امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 


حرفه ای های این صنعت برای دستیابی به نورپردازی بهتر در کار 3D تون رازهای کلیدی ای رو براتون آشکار میکنن.

 

 

 تحقیقات

 

1- به نحوه عملکرد نور در دنیای واقعی نگاه کنید: چجوری بازتاب میکنه، نورهای رنگی چجوری سطوح رنگی رو تحت تأثیر قرار میدن و ... . بعضی اوقات چیزی که انتظارشو ندارید اتفاق میفته. Jason Scott

 

2- یاد بگیرید عکسها رو بخونید: کتاب های معروف عکاسی رو بگیرید، هر سبکی که دوست دارید و بذاریدشون روی میز کنار دستتون تا وقتی که سردرگم شدید، وقتی که کامپیوتر در حال رندرگیری هست یا وقتی که زمان آزاد دارید مطالعه کنید. بعد یاد بگیرید که عکسها رو بخونید، چون اطلاعات زیادی رو میشه فقط با مطالعه عکسها به دست آورد. نگاه کردن به سایه ها و بازتاب های داخل یه عکس میتونه کمکتون کنه متوجه بشید چه نورپردازی استفاده شده، و چه نوری برای چه هدفی استفاده شده. بعضی از نورها ممکنه برای جدا کردن موضوع از پس زمینه استفاده بشن، در حالی که بعضی ها ممکنه برای جلب توجه بیننده به نقطه خاصی از عکس استفاده بشن. Kevin Beckers

 

3- اول سایه پردازها (shaders) تون رو آماده کنید: قبل از اینکه از تمام سایه پردازهاتون مطمئن بشید نورهاتون رو جایگذاری نکنید – نورپردازی یه صحنه بدون سایه پرداز، اتلاف وقته. با یه نور خیلی ساده شروع کنید – بدون GI، فقط یه نور محدوده ای ساده – تا ببینید سایه پردازهاتون چطور عکس العمل نشون میدن. بعد، وقتی تمام سایه پردازهاتون آماده شدند، به بقیه کار فکر کنید. Mostafa Zaki

 

4- مجلات عکاسی بخونید: جدای از خوندن مقالات مختص صنعت 3D، خوندن مقاله و مجلات سایر صنایع هم خوبه، مثل موضوعات عکاسی. اغلب با موضوعات نورپردازی و کمپوزیت (compositing) سر و کار دارن و نکته ها و ترفندهای خوبی درباره Post-production دارن که میتونن به شما کمک کنن تا رندر 3D تون رو به یه مرحله جدید برسونید. Kevin Beckers

 

5- برده حقیقت عکاسی نشید: میتونید از منابع عکاسی برای درک رفتار چیزها استفاده کنید، اما یادتون باشه خلاق باشید، شما هنرمندید، باید نور رو بر اساس نیازتون تغییر بدید. Ivan Stalio

 

تنظیمات نور

 

6- برای تنظیم نورهای پایه زمان بگذارید: قبل از شروع به تنظیم متریال ها (materials) و بافت های (textures) پیچیده، زمانی رو برای تنظیم فرم کلی نوری که میخواید بچینید بگذارید تا درک بهتری از نحوه اثرگذاری نور روی ترکیب نهایی به دست بیارید. من معمولاً وقتی نورپردازی رو تست میکنم سایه پردازهای اصلی diffuse، glossy و transparent رو تو کار وارد میکنم. تنظیم نور پایه در مراحل اولیه میتونه از مشکلاتی مثل نیاز به تغییر یا دوباره چیدن مدل ها بعد از بافت دهی جلوگیری کنه و زمان زیادی رو براتون ذخیره کنه. همینطور یه فرصت خوب برای تجربه نوپردازی های جدیدی هست که تاحالا امتحان نکردید، به خاطر اینکه تنظیمات رندر هنوز پایین هستند. Thomas Cairns

 

7- ابتدا با نوری شروع کنید که کمترین تأثیر رو داره: خیلی از هنرمندان اینو قبلاً گفتند، اما یکی از مهم ترین چیزها برای تبدیل شدن به یه هنرمند نورپرداز خوب هست. اگر با بزرگترین نور شروع کنید نمیتونید تأثیر کوچکترین نور رو ببینید. اگر تمام نورهاتون رو مرحله به مرحله تنظیم کنید، اونوقت با یه تنظیم پیچیده مشکل نخواهید داشت. Mostafa Zaki

 

8- برگردید و نور اصلیتون رو تصحیح کنید: بعضی اوقات نورهای زیادی تنظیم میکنید که نمیدونید هرکدوم چجوری روی صحنه تأثیر میذارن. برگردید به یکی، زاویه و شدتش (intensity) رو جوری که میخواید بگذارید، بعد نورهای اضافی رو وارد کنید. Jonathan Ball

 

