امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


آشنایی با رابط کاربری ( User Interface ) یه نرم افزار 3D میتونه چالش برانگیز باشه. حتی اگر توی یه نرم افزار 3D دیگه هم تجربه داشته باشید ، کار با یه نرم افزار جدید به دلایلی مثل سیستم نام گذاری جدید ، میانبرهای جدید ، کنترل های گشت و گذار در صحنه و ... میتونه مشکل باشه.

 

کسب سرعت میتونه زمان بر باشه. اگر میخواید از نرم افزار سه بعدی Blender استفاده کنید، حتماً شنیدید که یادگیری UI نرم افزار زمانبر هست.

وقتی برای اولین بار Blender رو باز میکنید قطعاً اینجوری به نظر میرسه ، اما مثل هر نرم افزار 3D دیگه ، با کمی تمرین و صبر متوجه میشید که Blender UI اونجوری هم بد نیست ، به شدت قابل سفارشی سازی هست که به شما این امکان رو میده که بر اساس نیازتون تغییرش بدید. توی این آموزش نگاهی به رابط کاربری این نرم افزار میکنیم و کمک میکنیم تو کار باهاش سرعتتون بیشتر بشه.

 

Windows and Headers (هدر ها و پنجره ها)

 

 

نحوه نامگذاری های Blender کمی با سایر برنامه های 3D تفاوت داره. UI از بخشهایی به نام headers و windows ساخته شده ، header در اصل نوار ابزار (toolbar) هست ، و window اطلاعات مربوط به اون header هست. هر header ای یک window داره ، به جز Info Header ، که بعداً دربارش یاد میگیرید.

در مجموع 16 نوع window مختلف وجود داره، که یعنی 16 نوع header متفاوت هم وجود داره. هر window میتونه به انواع editor های مختلفی نسبت داده بشه. مثلاً ، Outliner window میتونه به Dope Sheet یا هر کدوم از 16 نوع دیگه تغییر داده بشه.

 

Info Header (هدر مشخصات)

 

 

 

بالاترین قسمت UI نرم افزار Blender بخش Info Header رو دارید. Info Header بعضی از چیزهای معمول رو که از نرم افزار انتظار دارید نمایش میده. File رو دارید که به شما اجازه میده کارهای مثل open و save و a new scene رو انجام بدید. کنار اون Render menu هست ، که روش سریعی برای رندر یه عکس یا انیمیشن هست.

کنار اون Window panel رو دارید. به شما اجازه کارهایی مثل duplicate کردن window ، تمام صفحه کردن ( full screen ) کردن و ذخیره screenshot رو میده. یه راه سریع برای دسترسی به راهنمای Blender و فروم های اینترنتی Blender هم هست.

همینطور متوجه دو سربرگ ( tab ) متفاوت کنار Help menu خواهید شد. اولین سربرگ Current Screen ( صفحه جاری ) هست. با کلیک روی آیکن کوچک سمت چپ چندین مدل layoutsUI ( لایه بندی رابط کاربری ) متفاوت رو بهتون نمایش میده، مثل لایه بندی UI برای متحرک سازی و بافت دهی ( texturing ) . اینجا همچنین میتونید لایه بندی های خودتون رو با نام دلخواهتون ذخیره کنید.

در نهایت سربرگ Current Engine ( موتور جاری ) هست. به شما اجازه میده از بین موتورهای متفاوت Blender استفاده کنید ، مثل Blender Render engine ، Blender Game engine یا Cycles Render.

 

Outliner Window (پنجره Outliner)

 

 

 

سمت راست رابط Outliner هست. اگر قبلاً از Maya استفاده کرده باشید ، Outliner مشابه با همونجا عمل میکنه. میتونید تمام اشیای داخل صحنتون رو ببینید و سلسله مراتبشون ( hierarch ) تنظیم کنید. همینطور میتونید خیلی سریع هر کدوم از اشیا رو که خواستید با کلیک روی آیکن چشم مخفی ( hide ) کنید. همینطور این قابلیت رو داره که با کلیک روی آیکن مکان نما ( cursor ) با کلیک موس در پنجره نمایش روی اون شی ، شیتون انتخاب نشه، و با انتخاب آیکن دوربین ، اون شی به خصوص در رندر نهاییتون دیده نخواهد شد.

