینجا همچنین میتونید لایه بندی های خودتون رو با نام دلخواهتون ذخیره کنید.

در نهایت سربرگ Current Engine ( موتور جاری ) هست. به شما اجازه میده از بین موتورهای متفاوت Blender استفاده کنید ، مثل Blender Render engine ، Blender Game engine یا Cycles Render.

 

Outliner Window (پنجره Outliner)

 

 

 

سمت راست رابط Outliner هست. اگر قبلاً از Maya استفاده کرده باشید ، Outliner مشابه با همونجا عمل میکنه. میتونید تمام اشیای داخل صحنتون رو ببینید و سلسله مراتبشون ( hierarch ) تنظیم کنید. همینطور میتونید خیلی سریع هر کدوم از اشیا رو که خواستید با کلیک روی آیکن چشم مخفی ( hide ) کنید. همینطور این قابلیت رو داره که با کلیک روی آیکن مکان نما ( cursor ) با کلیک موس در پنجره نمایش روی اون شی ، شیتون انتخاب نشه، و با انتخاب آیکن دوربین ، اون شی به خصوص در رندر نهاییتون دیده نخواهد شد.

 

جستجو

آموزش تصادفی

داستان ساخت Old Pillar – Reloaded

 


نرم افزارهای مورد استفاده: 3ds Max، Zbrush، Google SketchUp، Corona Renderer، Forest Pack، Photoshop

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است