امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


معرفی

رندر توزیع شده (Distributed Rendering) تکنیکی برای پخش کردن یه کار رندر تک فریم بین کامپیوترهای زیادِ روی یک شبکه هست. راه های متفاوتی برای انجام این کار وجود داره اما مفهوم کلی، کاهش زمان رندر با تقسیم بخش های مختلف جریان رندر و دادن هر بخش کار به یک شرکت کننده (participant) هست. معمول ترین راه انجام کار این هست که یک فریم، در قالب بخش های کوچک (Buckets) رندر بشه و هر دستگاه به رندر چندتا از اون ها موظف بشن. بعد نتایج رو جمع آوری و ترکیب کنیم تا تصویر نهایی به دست بیاد.

 

 

بخش ها

V-Ray از DR (مخفف Distributed Rendering) پشتیبانی میکنی. اون یه فریم رو به بخش هایی تقسیم میکنه و در رندر توزیع شده، بخش ها رو بین مشترکین پخش میکنه. این فرایند به طور کامل از طریق پروتوکل TCP/IP انجام میشه که پروتکل استاندارد اینترنت هست و بنابراین معمول ترین پروتکلی که توسط سخت افزار پشتیبانی میشه. V-Ray خودش نیاز به فایل یا مسیر اضافه ای برای اشتراک گذاری نداره (توجه داشته باشید که ممکنه به فایل/مسیری برای اشتراک گذاری Bitmap ها یا فایل های اضافه دیگه ای که در رندر استفاده میشه، نیاز داشته باشید). مدیریت رندر توزیع شده به Render Clients (رندرهای سمت مشتری) و Render Servers (رندرهای سمت سرویس دهنده) تقسیم میشه.

 

Render Clients

Render Client (مشتری رندر) کامپیوتری هست که کاربر در حال استفاده از اونه و رندر از اون شروع میشه. این کامپیوتر فریم رو به چندین بخش تقسیم میکنه و اون رو بین Render Server (سرویس دهنده های رندر) ها پخش میکنه. داده ها رو به منظور پردازش و جمع آوری داده ها بین سرویس دهنده های رندر پخش میکنه.

 

Render Servers

Render Server (سرویس دهنده رندر) کامپیوتریه که بخشی از چیزی که Render Farm (مزرعه رندر) نامگذاری شده، هست. به داده هایی از Render Client نیاز داره، اون ها رو پردازش میکنه و نتایج رو برمیگردونه.

 

 

نکته: اگر یه نسخه تازه از 3ds Max رو روی دستگاهتون نسب میکنید، قبل از اینکه بتونید از این دستگاه برای رندر توزیع شده استفاده کنید،  باید حداقل یک کار (job) رو با Backburner توسط این دستگاه به عنوان سرویس دهنده اجرا کنید.

 

چگونه تست بگیریم

اول با تست render server شروع کنید:

. برنامه vrayspawnerXX.exe رو از منوی Start اجرا کنید. (Start > Programs > Chaos Group > V-Ray for 3dsmax > Distributed rendering > Launch V-Ray DR spawner). برنامه به صورت خودکار سعی میکنه تا فایل 3dsmax.exe رو پیدا و در حالت سرویس دهنده (server) اجرا کنه. باید در نهایت 3dsmax به صورت minimize شده تو taskbar تون باشه. باید نام "vraydummy.max" رو داشته باشه. اگر پنجره 3ds Max باز بمونه و بسته نشه، اونوقت شما بخش Render Server تون در حال کار هست. اگر دیدید که پنجره 3ds Max توی taskbar چشمک زد و بعد ناپدید شد، روی آیکن V-Ray DR spawner در taskbar tray کلیک راست کنید، بعد روی exit کلیک کنید تا DR spawner بسته بشه، بعد سعی کنید یه کار عادی Backburner رو روی دستگاه به عنوان server اجرا کنید. بعد از اون، V-Ray DR spawner رو دوباره اجرا کنید.

 

حالا render client رو تست کنید:

. 3ds Max رو طبق معمول همیشه باز کنید.

. صحنه ای که میخواید رندر بگیرید رو باز کنید (برای این تست، یه صحنه ساده ترجیح داده میشه).

