امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


برپایی نورپردازی عالی یه بخش مهم از تولید هست. نورپردازی نقشی کلیدی در رندرگیری بازی میکنه و چیزها رو قابل باور و واقعی میکنه. در حالی که چیزهای مختلفی در کیفیت یه رندر نقش دارن، مثل متریال ها (materials)، بافت ها (textures) و چیزهای زیاد دیگه، نورپردای چیزی هست که باید درست تنظیم بشه تا ظاهری که میخواید رو به دست بیارید. به خاطر این که بدون نورپردازی ... خب مدلتون دیده نمیشه. تو این مقاله، قرار هست که درباره بعضی از ابزارهای نورپردازی CINEMA 4D و چگونگی تنظیم نورپرداری ای که مناسب چندین موقعیت مختلف باشه صحبت کنیم.

 

 من یه مدل از یه اسپری رنگ رو تو CINEMA 4D دارم. متریال های فلز خیلی پایه رو بهش اعمال کردم، اما چیز پیچیده ای نیست. از پیش ساخته های (preset) زیادی که توی متریال ها وجود داره استفاده کردم. برای یادگیری یک سری تکنیک های نورپردازی این یه مدل خیلی خوب هست به خاطر اینکه خیلی پیچیده نیست تا زمان زیادی برای رندر نیاز داشته باشه، و با تنوع متریال هایی مثل سر پلاستیکی و بدنه فلزی، میتونید تفاوت های خوبی در نورپردازی داشته باشیم و بر اساس تنظیمات، تجربه ظاهرهای متفاوتی رو داشته باشیم. وقتی به نورپردازی میرسه، همش راجع به جایگذاری نورهای مجازی توی صحنتون نیست، البته به وضوح مسئله مهمی هست. اما برای به دست آوردن نورپردازی واقعی باید بدونید چه مشخصات رندری رو تغییر بدید تا مطمئن بشید سایه ها و بازتاب نور واقعی به دست میارید. گرچه، تو ذهنتون باشه که اغلب اوقات ممکن هست نیاز به تغییر متریال ها هم وجود داشته باشه، به خصوص وقتی شروع به اضافه کردن نورها میکنید و میبینید که متریال ها چطور با نورها تعامل میکنند.

 

استفاه از Physical Sky

میتونید با استفاده از Physical Sky خود CINEMA 4D یه آماده سازی خیلی سریع انجام بدید. البته این تنظیمات نور احتمالاً خیلی خوب عمل نمیکنه مگر اینکه رندر یه صحنه فضای خارجی باشه، یا چیزی که بخواید مثل فضای خارجی به نظر برسه. 

 Physical Sky در زمان کوتاه به شما نتایج عالی میده، و نیاز به تنظیمات زیادی نداره. بر اساس صحنتون ممکن هست نیاز به زمین داشته باشید. من خودم رو راجع به پس زمینه (background) نگران نمیکنم، بنابراین رفتن به Create>Environment>Floor برامون یه زمین ساده رو رسم میکنه و اینجوری به نظر نخواهد رسید که اسپریمون رو هوا معلق مونده.

 

 

وقتی زمین در محلش قرار گرفت، میتونید به طور مستقیم از طریق پنجره نمایش (viewport) با انتخاب آیکون Render View یک تست رندر رو اجرا کنید. باید یه رندر ساده ببینید، با یه زمین آبی. در حال حاظر هیچ نوری توی صحنه قرار نگرفته، بنابراین رندر بسیار یکدست به نظر میرسه، اما با شروع به تغییر رندر در آینده خواهید دید که کیفیت شروع به افزایش میکنه.

 

 

بیاید حالا Physical Sky رو بسازیم، به این منظور به Create>Physical Sky>Physical Sky برید. باید ببینید که صحنه به آرامی شروع به روشن شدن میکنه و یه قطب نما مستقیماً در مرکز قرار میگیره. بعداً میگیم که چرا باید اون رو تغییر بدید.

 

 

 

اگر یک تست رندر دیگه انجام بدید فوراً خواهید دید که صحنه همین حالا خیلی بهتر به نظر میرسه. یه نور نرم خوب وجود داره و سایه هم ایجاد شده. وقتی زاویه دوربین رو تغییر بدید و یه رندر دیگه رو اجرا کنید میبینید که واقعاً یه آسمان توی صحنتون وجود داره. بر اساس اینکه چه چیزی رو رندر میگیرید، ممکن هست این به درد بخور باشه یا نباشه. همش به نوع صحنه ای که دارید میسازید بستگی داره.

 

 

بیایید درباره اینکه چطور کیفیت رندر رو حتی بیشتر از این افزایش بدیم صحبت کنیم.

Render Setting (تنظیمات رندر) رو باز کنید و زیر Effect گزینه Global Illumination رو انتخاب کنید.

 

 

 

در سربرگ Global Illumination باید لیستی از تنظیمات مختلف رو ببینید، میتونیم یکی از همین پیش ساخته هایی که خود CINEMA 4D داره رو فعال کنیم، از اونجایی از Physical Sky برای روش نورپردازیمون استفاده میکنیم میتونید گزینه پیش ساخته Exterior – Physical Sky رو برای تنظیمات Global Illumination انتخاب کنید.