 


 

 

Properties Window (پنجره مشخصات)

 

 

 

دقیقاً زیر Outliner ، Properties Panel ( پنل  مشخصات ) قرار داره. به طور پیش فرض ، پنل مشصخات براتون تنظیمات رندر رو نشون میده. چیزهایی مثل اندازه تصویر خروجی ، فعال کردن motion blur و بسیاری گزینه های دیگه رو دارید. اگر توجه کنید بالای properties panel چندین آیکن متفاوت وجود داره. هر کدوم از اینها مشخصات مختلفی رو برای وظایف مختلف توی Blender نمایش میده.

برای مثال ، Scene Properties ( مشخصات صحنه ) وجود داره که به شما اجازه میده چیزهایی مثل واحد اندازه گیری رو تعیین کنید. همینطور پنل Object Properties ( مشخصات شی ) وجود داره. تمام مشخصات مختلف رو برای شی انتخاب شده میتونید اینجا ببینید. میتونید چیزهایی مثل wireframe ( نمایش سیمی ) یا تغییر چرخش و اندازه رو توش پیدا کنید.

 

Timeline Window (پنجره زمان)

 

 

 

پایین رابط کاربری Blender ، Timeline قرار داره.اینجا جایی هست که میتونید Keyframe ها رو ( برای متحرک سازی )  تنظیم کنید ، تعداد فریمهای انمیشن رو تغییر بدید ، همینطور گزینه های معمول Timeline رو مثل play ، stop و پرش بین فریم ها و keyframe ها رو دارید.

 

Tool Shelf (قفسه ابزار)

 

 

Tool Shelf سمت چپ رابط کاربری Blender قرار داره. جایی هست که میتونید اشیای ساده مثل cube ( مکعب ) ، cylinder ( استوانه ) و ... رو بسازید. میتونید چیزهایی مثل نوشته یا نور رو هم بسازید. Tool Shelf سربرگ های مختلفی داره. برای مثال ، سربرگ Tools وجود داره که به شما اجازه duplicate ( کپی همسان ) ، Undo ( خنثی کردن ) ، Smooth ( نرم کردن ) و Translate شیتون رو میده. همینطور سربرگ Animation هست که بهتون اجازه میده keyframe ایجاد یا پاک کنید و انیمیشنتون رو کامل ( Bake ) کنید.

 

3D View Window (پنجره نمایش 3D)

 

 

 

وسط رابط کاربری مشخصاً پنجره نمایش 3D دارید ، جایی که همه تغییرات رو روی صحنتون اعمال میکنید. پایین پنجره نمایش ، 3D view header قرار داره. این هدر جزی از پنجره نمایش هست و همیشه قابل رویته. منوهای مختلفی رو داره مثل View که به شما اجازه تغییر دوربین و تغییر بین چهار پنجره نمایش رو میده تا هر چهار پنجره نمایش رو یکجا داشته باشید. منوی Add به شما اجازه میده اشیایی رو که بیشتر استفاده شدن مثل نورها ، دوربین ، نوشته و ... رو ایجاد کنید.

همینطور Modes رو دارید. به صورت پیش فرض Blender روی Object Mode ( حالت شی ) قرار داده شده. اگر روی پیکان کوچیکی که اونجاست کلیک کنید یه منو براتون باز میکنه که Edit Mode ، Sculpt Mode ، Vertex Paint Mode ، Weight Paint Mode و Texture Paint Mode رو توش نشون میده.

وقتی Edit Mode رو انتخاب کنید میتونید vertex ( نقاط ) ، faces ( وجه ها ) و edges ( اضلاع ) شیتون رو انتخاب کنید. سربرگ Tools حالا چیزهایی مثل extrude و subdivide و ابزارهای کار با UV رو داره.

حالت Sculpt Mode ، Tool Shelf رو تغییر میده تا ابزاهای مختلف مجسمه سازی مثل قلم ها رو بهتون نشون بده. حالت های vertex ، weight و texture paint هم Tool Shelf رو تغییر میدن تا ابزارهای مرتبط با همون حالت خاص رو ببینید.

 

ترجمه از CGCube


 منبع: digital-tutors


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

استفاده از فیلتر Liquify در فتوشاپ CC

 


 در نگاه اول شاید فکر کنین فیلتر Liquify فقط برای ساخت تصاویر احمقانه از آدما با به هم ریختن ویژگی های چهره شون هست. اما ، میتونید از ابزارهایی که liquify به شما میده برای تمیزکاری ، بهبود بخشی و دست کاری تصاویر استفاده کنید تا تصاویرتون جذاب تر به نظر برسن.

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است