9- تجربه کنید: نورهای مختلفی رو تست کنید. من معمولاً تنظیمات نورم رو هر بار تغییر میدم – واقعاً دوست دارم تجربه کنم. Ivan Stalio

 

10- از تضاد (contrast) استفاده کنید: تضاد در نور، صحنتون رو دراماتیک میکنه و بهش جذابیت اضافه میکنه. از نورهای گرم در برابر نورهای سرد استفاده کنید، یا یک نور بسیار بزرگ رو در یک سمت با چندین نور کوچک در سمت دیگر متعادل کنید. Waldemar Bartkowiak

 

11- تنوع رنگ ایجاد کنید: یادتون باشه حتی وقتی از یه نور مشابه استفاده میکنید، میتونید در کانال specular از رنگ های مختلف استفاده کنید، نورهای رنگی متفاوتی رو شبیه سازی کنید و نتیجه ای منحصر به فرد به دست بیارید. Ivan Stalio

 

12- ترکیبتون رو ایجاد کنید: از نورها برای ترکیب تصویرتون استفاده کنید. مناطق روشنی که میخواید به عنوان یه راهنما چشمان بینندتون رو در طول تصویر حرکت بده با استفاده از پرتوهای نور. برای ساخت تأثیر نور ماه در Master of the Books، من از سه نور که در یه نقطه قرار گرفته بودند، دقیقاً بالای حفره سقف که همه به سمت پایین نشونه رفته بودند استفاده کردم:

 

 

. یه Spothlight با کمی رنگ آبی، با یه مخروط پنج درجه ای و شدتی در حدود ده درصد. هدف اصلیش روشن کردن زمین و نوردهی به عناصر اصلی در مرکز، از بالا بود.

. یه  Area Lightبزرگ، بزرگتر از حفره روی سقف. این نور رنگ آبی تیره با 180 درصد شدت با کمرنگ شدگی (falloff) به وسیله Distance Squared، که به پایین کتابخانه میرسه. تمام اتاق رو با یه نور آبی ملایم در الگوی gradient (کم شدگی تدریجی رنگ) پر میکنه. استفاده ا نور بزرگ area به من اجازه میده تا سایه های نرم و زیبایی رو ایجاد کنم.

. نور آخر یه Distant Light (نور با فاصله) برای نورپردازی حجمی هست. روی diffuse یا specular تأثیری نمیذاره، کارش ایجاد یک ستون از نور هست، که از بالا به تمام صحنه میخوره، از داخل حفره، تا پایین روی زمین. شدت نور روی 100 درصد تنظیم شده، مقدار Effect Dissolve روی 20 درصد تنظیم شده، و سایر تنظیمات پیش فرض هستند. شعاع نور تقریباً هم اندازه حفره هست، اما خیلی بلند، با طولی دو برابر کل ارتفاع کتابخانه. بهم کمک کرد تا کم شدگی نور (falloff) ای که میخواستم رو به دست بیارم، به خصوص با چنین زاویه دوربین به شدت بازی. از رنگ سفید خالص استفاه کردم، با سایه های زیاد آبی رنگی که بخش بالایی کتابخانه رو روشن میکنن، باعث میشه باریکه های نور بیشتر متمایز بشن. Waldemar Bartkowiak

 

افکت ها و سایه ها

 

 

13- دوربینتون رو تنظیم کنید: برای خیلی از هنرمندان مشکله – گامای فیزیکی (physically gamma) باید 2.2 باشه اما این مقدار معمولاً نتیجه ای که میخواید بهتون نمیده. من از گامای 1.6 یا 1.8 یا 1 استفاده میکنم؛ یادتون باشه، میتونید فیزیک واقعی رو در دنیاتون تغییر بدید – همش به چیزی که نیاز دارید بستگی دارید. Jason Scott

 

14- از نقاط تاریک نترسید: همه چیز نباید روشن باشه – بخش های تاریک به کار احساس اضافه میکنن. وقتی فیلم هایی میبینم که توی صحنه تاریک گرفته شده، مثلاً غارها یا اتاق های بدون نور، و یه نور خیلی ضعیف اضافه کردن تا همه چیز دیده بشه، حالم گرفته میشه. تمام فضا رو از بین میبره. Jonathan Ball

 

15- چیزی که نمیبینید به اندازه چیزی که مییبینید مهمه: یاد بگیرید از تاریکی و سایه ها استقبال کنید. Jason Scott

 

16- نورهای خارج از محدوده دوربین رو به خاطر داشته باشید: شهری رو توی شب تصور کنید، دارید بخش کوچکی از ساختمان های داخل اون شهر رو رندر میکنید. توی واقعیت، صحنه از نورهای ساختمان ها، خودروها، تابلوهای نئون و چیزهای دیگه که تو صحنه اصلی قابل رؤیت نیست اما نورهای ثانویه  و بازتابهایی رو بهش اضافه میکنه، تأثیر میگیره. یک سری نور خارج از دوربین برای شبیه سازی این حالت اضافه کنید. Jonathan Ball