 

 

 

وقتی یه تست رندر دیگه اجرا کنیم چند ثانیه بیشتر طول میکشه چون Global Illumination باید محاسبه بشه، اما کیفیت رندر فقط با فعال کردن Global Illumination در تنظیمات رندر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده.

 

 

 

در نهایت، اگر به Render Setting برگردیم میتونیم Ambient Occlusion رو فعال کنیم که به ما سایه های بسیار عمیق تری میده و اسپری رو بیشتر نمایش میده.

 

 

 

فقط تو چند دقیقه، تونسیم یه رندر مناسب با استفاده از نورپردازی که فقط با قرار دادن Physical Sky در صحنه انجام دادیم، به دست بیاریم.

 

 

 

همون طور که قبل تر اشاره کردم، وقتی Physical Sky رو ساختیم یه قطب نمای کوچک در صحنه قرار گرفت، این به ما اجازه میده تا جهت خورشید رو تغییر بدیم بنابراین اگر Physical Sky رو انتخاب کنید و چرخش (rotation) رو روشن کنید، میتونید قطب نما رو بچرخونید و جهت خورشید تغییر خواهد کرد.

 

 

و قطعاً وقتی که رندر بگیریم نتیجش رو خواهیم دید، پس در اصل میتونید زمان روز رو با چرخش قطب نما تغییر بدید.

 

 


 

نوردهی سه نقطه ای

یه روش خیلی معمول رندرگیری استفاده از روش کاری نوردهی سه نقطه ای هست. نوردهی سه نقطه ای همونجور که از اسمش پیداست، تنظیم سه نور برای روشن کردن شیء شما از تمام جهات هست برای اطمینان از اینکه هیچ سایه عمیقی وجود نداره. این روشی هست که اغلب برای بصری سازی کالا به کار میره، چون میخواید بیننده چیزی رو که بهش ارائه میکنید به وضوح ببینه. از اونجایی که ما یه قوطی اسپری رنگ رو رندر میکنیم، این یه ساخت دهی نور هست که برامون مفید خواهد بود.

اولین چیزی که باید انجام بدید رسم یه زمین دیگه هست، بنابراین میتونید به Create>Environment>Floor برید یا فقط آیکون Floor (زمین) رو از نوارابزار (toolbar) بالای پنجره نمایش انتخاب کنید.

 

 

در تنظیمات Floor، ویژگی Use Color رو روی On قرار بدید و Display Color رو به سفید تغییر بدید، اینجوری زمین به جای رنگ آبی شکلش سفید هست.

 

 

بعد نیاز هست که اولین منبع نورمون رو بگذاریم. میتونید نوردهی سه نقطه ای رو به چندین روش و با چندین نوع مختلف نور انجام بدید، اما برای این مورد، ما از سه spot light (نور لکه ای) استفاده میکنیم. میتونید یه نور رو از طریق Create>Light>Spotlight یا از طریق منوی کشویی (drop down menu) انتخاب کنید.

 

 

حالا میخوایم محل منبع رو تعیین کنیم، تو مورد خودم یکم به سمت بالا و چپ بردمش، بنابراین روی قوطی رو با زاویه کمی روشن میکنه. همینطور به تنظیمات نور رفتم و شدت رو روی حدود 66% قرار دادم و Shadow Maps (Soft) رو توی ویژگی Shadow فعال کردم. همینطور رنگ رو تقریباً به زرد بسیار کم رنگ تغییر دادم، اما خیلی نامحسوس هست.

 

 

آخرین کاری که روی نور نیاز هست انجام بدیم تغییر زاویه هست، بنابراین سربرگ Details رو تو تنظیمات نور انتخاب کنید و Outer Angel رو به 45 درجه تغییر بدید.

 

 

میتونید از همین spotlight تکثیر کنید، اما این بار به سمت دیگه جابجاش کنید تا قوطی رو به جای چپ از سمت راست روشن کنه.

 

 

همونطور که احتمالاً حدس زده باشید، از اونجایی که این یه نوردهی سه نقطه ای هست، نیاز داریم تا یک بار دیگه تکثیرش کنیم. بنابراین spotlight رو انتخاب کنید و یک بار دیگه تکثیرش کنید، اما این بار پشت قوطی قرارش بدید تا پشت صحنه رو روشن کنه.

 

 

آخرین چیزی که نیاز هست انجام بدیم کمی تغییر تنظیمات رندر هست. تو تنظیمات رندر Global Illumination رو فعال کنید، همونطور که قبلاً انجامش دادید. گرچه، این بار باید پیش ساخت رو به Object Visualization – High تغییر بدید. همینطور باید Ambient Occlusion رو هم فعال کنید.

 

 

وقتی که رندر کردید باید نتیجه بسیار خوبی بگیرید، با نورپردازی نرم که قوطی رو از تمام جهات روشن میکنه. متیونید ببینید که فقط توی چند دقیقه تونستید نتایج مناسبی رو بسیار سریع در CINEMA 4D به دست بیارید.

 

 

 


منبع: digital-tutors


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

داستان ساخت Crisp از arch-viz

 


نرم افزارهای مورد استفاده: 3ds Max، V-Ray، Marvelous Designer، Photoshop

 

ادامه مطلب...

Facebook
Facebook
Telegram
Telegra,
Google
Google

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است