. V-Ray رو به عنوان رندرگیرنده فعالتون انتخاب کنید و مطمئن شید گزینه Distributed Rendering رو در بخش V-Ray System (در پنجره Render Setup) روی ON گذاشتید.

. در بخش Distributed Rendering روی Setting کلیک کنید.

. دستگاه هایی رو برای رندر اضافه کنید؛ یا با آدرس IP یا با نام شبکه ای اونها (Network Name) و بعد پنجره رو ببندید.

. صحنه رو طبق معمول همیشه رندر کنید. باید ببینید که bucket ها توسط سرویس دهنده های مختلف رندر میشن.

 

اگر مشکلی به وجود اومد

عملاً هر عملی که توسط V-Ray DR انجام میشه، ثبت (log) میشه. میتونید تمام فایل های ثبت شده (log files) رو در مسیر C:\ پیدا کنید و ببینید که چه چیزی به مشکل خورده. اگر مشکل رو متوجه نمیشید میتونید فایل ها رو فشرده کنید و برای ما ارسال کنید تا اونها رو تحلیل کنیم و در نهیات بتونیم کمک کنیم. این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اگر هر کدوم از سرویس دهنده ها به مشکل برخوردن، یه اخطار دریافت میکنید و render client سعی میکنه تا bucket ها رو مجدد به یک سرویس دهنده دیگه نسبت بده.

 

تنظیمات Distributed rendering

پنجره Distributed rendering settings از بخش System از render settings قابل دستیابی هست.

Add server – این دگمه به شما اجازه میده تا به صورت دستی یک سرویس دهنده رو با وارد کردن آدرس IP یا نام شبکه ایش، اضافه کنید.

Remove server – این دگمه سرویس دهنده های انتخاب شده رو از لیست پاک میکنه.

Resolve servers – این دگمه آدرس های IP تمام سرویس دهنده ها رو پیدا میکنه.

Restart slaves on render end – فعال کردن این گزینه باعث میشه نسخه های 3ds Max روی کامپیوترهای رندگیرنده بعد از اتمام کار DR، از نو راه اندازی بشن.

 

 

نکته

هر سرویس دهنده رندری باید تمام پلاگین ها (Plugins) و نگاشت های بافت (texture maps) رو در مسیر مورد نظر داشته باشن تا فرستادن صحنه به اونها موجب لغو کار نشه. برای مثال داشتن پلاگین PHOENIX که در صحنه استفاده شده باعث خطا در هر کدوم از سرویس دهنده هایی میشه که پلاگین PHOENIX رو روی دستگاهشون نسب ندارن. اگر شیئتون رو با فایلی که اسمش JUNGLEMAP.JPG هست نگاشت (mapped) کردید و اون نگاشت رو داخل مسیر BITMAPS (نگاشت ها) ی سرویس دهنده رندر ندارید، رندر اون Bucket رو جوری میبینید که انگار شیء هیچ نگاشتی نداره، مگر اینکه گزینه Check for missing files رو در بخش Systesm از  V-Ray فعال کرده باشید، که در این صورت سرویس دهنده رندر از رندر صحنه خودداری میکنه.

. وقتی رندر DR رو لغو میکنید، برای سرویس دهنده های رندر کمی زمان میبره تا کارشون رو تموم کنن و بلافاصله برای یه رندر دیگه در دسترس نخواهند بود.

. نورهای پیش فرض (Default lights) در حالت DR پشتیبانی نمیشن و رندر گرفته نمیشن. اگر توی صحنه به هر نوری نیاز دارید، باید اون رو به طور صریح وارد صحنه کنید.

 

ترجمه از CGCube


 منابع: Chaosgroup ، Autodesk


 

  • هیچ نظری یافت نشد
افزودن نظر

جستجو

آموزش تصادفی

آموزش Maxwell

 


سلام به همه. این یه آموزش بر اساس رندری هست که توی عکس میبینید. میخوام راجع به تنظیمات ماده ( Material ) ( با استفاده از Maxwell v1.1 c4d ) و بعد نورپردازی صحبت کنم.

 

ادامه مطلب...
Facebook
Facebook
Google
Google

Go to top

CGCube. استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع مجاز است