 

17- از نورهای حجمی (volumetric lighting) استفاده کنید: نورهای حجمی، وقتی بیش از حد استفاده نشن، میتونن یه روش ساده برای اضافه کردن جذابیت بیشتر به تنظیمات نور صحنتون بشن. به خصوص برای صحنه های داخلی مفید هست و میتونه با موانعی در مسیر نور همراه بشه تا هم جذابیت رو بیشتر کنه و هم تمرکز بیننده رو به موضوع اصلی جلب کنه. Thomas Cairns

 

18- به سایه ها پیچیدگی اضافه کنید: هروقت به نظر مناسب میاد، به سایه های داخل صحنه پیچیدگی اضافه کنید. حتی وقتی محیط خارج از فضای داخلیتون ممکنه مدلسازی نشده باشه، اگه بافت های نگاشت آلفا (alpha-mapped textures) مثل شاخ و برگ درختان یا قطره های باران توی مسیر بین منبع نور و صحنه داخلیتون قرار بگیره، میتونه جذابیت بیشتری رو به سایه های داخل صحنتون بده. Thomas Cairns

 

19- نور رو بشکونید: شکوندن یه نور، برای مثال قرار دادن یه نگاشت noise توی Projector map تو نرم افزار 3ds max، یا قرار دادن یه طرح درخت جلوی نورتون، میتونه حس CG رو به خاطر اینکه نور اختلاف شدت های ظریفی پیدا میکنه بر خلاف نور کاملاً یکنواختی که یه نور CG بهتون میده، از بین ببره. Dirtmap های شدید یا ملایمی در specular یا bump هم به از بین بردن یکنواختی کمک میکنه. Kevin Beckers

 

20- از Polygon های روشن استفاده کنید: دوست دارم از Polygon های روشن – یا Lumigons - در Modo برای ایجاد تنظیمات نورپردازی با جزئیات زیاد استفاده کنم. معمولاً تصویرم رو با یه نور واقعی معمولی کامل نمیدونم، حتی وقتی روی یه صحنه خارجی کار میکنم. بعضی اوقات، اضافه بر نور خورشید، از نورهای بیشتری استفاده میکنم تا بخش های سایه خورده قابل رؤیت تر بشن، یا عناصر یا یه جزئیات خاصی رو مشخص تر کنم. Ivan Stalio

 

21- ذرات معلق در هوا اضافه کنید: میشه از طریق سیستم های ذره ای (particle systems) انجامش داد یا خیلی ساده با یه حجم با planesalpha، و وقتی با نورهای حجمی ترکیب بشه خیلی خوب نتیجه میده. اون ذرات توسط تمام منابع نوریتون دریافت میشن، تأثیر نهایی روی رندرتون میذارن. Waldemar Bartkowiak

 

22- افکت های رنگی ایجاد کنید: تو Blender من اغلب plane هایی با متریال emission و رنگ های قوی برای نورهام ایجاد میکنم. بعد از یک plane دیگه با جهت عکس و یه رنگ متضاد با تنظیمات پایین تر استفاده میکنم. این افکت های رنگی جالبی رو تو صحنتون ایجاد میکنه. Jonathan Ball

 

23- مِه اضافه کنید: از اضافه کردن نورهای حجمی و کمی مه به صحنتون نترسید. نه تنها به تصویرتون عمق میده، بلکه فضای مرموزی رو ایجاد میکنه. همینطور میتونید افکت های دود سریعی رو فقط با اضافه کردن یه بافت سایه به تنظیمات نور حجمیتون اضافه کنید. مثال های خوبی از این مدل افکت ها میتونه نوری باشه که از پنجره وارد یه اتاق با گرد و خاک میشه، یا باریکه های نوری ایجاد شده از میان ابرها باشه. این نورها به خاطر تعاملشون با محیط هیجان و گیرایی بیشتری به صحنه اضافه میکنن. Waldemar Bartkowiak

 

25- Post processing: شکی نیست که Post یکی از مهم ترین چیزهایی هست که هر هنرمند 3D باید بدونه، اما روش حساب باز نکنید. از نورپردازی برای ساخت بهترین نتیجه ای که مستقیم از نرم افزار 3D تون ایجاد شده استفاده کنید. حتی اگر فقط pass ها رو رندر میگیرید، کاری کنید تمام pass ها زیبا به نظر برسند. صبر نکنید که به Post برسید. Mostafa Zaki

 

 

 


منبع: 3D Artist Online


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

استفاده از Layer Mask در فتوشاپ

 


استفاده از Layer Mask ( ماسک لایه ) تو فتوشاپ یه راه عالی برای پنهان کردن عناصر تصویری به روش غیر مخرب توی عکسی که دارید روش کار میکنید بدون تغییر دادن هیچ گونه پارامتری توی اصل عکس هست.

 

ادامه مطلب...

دانلود کنید

Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است