امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 


 انتخاب تایپوگرافی ( Typography ) مناسب برای پروژه بعدیتون ، چه بروشور باشه ، دعوتنامه یا وبسایت ، یه قدم اساسی در هر طراحی ای هست که نیاز به استفاده از کلمات داره.

 ما این راهنمای سودمند رو از باید ها و نباید های تایپوگرافی جمع کردیم تا به بعضی از مشکلات کوچیکی که ممکنه تو پروژتون باهاش روبرو بشید کمک کنیم.

 

 

 گزیده انتخاب کنید.

بیشتر بهتر نیست. فونتهای زیادی رو انتخاب نکنید که بعد سعی کنید همشون رو توی یه پروژه استفاده کنید. فقط به چند تا فونت مختلف ( معمولاً دو یا سه تا )  نیاز دارید تا منظورتون رو برسونید. فونتهای زیاد میتونه کاری کنه طراحیتون آشفته به نظر برسه. سادگی رو حفظ کنید !

 

 Kerning  ، Tracking و Leading رو فراموش نکنید.

Kerning به فاصله دو حرف تو یه کلمه گفته میشه. Tracking فاصله بین تمام حروف و کلمات تو یه مجموعست ، چه جمله باشه ، پاراگراف یا خط.  Leading ( بعضی وقت ها با عنوان line-height شناخته میشه ) فاصله بین خطوط هست. معمولاً این سه تا توی هر برنامه طراحی ای که استفاده میکنید خودشون کاملاً مناسب به نظرمیرسن ، اما همیشه باید با فاصله های مختلف بازی کنید تا مطمئن بشید که به بهترین خوانایی ممکن میرسید.

 

Serif رو با sans-serif مخلوط کنید.

عنوان اصلی پروژتون باید با فونت sans-serif ضخیم ( bold ) باشه. استفاده از فونت serif توی بدنه اصلی میتونه ایده خوبی باشه. به کمی تضاد نیاز دارید تا اختلاف بین دو بخش از پروژتون رو نشون بدید. همینطور یاد آوری این نکته مهم هست که باید از ترکیب دو فونت serif یا دو sans-serif اجتناب کنید.

 

 

بین دو جمله از دو فاصله استفاده نکنید.


شاید یاد گرفته باشید که موقع تایپ همیشه باید دو فاصله ( space ) بعد از هر نقطه و قبل از شروع جمله قبلی بذارید. این طرز استفاده دیگه از زمان برنامه های پردازش متن ، قدیمی شده. دلیلی که شاید گفتن باید از یه فاصله اضافه استفاده کنید این هست که زمانی که از ماشین تایپ استفاده میکنید ، این امر ضروری هست.

 

از فونتهای ناخوانا استفاده نکنید.


همیشه این رو شنیدید که "محتوی پادشاهه" ، که باید در کار تایپوگرافی به "خوانایی پادشاهه" ترجمه بشه. اگر سبک حروفی که انتخاب میکنید زیبا باشه اما ناخوانا باشه ، باید راجع به تصمیمتون تجدید نظر کنید. همینطور ، اگر میخواید یه متن رو روی یک پس زمینه شلوغ بذارید باید یه چیزی دقیقاً پشت متنتون بذارید تا خوانا بشه. استفاده از حروف باریک یا استفاده از فونت ضخیم روی فضای کوچیک هم ایده بدی هست.

 

تفاوت بین سبک حروف ( typeface ) و فونت ( font ) رو یاد بگیرید.

شاید الان این نکته ها توی پروژه ای که دارید روش کار میکنید بهتون کمک نکنه ، اما توی دراز مدت میتونه بهتون کمک کنه ، با این که اغلب این دو واژه به جای هم به کار برده میشن.

 

به بیان ساده ، سبک حروف طراحی هست و فونت نمایش اونهاست. یک فونت ، گوناگونی یک نوع در سبک ( مثل italic یا bold ) و اندازه ها هست. بنابر این Pasifico یه سبک حروف هست. اما Pasifico ، اندازه 16 ، معمولی ( regular ) یک فونت.

 

ممکنه از یه نفر بپرسید " چه سبک حروفی استفاده میکنی؟ " و بهتون جواب بده " Pasifico ". بعد بپرسید " چه فونتی استفاده میکنی؟ " و جواب بده " اندازه 16 ، معمولی ".

 

 

کاربرد رو درک کنید.

کلی سبک حروف رایگان عالی وجود داره که میتونید ازشون توی هر چیزی از بیلبورد گرفته تا سایت تجارت الکترونیک استفاده کنید. همینطور فونتهای مجانی زیادی هم وجود داره که فقط برای استفاده شخصی هستن. مهم هست که به مجوز ( licence ) شون دقت کنید ، حتی اگر برای دانلود رایگان قرار داده شدن. معمولاً مجوز در یک فایل تکست ( text ) ساده توی فایل فشرده شده ای که دانلود میکنید قرار داده شده. همیشه این مجوز رو نگه دارید ، ممکنه بعداً بخواید بهش رجوع کنید.

قوانین یکسانی به سبک حروفی هم که ممکنه گرفته باشید اعمال میشه. باید مجوزش رو که در فونت قرار داده شده چک کنید تا مطمئن بشید اجازه دارید ازش توی پروژتون استفاده کنید. یادتون باشه که میتونید هزینه سبک حروف رو هم از مشتریتون دریافت کنید ، تا زمانی که بدونن این پول رو برای چی دارن میدن.

 

 

ترجمه از CGCube


 منبع: digital-tutors


 

Design   Basics  
  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر