امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


 طراحی و اصول به نظر میرسه دو چیزی باشن که نباید با هم مخلوطشون کرد، اما اصول صریحی توی طراحی وجود داره که هر بار شما یک طراحی گرافیکی انجام میدید باید ازشون پیروی کنین. اصول طراحی به شما کمک میکنه طرح های عالی رو خلق بکنید که هم تاثیر گذار هستن و هم نگاه کردن بهشون لذت بخشه. این اصول همینطور بهتون یاد میدن تا چطور یک پیام رو به مخاطب هدفتون برسونید. برای مثال ، بر خلاف هنر ، طراحی نیاز به یک نقطه کانونی ( Focal Point )  داره تا موفق بشه. این اصول به شما کمک میکنن تا بهترین راه رو برای طراحی نقطه کانونی پیدا کنید.

 

 به این اصول به عنوان دستورالعمل هایی فکر کنید که به شما کمک میکنن متوجه بشید چه چیزی از لحاظ بصری جذاب هست و چرا توی طراحی های شما جذاب هست. اونها همینطور به شما کمک میکنن تا متوجه بشید چرا طراحیتون جواب میده یا جواب نمیده. اگه توی گوگل ( Google ) یه جستجوی سریع برای "اصول طراحی" ( Principles of design ) بکنید یه لیست خیلی خیلی بزرگ با کلی لیست از اصول طراحی که هرکدوم متفاوت هستن پیدا میکنید. همه اینا به این معنی هست که طراح های مختلف منظورشون رو از راه های متفاوت بیان میکنن ، اما اصل مطلب ثابت هست.

 

 

توازن ( Balance )

یه اصل طراحی که توی لیست هر طراحی وجود داره ، توازن هست. توازن به این معنی هست که عناصر کار رو جوری قرار بدید که احساس این رو ایجاد کنن که وزن برابری توی صفحتون دارن. وزن در طراحی ، با محل قرارگیری عناصرمختلف پخش میشه.

سه مدل توازن وجود داره: متقارن ( Symmetrical ) ، نا متقارن ( Asymmetrical ) و شعاعی ( Radial ).

 

 

 

 

طراحی متقارن از هر سمت با تقسیم مساوی عناصر به افقی ، عمودی یا شعاعی کاملاً متوازن و تراز هست. طراحی متقارن با عنوان توازن رسمی ( Formal balance ) هم شناخته میشه. به طور معمول توازن متقارن برای ایجاد ثبات توی طراح ها استفاده میشه.

 

 

 

طراحی که نا متقارن به حساب میاد اغلب به توازن غیر رسمی ( Informal balance ) اشاره داره. وزن بصری عناصر به طور مساوی نسبت به مرکز صفحه پخش نشده ان. توازن نا متقارن میتونه حرکت و ... خلق کنه ، اما همچنان سعی میکنه تا احساس پایداری رو حفظ کنه. مقیاس ، کنتراست (تضاد) و رنگ وقتی که طراحی نامتقارن هست اغلب برای به دست آوردن توازن استفاده میشه.

سومین مدل توازن ، توازن شعاعی هست. با توازن شعاعی تمامی عناصر طراحی از نقطه مرکزی به سمت خارج کشیده میشن.

 

 

 

حرکت ( Movement )

حرکت ، مخاطب رو ناخود آگاه مجبور به دنبال کردن ترکیب بندیتون میکنه. بنابراین شما میتونید به وضوح چشم بیننده تون رو به جایی که میخواید در زمانی که میخواید بکشونید.

 

 

سایر اصول به شما کمک میکنه تا حرکت رو ایجاد کنید. همطینور باید حواستون باشه تا جلوی حرکت چشم رو با اصافه کردن یه عنصر که جریان رو روی صفحه قطع میکنه ، نگیرید.

 

یکپارچگی ( Unity )

یکپارچگی به خلق یک توازن گفته میشه که تاثیر هماهنگی رو ایجاد کنه و راجع به این هست که چطور عناصر با هم توی کار ترکیب میشن تا کار رو یک "کل" نشون بدن. این به حس یگانگی یا تمامیت در یک کار هنری ربط داره. نگه داشتن عناصری که شبیه به هم هستن کنار هم  میتونه یه حس یکپارچگی و هماهنگی رو در طراحیتون ایجاد کنه. بعضی وقت ها به این اصل با عنوان "نزدیکی" ( Proximity ) هم نام برده میشه. یکپارچگی به این معنی نیست که همه عناصر باید با هم و کنار هم قرار بگیرن ، بلکه به این معنی هست که باید به شکلی از لحاظ بصری به هم مرتبط به نظر برسن. برای ایجاد یکپارچگی ، ثبات مهم هست.

 

 

 

تکرار ( Repetition )

ثبات و توازن در کار طراحیتون میتونه از طریق مدلهای مختلف تکرار به دست بیاد. بعضی از طراحان به این اصل "ریتم" ( Rhythm ) میگن ، اما اصل مطلب فرقی نداره.

 

 

تکرار عناصر طراحی متیونه به بیینده نشون بده که بعد از این به کجا نگاه کنه و بهشون کمک کنه روی طراحیتون حرکت کنن. بیینده همینطور این احساس رو پیدا میکنه که بعد از این چه چیزی قرار هست ببینه. عناصری که تکرار شدن به ایجاد پیوستگی کمک میکنه و کل طراحیتون رو به هم گره میزنه. این اصل به حرکت هم ربط داره برای اینکه عناصر تکراری میتونن توی ترکیب کارتون حس حرکت رو ایجاد کنن.

 

استفاده از یک نوع نوشتاری خاص در طراحیتون هم یک جور از تکرار هست که به ایجاد یکپارچگی کمک میکنه.

 

نزدیکی ( Proximity )

رابطه اینکه چطور اشیای طراحی با هم تناسب دارن نزدیکی هست. هدف اصلی از نزدیکی این هست که ترکیب کارتون رو با دسته بندی عناصر مرتبط با هم ، سازمان دهی کنید. اگر اطلاعاتی که دارید میدید سازمان دهی شده باشن ، خوندن و به خاطر سپردنشون برای بیننده خیلی راحت تر هست.

 

تضاد ( Contrast )

تضاد بین عناصرتون کشمکش ایجاد میکنه تا چشم رو به جای خاصی جلب کنه و اثرگذارترین راه برای اضافه کردن جذابیت بصری به صفحتون هست. به شما اجازه میده تا عناصر کلیدی رو با تفات در چیزهایی مثل مقدار ، رنگ ، و بافت برجسته کنید.تضاد همینطور میتونه با جفت کردن یه چیز کوچیک با یه چیز بزرگ یا یه چیز سیاه با یه چیز سفید از نظر بصری کارتون رو جذاب تر کنه. ساخت دو یا چند عنصر که از لحاظ بصری متفاوت هستن به طراحیتون جذابیت میبخشه.

 

 

ذکر این نکته مهم هست که مطمئن بشید طراحیتون از طریق تضاد خوانا باقی بمونه. خوندن یه نوشته خاکستری روشن روی پس زمینه خاسکتری متوسط کار سختی هست. عناصر صورتی روشن روی پس زمینه روشن نامطلوب هستن و نگاه کردن بهشون اذیت کننده هست.

 

فضای سفید ( White Space )

فضای سفید به این معنی هست که به طراحیتون اجازه بدید با فضاهای خالی بین عناصر بتونه نفس بکشه. از فضای سفید همینطور با عنوان فضای منفی یاد میشه ، به دلیل عدم وجود نوشته یا گرافیک. یادتون باشه که چیزهایی  در طراحیتون اضافه کنید مثل حاشیه مناسب ، فضا بین سطر های نوشته ها و سایر عناصر. همچنین بدون فضای سفید ، طراحیتون میتونه کاملاً ناخوانا باشه یا برای بیننده خوندنش خیلی سخت باشه.

 

دفعه بعدی که روی طراحی گرافیکیتون کار میکنید و این احساس رو دارید که نمیدونید چرا طراحیتون به نظر درست نمیاد ، سعی کنید طراحیتون رو با بعضی از این اصول هماهنگ کنید. آیا فضای خالی کافی دارید؟ آیا الگوی حرکتی که ساختید رو قطع کردید؟ با پرسیدن از سوال ها از خودتون طراحی تون حتی بهتر هم میشه. یاد میگیرید که چطور این اصول با هم کار میکنن و متوجه میشید که ازشون بدون اینکه بهشون فکر کنید دارید استفاده میکنید.

 

ترجمه از CGCube


منبع: digital-tutors


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

درک 12 اصل انیمیشن


12 اصل انیمیشن تعیین کننده ترین تکنیک هایی هست که به عنوان یک انیماتور باید توش حرفه ای بشید. 12 اصل انیمیشن که اولین بار توسط پیشگامان انیمیشن، Frank Thomas و Ollie Johnston در The Illusion of Life: Disney Animation (خیال زندگی: انیمیشن دیزنی) معرفی شد، باید برای ساخت انیمیشن های واقعی و جذاب کاراکتر ها به عنوان راهنمای اصلی قرار بگیره.

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است